اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با جولان در کوچه پس کوچه‌های کهگیلویه و بویراحمد

وانت‌های دستفروش میوه و تره‌بار اقتصاد شهری را نشانه گرفتند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه خودروهای دستفروش میوه و تره‌بار اقتصاد شهر را نشانه گرفتند، گفت: اگر بازار میوه سامان نگیرد، هم کشاورز ما ضرر می‌کند، هم مصرف‌‌کننده و هم صنف میوه فروشی.

وانت‌های دستفروش میوه و تره‌بار اقتصاد شهری را نشانه گرفتند

جهان رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: یاسوج از معدود شهرهای ایران است که حجم انبوهی از خودروهای وانت با استقرار در ورودی شهر به فروش میوه و تره‌بار اقدام می‌کنند که این موضوع به جهات مختلف امری نکوهیده و نامطلوب است.

رئیس سازمان تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ضرورت ساماندهی بازار میوه و تره‌بار به شدت احساس می‌شود، افزود: کم‌فروشی و مخلوط ‌فروشی یکی از مهم‌ترین مواردی است که مصرف‌کننده با خرید از این خودروهای سیار متضرر می‌شود.

رستمی گفت: این خودروها به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند مشتری میوه با کیفیت و دستچین مورد علاقه خود را انتخاب کند و از این راه میوه بدون کیفیت را با قیمت کمتر از بازار به مشتری می‌فروشد.

رئیس سازمان تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه عمدتا محصولاتی که در ماشین‌های مستقر در ورودی شهر به فروش می‌رسد، محصولات درجه دو و سه است، بیان کرد: برخی مشتریان با قضاوت سطحی تصور می‌کنند که خرید از دستفروش‌ها به نفع آنهاست، در صورتی ‌که اگر به درستی محاسبه کنند، می‌بینند که خرید از ماشین‌های سیار فروش میوه به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

وی انتخاب دستچین میوه را حق طبیعی مشتری خواند و تصریح کرد: شهروندان وقتی پول خود را می‌دهند، انتظار دارند جنس با کیفیت و دارای ارزش غذایی بالا بخرند در حالی که عمدتا محصولات و میوه‌های خودروهای مستقر در ورودی شهر کیفیت پایین داشته، میوه‌های درجه دو و سه و یا میوه‌های مخلوط هستند.

رستمی تاکید کرد: محصولاتی که به وسیله این افراد در ورودی شهرها به فروش می‌رسند از نقاط نامعلوم و با هر کیفیتی است که نمی‌توان اعتماد کامل به این میوه‌ها داشت.

رئیس سازمان تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این اقدام موجب ضرر رساندن به کشاورز بومی ما می‌شود و بدون شک مردم این استان اعتماد بیشتری به کیفیت و سلامت محصولات و میوه‌های کشاورز بومی دارند.

رستمی بیان داشت: اگر دستفروش‌های میوه و تره‌بار به صورت تشکلی و سازمانی عمل کنند که یک پاسخگو و مسئول واحد داشته باشند، از حمایت مسئولان ذی‌ربط برخوردار خواهند بود.

این مسئول امور تعاونی روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: زمانی ‌که هندوانه‌های کشاورزان ما روی دست آنها مانده بود و ما هر امتیازی را برای خرید این محصول از سوی دیگر استان‌ها می‌دادیم، خودروهای سیار فروشنده میوه و تره‌بار از دیگر استان‌ها هندوانه‌های درجه دو و سه را می‌فروختند که این موضوع به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

رستمی به روی دیگر سکه هم اشاره کرد و گفت:‌ کشاورز ما نیز باید با حلاجی کردن بازار بداند که اگر امروز محصول مزرعه خود را به قیمت عرف بازار نفروشد در روز بعد انبوهی از محصولات روی دستش می‌ماند که معمولا یا مجبور است به قیمت بسیار پایین بفروشد و یا هم به صورت ضایعات دور بریزد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که سایر کشاورزان هزینه فایده می‌کنند و حساب دو دو تا چهار تا را داشته و معمولا هم سود می‌کنند.

رئیس سازمان تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بدون شک میوه‌ای که توسط افرادی در ورودی شهرها به صورت ساماندهی نشده به فروش نمی‌رسد در طول روز در معرض مستقیم نور آفتاب بوده که این موضوع کیفیت محصولات را به شدت پایین می‌آورد.

رستمی گرمازدگی میوه‌ها، کیفیت پایین آنها، کم‌فروشی و عدم استاندارد بودن ترازوهای میوه‌فروشی‌های سیار، مخلوط فروشی و عدم اختیار فروشنده در انتخاب میوه دستچین را از مواردی دانست که مردم باید با توجه به آنها از خرید میوه و تره‌بار از این خودروها خودداری کنند.

انتهای پیام/آ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول