اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار خرمشهر در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس خبر داد - 5

افزایش روزافزون تحرک اقتصادی در خرمشهر/ آماده‌سازی 270 طرح کشاورزی

خبرگزاری فارس: فرماندار خرمشهر از افزایش روزافزون تحرک اقتصادی در این شهر و آماده‌سازی 270 طرح کشاورزی خبر داد.

افزایش روزافزون تحرک اقتصادی در خرمشهر/ آماده‌سازی 270 طرح کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، خرمشهر تنها شهر ایران بود که البته نه تمامی آن اما بخش مهمی از آن به اشغال نیروهای بعثی درآمد. عراقی‌ها از خرمشهر ویرانه‌ای ساختند که حتی تا امروز هم نام آن برازنده‌اش نشده و دیگر کسی نخل‌های برافراشته شهر را ندیده است.

خرمشهر شهری جنگ زده است که تقریبا بیش از دو دهه آبادانی را پشت سر گذاشته است. چهره خرمشهر امروز تغییر کرده اما هنوز هم در کوچه‌ها و خیابان‌های خرمشهر ردپای جنگ دیده می‌شود.

در آستانه سی‌امین سالگرد آزادسازی خرمشهر عبدالله حسینی  فرماندار این شهر در گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در خرمشهر آخرین وضعیت اقتصادی و اجتماعی این شهر را تشریح کرد.

 

*فارس: با توجه به قرار داشتن در آستانه سی‌امین سالگرد آزادسازی خرمشهر به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در این شهرستان، وضعیت فعلی این شهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حسینی: به دلیل شرایطی که در زمان جنگ بر خرمشهر حاکم شد، زیرساخت‌های این شهر به طور کامل از بین رفت؛ در زمان جنگ، غرب خرمشهر که بخش عمده‌ای از این شهر را تشکیل می‌دهد کاملا تخریب و با خاک یکسان شد و به غیر از مسجد جامع و ساختمان قدیم فرمانداری، همه ساختمان‌ها از بین رفتند. در چنین شرایطی، بازسازی یک شهر که تقریبا همه زیرساخت‌های آن از بین رفته، کار بسیار دشواری است.

در سال‌های پس از جنگ و دوران بازسازی، فعالیت‌هایی برای احیای مجدد خرمشهر انجام شد، ولی می‌توان گفت در دولت‌های نهم و دهم این فعالیت‌ها به اوج خود رسیده و دولت تلاش بسیاری برای بازسازی این شهر انجام داده است. به‌ویژه در بحث تامین آب، گاز و سامان‌دهی وضعیت فاضلاب شهر تلاش‌های بسیاری انجام شده است، ولی به هر حال به دلیل اینکه تخریب‌ها در زمان جنگ بسیار زیاد بوده، بازسازی کامل شهر زمان‌بر خواهد بود.

اما با این وجود تغییرات محسوسی در بحث آبادانی شهر در سال‌های اخیر صورت گرفته که امیدواریم امسال و در سال پایانی دولت دهم شاهد تحقق همه برنامه‌های تدارک دیده شده برای این شهر باشیم.

 

*فارس: یکی از شاخص‌های جدی توسعه یافتگی در خرمشهر قبل از جنگ بحث شکوفایی کشاورزی بود در حال حاضر این بخش در چه وضعیتی قرار دارد؟

حسینی: در سال‌های گذشته اقدامات خوب و موثری برای احیای بخش کشاورزی شهرستان خرمشهر صورت گرفت اما امسال با توجه به رویکرد همه‌جانبه دولت به این بخش برنامه‌های مفصلی برای توسعه این بخش در نظر گرفته شده است که با اجرایی شدن آن می‌توان به احیای جدی بخش کشاورزی خرمشهر امیدوار بود.

در حال حاضر بیش از 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در مناطق حفار غربی و شرقی و همچنین مسیر شلمچه تسطیح، زهکشی و آماده‌سازی شده که نیازمند همکاری مردم برای بهره‌گیری از این زمین‌ها هستیم.

دولت برای حمایت از بخش کشاورزی تسهیلات خوبی در این بخش به علاقه‌مندان اختصاص می‌دهد به طوری که آب مورد نیاز و پمپاژ آن و همچنین خرید همه دستگاه‌ها و امکانات از طریق اعطای تسهیلات کم‌بهره و طولانی مدت میسر شده و کشاورزان هیچ دغدغه‌ای برای تامین نیازهای خود نخواهند داشت.

در حال حاضر 270 طرح در بخش کشاورزی خرمشهر برنامه‌ریزی شده است که 61 طرح آن در بخش دام و طیور،‌ 5 طرح در بخش باغات و بیش از 20 طرح نیز در بحث مکانیزاسیون کردن کشاورزی، هشت طرح در زمینه شیلات و ده‌ها طرح در بخش‌های جانبی کشاورزی در نظر گرفته شده است.

برای همه این طرح‌ها تسهیلات با بهره 4 درصد در نظر گرفته شده است که دو سال نیز تنفس برای بازپرداخت اقساط در نظر گرفته شده که امتیاز بسیار خوبی است به طوری که کشاورزان بدون دغدغه فکری می‌توانند در این بخش گام‌های موثری بردارند و زمینه اشتغال‌زایی برای خود، خانواده و افراد دیگر را فراهم کنند.

 

*فارس: استقبال مردم تاکنون چطور بوده است؟

حسینی: تاکنون بیش از 200 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که در حال بررسی پرونده‌های آن‌-ها هستیم.

طبق تصویب دولت اولویت واگذاری زمین و تسهیلات به ساکنان روستاها، افرادی که زمین دارند و همچنین تحصیلکرده‌ها در رشته کشاورزی است.

 

فارس: یکی از انتقادات جدی مردم و همچنین مهمانانی که به شهر خرمشهر سفر می‌کنند عدم توجه به زیباسازی و معابر تخریب شده است در این خصوص توضیح دهید؟

حسینی: انصافاً در یک سال گذشته با پیگیری‌های متعددی که صورت گرفت است فعالیت بسیار خوبی در زمینه آسفالت خیابان‌های شهر آغاز شده که در این زمینه علاوه بر راه و ترابری و منطقه آزاد اروند، بندر خرمشهر نیز مشارکت جدی داشت.

در حال حاضر بحث ترمیم تمام خیابان‌های مرکزی شهر در دستور کار اداره راه و ترابری قرار دارد و امیدواریم مشکل خرابی معابر این شهر که به دلیل کنده‌کاری‌های ادارات مختلفی مثل گاز صورت گرفته هر چه زودتر رفع شود.

در بحث زیباسازی شهر هم فعالیت‌های خوبی در حال انجام است که رنگ‌آمیزی و نورپردازی پل شهید جهان‌آرا از مهم‌ترین آن‌هاست، آب‌نمای موزیکال نیز در خرمشهر ایجاد و با استقبال بسیار خوبی از سوی شهروندان مواجه شده است.

در حال حاضر محدوده اطراف این آب‌نما در حال گسترش است، پروژه جاده کمربندی خرمشهر هم که چند سال در حالت رکود بود، در یکسال‌ گذشته پایان یافت و در بحث امکانات تفریحی نیز سازمان منطقه آزاد اروند و شهرداری خرمشهر اقدامات خوبی برای افزایش این امکانات انجام داده‌اند که امیدواریم امسال این برنامه‌ها تحقق یابد تا تاثیرات جدی بر روحیه مردم بگذارد.

در این زمینه لازم است به یک موضوع مهمی اشاره کنم آن هم موضوع زمین‌های خالی و اماکن رها شده و مخروبه در سطح شهر است که عموماً مالکان آن‌ها به هر دلیل بعد از جنگ به شهر باز نگشته‌اند.

در حال حاضر هفت نقطه از شهر شناسایی شده که طبق مصوبه دولت سازمان مسکن و شهرسازی طی تشریفات قانونی اقدام به تملک این اراضی خواهد کرد و با توجه به اعتبارات خوبی که در این زمینه در نظر گرفته شده استفاده لازم در زمینه‌های مختلف شهری از آن‌ها خواهد شد.

 

فارس: یکی از بحث‌های جدی در زمینه خرمشهر عدم تطابق وضعیت اقتصادی فعلی این شهر با دوران پیش از جنگ تحمیلی است در این زمینه چه ارزیابی دارید؟

حسینی: در بخش اقتصادی یکی از مهم‌ترین مسائل بحث احیای بندر این شهر است که انصافاً در حال حاضر بندر خرمشهر در زمینه توسعه کمی و کیفی در وضعیت خوبی قرار دارد به طوری که بندر خرمشهر در حال حاضر به اکثر تجهیزات تخلیه و بارگیری و همچنین پایانه مسافربری دریایی مجهز است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته فعالیت بندر خرمشهر روند رو به رشدی را در سال‌های اخیر داشته به طوری که در حال حاضر این بندر به یکی از راه‌های مهم ترانزیت کالا به عراق تبدیل شده است.

علاوه بر آن با فعالیت اقتصادی در شلمچه و بالا بودن میزان مبادلات تجاری بین تجار ایرانی و عراقی، خرمشهر در این زمینه از رشد تجاری خوبی برخوردار شده است.

حقیقتاً دولت در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در این شهر کرده و نگاه ویژه‌ای به این شهر دارد.

طبق آمار و اطلاعات موجود تحرک اقتصادی در شهر روند رو به رشدی دارد و امید به آینده نیز در بین مردم تقویت شده است.

یکی از مسائلی که در آستانه سوم خرداد همواره با آن مواجه هستیم موج سواری برخی افراد ساکن در مناطق مرفه‌نشین کشور است که تنها در این روز به یاد خرمشهر می‌افتند اما در طول سال حتی حاضر نیستند یک لحظه به این شهر مراجعه کنند و در آبادانی آن مشارکت کنند.

انتظار ما از رسانه‌ها و عموم افراد دلسوز مشارکت در آبادانی این شهر و تقویت روحیه مردم است چرا که حقیقتاً همه مسئولان نظام برای کمک به آبادانی مجدد و ایده‌آل خرمشهر در تلاش هستند.

ادامه دارد...

گفت‌و‌گو از عارف دورقی

انتهای پیام/ز10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول