اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری:

جوانان با استفاده از احادیث امام باقر(ع) معرفت کسب کنند

خبرگزاری فارس: نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری گفت: جوانان می‌توانند با بهره‌گیری مناسب از احادیث امام محمدباقر (ع) معرفت، بصیرت و آگاهی علمی خود را ارتقا بدهند.

جوانان با استفاده از احادیث امام باقر(ع) معرفت کسب کنند

آیت‌الله علی اسلامی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: جوانان می‌توانند با بهره‌گیری مناسب از احادیث امام محمدباقر (ع) معرفت، بصیرت و آگاهی علمی خود را ارتقا بدهند.

وی بیان کرد: اقشار مختلف جامعه می‌توانند از امام محمدباقر (ع) در همه زمینه‌های علمی از جمله جغرافیا، زیست‌شناسی، فلسفه و فقه بهره بگیرند.

اسلامی با بیان اینکه امام محمد باقر (ع) در حکومت عمر ابن‌ عبدالعزیز زندگی می‌کرد، اظهار کرد: این امام بزرگوار و امام جعفر صادق (ع) از سال 100 هجری قمری به بعد که نوشتن احادیث منع نبود، احادیث بسیاری را تدوین کردند که همواره راهگشای مسلمانان است.

این مقام مسئول تصریح کرد: مطالب مختلف نشان‌دهنده ممنوعیت شدید تدوین و نوشتن احادیث در دوران زندگی پیامبر اکرم (ص) بوده است.

امام محمدباقر(ع) شاگردان بسیاری را تربیت کرد

امام جمعه شهرستان تاکستان گفت: در زمان خلفای عبدالعزیز بخشنامه‌ای با عنوان تدوین و نوشتن کتاب، احادیث و سنت پیامبر اکرم (ص) مجاز است، به تمام قلمرو اسلامی ارسال شد که بر این اساس امام محمد باقر (ع) از این موقعیت بهترین استفاده را برد و آغاز به تدوین و نوشتن احادیث کرد و در این راستا شاگردان بسیاری را توانست تربیت کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: امام محمدباقر (ع) از اواخر حکومت بنی‌امیه تا اوایل حکومت بنی‌عباس در مدت 18 ماه به ترویج تدوین و نوشتن احادیث پرداخت و در این مدت احادیث بسیاری در معارف دینی اسلام ثبت شده است که تاکنون شیعیان و سنی‌ها از این احادیث برای کسب علوم دینی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به سخنانی از شاگردان امام محمد باقر (ع) مبنی بر اینکه "70 هزار حدیث فقط از روی نوشته‌های احادیث شاگردان امام محمد باقر(ع) نوشتم"، افزود: این مطلب نشان‌دهنده ترویج و توزیع احادیث در زمان امام محمد باقر (ع) است و شاگردان ایشان بسیار از احادیث این امام بزرگوار اسلام استفاده می‌کردند.

 

کذب بودن حکومت ضعیف بنی‌امیه و بنی‌عباس

وی با اشاره به اینکه افراد خاصی با القاء حرف‌هایی مانند اینکه امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) به دلیل ضعف حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس توانستند از موقعیت ضعف حکومت آنان استفاده و بسیاری از احادیث را تدوین کنند، گفت: این مطلب کذب است، چرا که خلفا و پادشاهان حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس بسیار قدرتمند بودند و امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) از آزادی حکومت برای تدوین و نوشتن احادیث توانستند بهترین استفاده را برای ترویج احادیث در بین یاران و شاگردان خود کنند.

اسلامی با بیان اینکه حضرت خدیجه و پیامبر اکرم (ص) بیش از 30 سال با یکدیگر زندگی کردند، ابراز کرد: اکنون احادیثی از این بانو گرامی اسلام در کتاب شیعه و سنی بسیار کم است که این نشان‌دهنده منع نوشتن و تدوین احادیث اسلامی در آن زمان است.

امام جمعه تاکستان اضافه کرد: نوشتن و تدوین احادیث و سنت پیامبر اکرم (ص) در زمان خلیفه اول و دوم ممنوع بوده است بر این اساس در آن زمان، افراد جرأت تدوین و نوشتن احادیث ایشان را نداشتند و از این رو بیشتر احادیث به ایشان به دروغ نسبت داده می‌شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه احادیث پیامبر اکرم (ص) از روش درست به اهل شیعه و سنی انتقال داده نشده است، یادآور شد: زمان امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) بهترین زمان برای نوشتن احادیث بوده و با روش درست این احادیث به اهل سنی و شیعه انتقال یافته است.

انتهای پیام/و10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول