اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یازدهم اسفندماه

نخستین کنگره ملی امام باقر(ع) در همدان برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه همدان گفت: یازدهم اسفندماه سال جاری در همدان نخستین کنگره ملی امام باقر(ع) برگزار می‌شود.

نخستین کنگره ملی امام باقر(ع) در همدان برگزار می‌شود
حجت‌الاسلام محمد احمدوند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان در ارتباط با برگزاری کنگره امام باقر(ع) در همدان اظهار کرد: برگزاری کنگره امامان معصوم(ع) از برنامه‌های شاخص سازمان اوقاف و امور خیریه و از اولویت‌های سرپرست این سازمان است که در استان همدان با عنوان کنگره ملی امام باقر(ع) برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه برگزاری کنگره امام باقر(ع) دارای یک سری ساختارهایی در استان است، گفت: اعضای برگزاری این کنگره نماینده تام‌الاختیار استاندار، نماینده ولی فقیه، مدیرکل اوقاف و مسئول فرهنگی استان است البته از مجموعه دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات نیز نماینده داریم.
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه در راستای برگزاری کنگره ملی امام باقر(ع) در همدان کمیته‌های مختلفی تشکیل شده، افزود: کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی، کمیته مالی و پشتیبانی، کمیته نظارت و ارزیابی بر اجرای کنگره و کمیته علمی که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه تشکیل شده از جمله این کمیته‌هاست.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در حال تعیین موضوعات فراخوان مقاله در کنگره هستیم، عنوان کرد: این نخستین گام در راستای برگزاری کنگره است و پس از تعیین این موضوعات، بحث تبلیغات و اطلاع‌رسانی شروع می‌شود که تا تاریخ اول اسفندماه سال جاری علاقمندان از طلاب، دانشجویان و عموم مردم می‌توانند نسبت به به ارسال مقالات با موضوعات مشخص، به دبیرخانه کنگره امام باقر واقع در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، اقدام کنند.
احمدوند با بیان اینکه کنگره ملی امام باقر(ع) در یازدهم اسفندماه سال جاری در باشگاه معلمان همدان برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این مراسم از مقالات برگزیده و منتخب که در سیر داوری حائز رتبه شده‌اند، تجلیل و تقدیر به عمل می‌آید.
وی با بیان اینکه در راستای برگزاری کنگره امام باقر(ع) سازمان بسیج دانشجویی، سازمان بسیج دانش‌آموزی و کانون فرهنگی هنری مساجد استان همکاری دارند، گفت: موضوعات فراخوان این کنگره ملی، امامت از نظر قرآن و روایت، زندگانی و سیره عملی امام باقر، جریان شناسی نظامی و اجتماعی عصر امام باقر ولایت‌پذیری از منظر امام باقر است چرا که در کنگره بحث ولایت، آشنایی با ولایت از منظر ائمه اطهار و بحث جریان‌شناسی برخورد با فتنه جویان در عصر امام (ع) نیز مورد توجه قرار گرفته است.
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه در برگزاری کنگره ملی امام باقر در همدان از مباحث سیاسی را غافل نشده‌ایم، عنوان کرد: با ورود کنگره در مسائل اجتماعی و سیاسی بسیاری از افراد می‌توانند شرکت کنند البته ابن به آن معنا نیست که این کنگره صرفاً جنبه سیاسی داشته باشد بلکه اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زمان امام معصوم نیز مورد توجه است.
به گفته وی، نقش امام باقر در ترویج اسلام و مذهب حقه تشیع، اوضاع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی عصر امام، سیمای اخلاقی تربیتی امام باقر(ع)، کتابشناسی امام باقر، و نیز کتبی که در مورد امام باقر (ع) از عصر خود امام باقر(ع) تاکنون تدوین و جمع‌آوری شده نیز از دیگر موضوعات این کنگره ملی است.
احمدوند افزود: تبیین وجوه مشترک جریان‌های ضد ولایت از زمان امام باقر تا عصر  حاضر، جایگاه عقلانیت در اندیشه سیاسی امام باقر، مناظره مناظرات سیاسی مذهبی عصر امام باقر، طبقه‌بندی و تحلیل محتوای روایات سیاسی امام، حقوق خانواده از منظر امام باقر ، مهارت‌های زندگی، تربیت فرزند، تحکیم خانواده، سیره معنوی و عبادی امام و نیز تربیت علمی شاگردان و پرورش آنها نیز از دیگر موضوعات مورد توجه در کنگره ملی امام باقر(ع) است.
وی ابراز کرد: استفاده علمی اندیشمندان اهل سنت از دانش امام باقر(ع) و برسی علوم مختلف امام و ریشه‌های اکتساب این علوم نیز بحث مهم دیگری است در در موضوعات فراخوان مقالات کنگره ملی امام باقر(ع) در نظر گرفته شده است.
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه انتخاب امام معصوم در کنگره ملی هر استان، اختیاری بوده است، گفت: موضوع امام باقر(ع) را تا کنون هیچ استانی انتخاب نکرده بود و با توجه به ظرفیت حوزه‌های علمیه در همدان و نیز بحث فقهی و اصولی در این استان این موضوع انتخاب شد چرا که باقر (ع) مرتبط با بحث حوزه و دانشگاه است.
وی با اشاره به کشوری بودن کنگره امام باقر(ع)، خاطرنشان کرد: در نظر داریم از پژوهشگران و محققانی که در استان همدان فعال هستند برای ارائه مقالات دعوت به عمل آوریم تا بر این اساس جایگاه استان باید به گونه‌ای تعریف شود که کنگره‌های ما از مقالات علمی پژوهشگران و محققانی که وزین هستند خالی نشود.
احمدوند با بیان اینکه کنگره امام باقر(ع)نخستین کنگره امامان معصوم است در همدان که توسط اوقاف برگزار می‌شود، گفت: به غیر از بحث آشنایی با مقام و شأنیت امام معصوم(ع) دنبال یک سری موارد نیز به صورت تخصصی در سازمان اوقاف از جمله بحث وقف از منظر امام معصوم(ع) ، جایگاه خیرین و کسانی که در باب اموالشان دلبستگی ندارند نیز هستیم.
وی با اشاره به لزوم توجه به بحث جریان‌شناسی‌ها، خاطرنشان کرد: نقش ائمه اطهار(ع) فقط در زمان خودشان که محدود نمی‌شود بلکه اثرات مثبت و مهم آن در همه شئون زندگی جاری و ساری می‌شود.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول