اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خطیب جمعه اروندکنار:

امام محمد باقر گنجینه‌های دین را آشکار کرد

خبرگزاری فارس: خطیب جمعه اروندکنار گفت: امام محمد باقر (ع) گنجینه‌های نهانی معارف دین را که از دید کوته‌نظران پنهان بود، آشکار کرد.

امام محمد باقر گنجینه‌های دین را آشکار کرد
حجت‌الاسلام سیدمجید شرفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان با تبریک به‌مناسبت سالروز ولادت امام محمد باقر (ع) اظهار داشت: امام پنجم شیعیان در سوم صفر سال 57 هجری در مدینه به دنیا آمد.
وی افزود: دوره امامت آن حضرت که تقریباً 19 سال به طول انجامید با خلافت ولیدبن‌عبدالملک و نیز سلیمان عبدالملک و عمربن‌عبدالعزیز و یزید بن عبدالملک همزمان بود و سرانجام در روزگار خلافت هشام‌بن‌عبدالملک به دست او به شهادت رسید.
خطیب جمعه اروندکنار تصریح کرد: شرایط خاص زمان امام صادق و امام باقر (ع) به این دو بزرگوار امکان داد تا در حوزه دین به پرورش شاگردان بپردازند.
وی اضافه کرد: در نزد عالمان امامیه فقیه‌ترین فقیهان صدر اسلام شش نفرند که همه آنان از اصحاب امام محمد باقر و امام جعفر(ع) بوده‌اند.
شرفی خاطرنشان کرد: در فصول‌المهمة آمده آن حضرت را بدین لقب باقر مى‏خواندند زیرا علوم را مى‏شکافت و باز مى‏کرد.
وی ادامه داد: او را باقر مى‏خواندند یعنى آنکه زمین را مى‏شکافد و مکنونات آن را آشکار مى‏کند، زیرا او نیز گنجینه‏هاى نهانى معارف و حقایق احکام و حکمت‌ها و لطایف را که جز از دید کوته‌نظران و ناپاکان پنهان نبود، آشکار مى‏کرد.
امام جمعه اروندکنار با اشاره به دیگر فضائل آن امام بزرگوار گفت: از این‌رو درباره وى گفته مى‏شد که آن حضرت شکافنده علم و جامع آن و نیز آشکار کننده و بالا برنده علم و دانش است.
وی افزود: در تذکرة‌الخواص نیز آمده او را باقر لقب داده بودند زیرا در اثر سجده‏هاى فراوان، پیشانى‏اش شکاف برداشته بود؛ برخى هم گویند چون آن حضرت از دانش بسیار برخوردار بود او را باقر مى‏خواندند.
شرفی عنوان کرد: گفته‏اند براى هیچ یک از فرزندان حسن و حسین (ع) این اندازه از علوم، از قبیل تفسیر و کلام و فتوا و احکام و حلال و حرام که براى امام باقر (ع)انجام شد، زمینه‌چینی نشد.
وی با بیان اینکه در سال 114 هجری در سن 57 سالگی زندگی را بدرود گفت تصریح کرد: امام باقر(ع) پس از عمرى تلاش در میدان بندگى خدا و احیاى دین و ترویج‏علم و خدمات اجتماعى به جامعه اسلامى، در روز هفتم ماه ذوالحجه سال 114 رحلت کرد.
امام جمعه اروندکنار افزود: از برخى روایات استفاده مى‏شود که مسمومیت امام باقر(ع) به وسیله زین آغشته به سم، صورت گرفته به گونه‏اى که بدن آن گرامى از شدت تأثیر سم ‏به سرعت متورم شده و سبب شهادت آن حضرت شد. 
وی اظهار داشت: در مذهب تشیع بزرگان و ارزشمندان زیادی پا به عرصه زندگی گذاشته و آثار جاویدان آنها همچنان به یادگار مانده است.
شرفی گفت: این مناسبت‌ها فرصت‌های بسیار مغتنمی برای شناختن ائمه و بزرگان دین و سنت بوده که ما نیز با پا گذاشتن در مسیر واقعی آنها از فضائل و کمالاتشان بهره‌مند شده و سعادت دنیوی و اخروی‌مان را رقم بزنیم.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول