اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه شادگان:

امام باقر معدن احکام الهى بود

خبرگزاری فارس: امام جمعه شادگان گفت: امام محمد باقر (ع) منبع انوار حکمت و معدن احکام الهى بود.

امام باقر معدن احکام الهى بود
حجت‌الاسلام احمد سواری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان با تبریک به‌مناسبت سالروز ولادت امام محمد باقر (ع) اظهار داشت: امام پنجم شیعیان در سوم صفر سال 57 هجری در مدینه به دنیا آمد.
وی افزود: ابوجعفر امام محمد باقر (ع) متولى صدقات حضرت رسول(ص) و امیرالمؤمنین (ع) و پدر و جد خود بود و این صدقات را بر بنى‌هاشم و مساکین و نیازمندان تقسیم می‌کرد و اداره آنها را از لحاظ مالى به عهده داشت.
وی با بیان اینکه امام باقر (ع) داراى خصال ستوده و مؤدب به آداب اسلامى بود تصریح کرد: امام پنجم (ع) بسیار گشاده‌رو و با مؤمنان و دوستان خویش برخورد بود و دیگران را نیز بدین کار تشویق می‌کرد.
امام جمعه شادگان ادامه داد: بامداد که براى اداى نماز به مسجد جدش رسول‌الله (ص) می‌رفت، پس از انجام فریضه، مردم گرداگردش جمع می‌شدند و از انوار دانش و فضیلت او بهره‌مند می‌شدند.
وی با بیان اینکه مدت بیست سال معاویه در شام و کارگزارانش در مرزهاى دیگر اسلامى در واژگون جلوه دادن حقایق اسلامى با زور و زر و تزویر و اجیر کردن عالمان خودفروخته کوشش بسیار کردند خاطرنشان کرد: ناچار حضرت سجاد (ع) و فرزند ارجمندش امام محمد باقر (ع) پس از واقعه جانگداز کربلا و ستم‌هاى بی‌سابقه آل ابوسفیان، که مردم به حقانیت اهل بیت عصمت (ع) توجه کردند، در اصلاح عقاید مردم به ویژه در مسئله امامت و رهبرى، که تنها شایسته امام معصوم است، سعى بلیغ کردند و معارف فقه اسلامى را به مردم تعلیم دادند.
سواری گفت: در این راستا کار نشر فقه و احکام اسلام به جایى رسید که فرزند آن امام، حضرت امام جعفر صادق (ع) دانشگاهى با 4 هزار شاگرد پایه‌گذارى کرده و احادیث و تعلیمات اسلامى را در اکناف و اطراف جهان آن روز اسلام انتشار داد.
وی عنوان کرد: امام سجاد (ع) با زبان دعا و مناجات و یادآورى از مظالم اموى و امر به معروف و نهى از منکر و امام باقر (ع) با تشکیل حلقه‌هاى درس، زمینه این امر مهم را فراهم و مسائل لازم دینى را براى مردم روشن کرد.
خطیب جمعه شادگان بیان کرد: امام پنجم هم به امر جدش قیام کرد و در تمام مدت عمر به نشر علم و معارف دینى و تعلیم حقایق قرآنى و احادیث نبوى(ص) پرداخت.
وی با بیان اینکه امام باقر (ع) منبع انوار حکمت و معدن احکام الهى بود گفت: نام نامى آن حضرت با ده‌ها و صدها حدیث و روایت و کلمات قصار و اندرزهایى همراه است که به ویژه در 19 سال امامت براى ارشاد مستعدان و دانش اندوزان و شاگردان شایسته خود بیان کرده است.
سواری تصریح کرد: امام باقر (ع) نیز چون زمینه قیام مسلحانه در آن زمان به دلیل خفقان فراوان و کمبود حماسهآفرینان فراهم نبود از این‌رو، هم نشر معارف اسلام و فعالیت علمى را و هم مبارزه عقیدتى و معنوى با سازمان حکومت اموى را از این طریق مناسب‌تر می‌دید و چون حقوق اسلام هنوز یک دوره کامل و مفصل تدریس نشده بود به فعالیت‌هاى ثمربخش علمى در این زمینه پرداخت.
وی افزود: اما بدین خاطر که نفس شخصیت امام و سیر تعلیمات او  در ابعاد و مرزهاى مختلف بر ضرر حکومت بود، مورد اذیت دستگاه قرار گرفت.
خطیب جمعه شادگان اظهار داشت: امام باقر (ع) پس از عمرى تلاش در میدان بندگى خدا و احیاى دین و ترویج‏علم و خدمات اجتماعى به جامعه اسلامى، در روز هفتم ماه ذو الحجه سال 114  رحلت کرد. 
وی با بیان اینکه منابع روایى و تاریخى علت وفات آن حضرت را مسمومیت دانسته‏اند گفت: امیدواریم با شرکت در مراسم و مناسبت‌های این‌چنینی بیش از پیش با ابعاد شخصیتی و وجودی ائمه آشنا شده و در راستای مسیر حقیقی آنها گام برداریم.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول