اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خطیب جمعه بهبهان:

امام باقر دانشگاه تشیع را پایه‌ریزی کرد

خبرگزاری فارس: خطیب جمعه بهبهان گفت: امام محمد باقر (ع) دانشگاه تشیع و علوم اسلامى را پایه‌ریزى کرد.

امام باقر دانشگاه تشیع را پایه‌ریزی کرد
حجت‌الاسلام عبدالرضا ابوعلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان به‌مناسبت سالروز ولادت امام محمدباقر (ع)، پنجمین امام شیعیان اظهار داشت: نام امام پنجم محمد لقب آن حضرت باقر یا باقرالعلوم است بدین دلیل که دریاى دانش را شکافت و اسرار علوم را آشکار ساخت.
وی با بیان اینکه القاب دیگرى مانند شاکر و صابر و هادى نیز براى آن حضرت ذکر کرده‌اند که هر یک بازگوینده صفتى از صفات آن امام بزرگوار بوده افزود: کنیه امام ابوجعفر و مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبى(ع) است.
خطیب جمعه بهبهان تصریح کرد: بنابراین نسبت آن حضرت از طرف مادر به سبط اکبر حضرت امام حسن (ع) و از سوى پدر به امام حسین(ع) می‌رسید.
وی اضافه کرد: تولد حضرت باقر (ع) در روز جمعه سوم ماه صفر سال 57 هجرى در مدینه بود.
ابوعلی خاطرنشان کرد: دوران امامت امام محمد باقر (ع) از سال 95 هجرى که سال درگذشت امام زین العابدین (ع) است آغاز شد و تا سال 114 هجری یعنى مدت 19 سال و چند ماه ادامه داشته است.
وی با اشاره به برخی حوادث سیاسی در دوران امامت آن حضرت گفت: در دوره امامت امام محمد باقر (ع) و فرزندش امام جعفرصادق(ع) مسائلى مانند انقراض امویان، بر سر کار آمدن عباسیان، پیدا شدن مشاجرات سیاسى، ظهور سرداران و مدعیانى مانند ابوسلمه خلال و ابومسلم خراسانى و دیگران مطرح است.
خطیب جمعه بهبهان ادامه داد: ترجمه کتاب‌هاى فلسفى و مجادلات کلامى در این دوره پیش می‌آید و عده‌اى از مشایخ صوفیه و زاهدان و قلندران وابسته به دستگاه خلافت پیدا می‌شوند.
وی عنوان کرد: در این دوره قاضی‌ها و متکلمانى به دلخواه مقامات رسمى و صاحب قدرتان پدید می‌آیند و فقه و قضاء و عقاید و کلام و اخلاق را بر طبق مصالح مراکز قدرت خلافت شرح و تفسیر می‌کنند.
ابوعلی بیان کرد: امام در مقابله با این کج‌روی‌ها، تعلیمات قرآنى، به ویژه مسأله امامت و ولایت را که پس از واقعه عاشورا و حماسه کربلا افکار بسیارى از حق‌طلبان را به حقانیت آل على (ع) متوجه کرده بود و پرده از چهره زشت ستمکاران اموى و دین به دنیا فروشان برگرفته بود به انحراف می‌کشاندند و احادیث نبوى را در بوته فراموشى قرار می‌دادند ایستاد.
وی افزود: در این دوره برخى نیز احادیثى به نفع دستگاه حاکم جعل کرده و یا مشغول جعل بودند و یا آنها را به سود ستمکاران غاصب خلافت دگرگون می‌کردند.
امام جمعه بهبهان با بیان اینکه اینها عواملى بود بسیار خطرناک که باید حافظان و نگهبانان دین در برابر آنها بایستند تصریح کرد: بدین منظور امام محمد باقر (ع) و پس از وى امام جعفر صادق (ع) از موقعیت مساعد روزگار سیاسى، براى نشر تعلیمات اصیل اسلامى و معارف حقه بهره جستند و دانشگاه تشیع و علوم اسلامى را پایه‌ریزى کردند.
وی ادامه داد: این امامان بزرگوار و بعد شاگردانشان، وارثان و نگهبانان حقیقى تعلیمات پیامبر (ص) و ناموس و قانون عدالت بودند و توانستند به تربیت شاگردانى عالم و عامل و یارانى شایسته و فداکار دست یازند و فقه آل محمد (ص) را جمع و تدوین و تدریس کنند.
ابوعلی افزود: به همین منظور محضر امام باقر (ع) مرکز علما و دانشمندان و راویان حدیث و خطیبان و شاعران بنام بود.
وی با بیان اینکه در مکتب تربیتى امام باقر (ع) علم و فضیلت به مردم آموخته می‌شد خاطرنشان کرد: امام باقر (ع) در صدقات و بخشش و آداب اسلامى مانند دستگیرى از نیازمندان و تشییع جنازه مؤمنان و عیادت از بیماران و رعایت ادب و آداب و سنن دینى، کمال مواظبت را داشت.
امام جمعه بهبهان گفت: وی می‌خواست سنت‌هاى جدش رسول الله(ص) را عملاً در بین مردم زنده کند و مکارم اخلاقى را به مردم تعلیم دهد.
وی اضافه کرد: در روزهاى گرم براى رسیدگى به مزارع و نخلستان‌ها بیرون می‌رفت و با کارگران و کشاورزان بیل می‌زد و زمین را براى کشت آماده می‌ساخت و آنچه از محصول کشاورزى به دست می‌آورد در راه خدا انفاق می‌کرد.
ابوعلی در پایان گفت: زندگی ائمه و رهبران دینی ما درس زندگی واقعی به ما می‌دهد و جوانان باید با بهره‌گیری از شئونات اخلاقی و اجتماعی زندگی این بزرگواران گام در مسیر حقیقی سعادت بگذارند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول