اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده علوم ‌اجتماعی فرهنگی دانشگاه امام حسین (ع):

مردم از پایه‌های اصلی مقابله با جنگ نرم هستند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده علوم اجتماعی فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: مردم یکی از پایه‌های اصلی مقابله با جنگ نرم و افزایش خودباوری در جامعه از راهکارهای مقابله با این جنگ هستند.

مردم از پایه‌های اصلی مقابله با جنگ نرم هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی محمد نایینی پیش از ظهر امروز در آخرین روز از کارگاه علمی و آموزشی جنگ نرم ویژه اساتید دانشگاه، مراکز آموزش عالی کشور در رشت، موضوع شناخت اصول و قواعد مقابله با جنگ نرم را مورد بررسی قرار داد.

وی، با بیان اینکه امروز روز تهیه طرح مقابله با تهدید نرم است، اظهار کرد: باید برای مقابله با جنگ نرم مدل و سیستم مقابله داشته باشیم و کار را به صورت قرارگاهی مدیریت کنیم.

این مسئول، قرارگاه را به معنای اتاق فکر دانست و تصریح کرد: این قرارگاه روش‌های مقابله را فرموله می‌کند و اندیشه‌ورزی می‌شود و با توجه به اینکه احساس خطر نسبت به جنگ نرم پیچیده و تمام عیار است و به راحتی درک نمی‌شود، سه کار باید برای مقابله انجام شود.

وی، انجام کار آفندی را نخستین راهکار مقابله خواند و بیان کرد: هجوم و به دست گرفتن فضا یک طرف ضلع کار است و باید به خوبی رفتار دشمن در حوزه جنگ نرم پیش‌بینی شود.

نایینی، اقدام‌های پیش‌دستانه و انجام کار خلاقانه برای به چالش کشیدن اهداف و شیوه‌های دشمن را از دیگر راهکارها ذکر کرد و افزود: اقدام پیشگیرانه ضلع دوم کار است که زمان نمی‌شناسد و باید مواضع قدرت را به نفع انقلاب با افزایش سرمایه اجتماعی و قدرت نرم تغییر دهیم.

وی، ضلع بعدی را تبدیل ادبیات نظامی به صورت پدافند نامید و تصریح کرد: این امر در جنگ نرم انجام شده و باورهای ذهنی را تغییر داده و باید در این زمینه بصیرت دهیم و آگاهی‌بخشی کنیم و کار فرماندهان جنگ نرم تبیین این عرصه برای افسران است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، رصد و برآوردن کردن اهداف و نیات دشمن را از دیگر راهکارهای مقابله با آن عنوان کرد و گفت: باید برآورد کنیم که دشمن با چه روش‌ها و تکنیک‌هایی ما را به چالش می‌کشد و پس از آن باید تحلیل و بررسی انجام گیرد.

وی، با بیان اینکه در مصادیق جنگ نرم و فهم مسایل مشکل وجود دارد، ابراز کرد: زمانی که مسایل درست شناخته شوند هماهنگی و تقسیم کار فرا می‌رسد که باید به جبهه انقلاب تقسیم شود.

نایینی، با اشاره به اینکه ظرفیت‌های فراوانی در جبهه انقلاب وجود دارد که باید به خوبی شناخته شوند، اضافه کرد: ظرفیت رسانه‌ای پیام انقلاب را منتقل می‌کند بنابراین حوزه فرهنگی می‌تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.

وی، با برشمردن ظرفیت‌های مقابله با جنگ نرم، عنوان کرد: روحانیت در مقابله با جنگ نرم نقش اساسی دارند و سپاه و بسیج نیز در این راستا تعیین کننده هستند و قرارگاه مقابله با جنگ نرم که می‌خواهد در این زمینه طرح‌ریزی کند باید از آن استفاده شود.

این مسئول، شناخت ظرفیت‌ها را در مقابله با جنگ نرم بسیار مهم دانست و با اشاره به اصول و قواعد مقابله با جنگ نرم گفت: در تمام جنگ‌ها یک سری اصول جنگ وجود دارد که برخی مشترک است و در برخی فرهنگ راهبردی تغییر می‌کند و بسیاری از این اصول در جنگ نرم و سخت مشترک است.

وی، تحلیل محیطی و آموزه‌های دینی و پژوهشی را از اصول مقابله با جنگ نرم نامید و ابراز داشت: در مقابله با جنگ نرم ابتدا باید هدف مشخص شود و این اهداف باید کلیدی، مهم و ارزشمند باشد.

نایینی، با بیان اینکه در هدف اصلی روی مسایل اصلی تمرکز پیدا می‌کنیم، خاطرنشان کرد: موفقیت ما در جنگ نرم این است که فضا را به نفع جریان انقلاب داشته باشیم و هزینه‌های دشمن را بالا ببریم و هزینه‌های خود را کاهش دهیم و خلاقانه فکر کنیم و به موقع پاسخ دهیم.

وی، با تصریح بر اینکه امام راحل تمام اقدام‌هایش در زمان جنگ تحمیلی آفندی بود، اضافه کرد: در دوران جنگ خلاقانه عمل کردیم و نقاط ضعف دشمن را شناسایی کرده و وقتی به آن عمل کردیم امام فرمود اگر جنگ 20 سال طول بکشد ما ایستاده‌ایم و امام (ره)  تمام جنگ را تبدیل به فرصت کرده بود.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، با بیان اینکه غربی‌های می‌گویند جمهوری اسلامی ایران مبتکر کاربرد قدرت نرم است، گفت: جنگ امروز ناشی از انفعال دشمن است و شیوه‌های مختلف علیه نظام را به‌کار گرفت اما کاری از پیش نبرد و به این نتیجه رسید که با قدرت نرم با ما مقابله کند.

این مسئول با اشاره به اینکه نظام به راحتی دشمن را جمع می‌کند و بیرون می‌ریزد، یادآور شد: پیامبر (ص) دنیا را با قدرت نرم تحت تاثیر قرار داد و عاشورای ما منبع قدرت نرم است و باید در صحنه مقابله با جنگ نرم جهادی عمل کنیم در غیر این صورت غافلگیر می‌شویم.

نایینی، باور به وجود جنگ نرم را اصل مهم دانست و اظهار داشت: تا زمانی که باور نکنیم جنگ نرم است عزم و اراده‌ای شکل نمی‌گیرد و باید این باور را به وجود آوریم و با تحلیل درست کار کنیم و با هر فردی با ادبیات خودش باید کار کرد تا این باور به وجود آید که در خیلی‌ها این باور وجود ندارد.

وی، برآورد نکردن درست تهدیدها را یکی از مشکلات نامید و عنوان کرد: وقتی تهدید دشمن دیده نشود بهترین موقعیت برای اوست بنابراین در اصل نگرش راهبردی شناخت الگوها در راهبردهای دشمن و توجه به فناوری‌های نوین ارتباطی و شناخت ابزارهای ارتباطی یکی از اصول اساسی مقابله با جنگ نرم است.

این مسئول، با تاکید بر اینکه باید جنگ نرم را با ظرفیت مردم اداره کنیم، تصریح کرد: مردم یکی از پایه‌های اصلی مقابله با جنگ نرم هستند.

وی، فعال‌سازی مردم، افزایش خودباوری در جامعه و مردمی کردن را راهکار مقابله با جنگ نرم دانست و یادآور شد: در جنگ نرم مقابله باید نرم‌افزارانه باشد یعنی با ابزار خودش مقابله کنیم و مقابله موفق با جنگ نرم بهره‌گیری از ابزار و شیوه‌های مقابله به‌مثل است.

نایینی، تشکیل کارگاه‌های جنگ نرم را از الزامات مقابله با جنگ نرم عنوان کرد و افزود: در این راستا منابع و تجهیزات و سامانه‌های مناسب مورد نیاز است و اقدام‌های مدیریتی جنگ نرم، کار قرارگاهی می‌خواهد.

وی با اشاره به فرایند طرح مقابله با جنگ نرم متذکر شد: پیش‌بینی تهدید، برآورد قدرت نرم خودی و دشمن، اندازه‌گیری دامنه تاثیر این تهدیدات، فرمول برای مقابله، پیشگیری و اقدام‌های جنگ‌ نرم از فرایند جنگ نرم است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین (ع) درباره روش‌های مقابله با جنگ نرم ابراز داشت: باید آسیب‌پذیری‌های خود را کاهش دهیم و توانمندی انقلاب و انسجام بیشتر اثر جنگ نرم را کاهش می‌دهد.

این مسئول ادامه داد: بستر اصلی جنگ نرم ضعف‌ها و آسیب‌پذیری ماست که از درون با طراحی خارجی فرو می‌ریزد بنابراین باید تلاش کنیم فرهنگ انقلاب را عمق داده و ظرفیت توان و قدرت نرم خود را افزایش دهیم.

نایینی، توجه به فعالیت‌های فرهنگی که بتواند دانش و معرفت را افزایش دهد، نقش آفرینی در عرصه جهانی تمدن فرهنگی، تقویت بخش فرهنگی و مدیریت هوشمندانه جریان انتقال اطلاعات را مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: باید برای افزایش قدرت نرم خود برنامه داشته باشیم.

وی، ایجاد تنوع در شبکه‌های تلویزیونی برای مقابله با صدها شبکه تلویزیونی و رادیویی دشمن علیه ایران را امری ضروری و مهم دانست و متذکر شد: گرایش به شبکه‌ها به دلیل تنوع است و باید این تنوع در شبکه‌های داخلی نیز وجود داشته باشد.

انتهای پیام/ن10/پ 3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول