به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران حجتالاسلام محمد علاءالدینی ظهر امروز در آیین دشمنشکن و عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته دماوند که با حضور جمع کثیری از مردم برگزار شد اظهار داشت: جایگاه معلمان در سازندگی انسانها فراموشنشدنی است.
وی ادامه داد: از اینرو گرامیداشت روز معلم، عزیز داشتن همه ارکان سازنده شاکله تعالیبخش جامعه قلمداد شده و این منزلت در جهان امروز بسیار حساس شمرده میشود.
علاءالدینی آموزش و پرورش را منبع حیاتبخش جامعه اسلامی خواند و افزود: خوشبختانه به برکت وجود نظام مقدس اسلامی، نهاد آموزش و پرورش به منبع حیاتبخش جامعه اسلامی مبدل شده است.
امام جمعه دماوند تصریح کرد: به حول و قوه الهی، خروجی امروز این دستگاه ولایتمدار برخاسته از بطن انقلاب و انسانهای شریفی است که اغلب آنها به الگوی دیگر جهانیان تبدیل شدهاند.
به گفته وی سه عامل تعیینکننده سواد، دلسوزی و سلیقه ابزارهایی در دست معلمان هستند تا با سود جستن از آنها عنصری به نام دانشآموز به رشد و تعالی همهجانبه سوق داده شود.
علاءالدینی ادامه داد: دلیل تاکید علما و فضلای دینی بر ضرورت رشد دوجانبه علم و اخلاق در اقشار جوان و نوجوان جامعه، تاکیدات ویژه قرآن کریم بر این نکته پراهمیت است.
امام جمعه دماوند اضافه کرد: اگر دستگاه ارائهدهنده آموزههای علمی، انسانهایی بدون خودساختگی معنوی و برخوردار از شاخصه یکبعدی دانش را راهی عرصههای اجرایی و سازندگی سازد، آنگاه شاهد بروز و ظهور همان مثل قدیمی "تیغ به دست زنگی مست دادن" خواهیم بود.
وی افزود: نمونه چنین سبک و سیاق غلط از علمآموزی را میتوان در سیستمهای آموزشی کشورهای غربی به خوبی مشاهده کرد که از انرژی هستهای در عوض استفاده در مسیرهای توسعه انسانی در راه تولید تسلیحات اتمی استفاده میشود.
علاءالدینی با اشاره به دیگر دلایل اهمیت جایگاه معلمان در نهاد آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: مقام شامخ معلم از منظرگاههای دیگری نیز قابل بحث و بررسی است.
امام جمعه دماوند معلمان را گردانندگان کارگاههای عظیم 12 سالهای خواند که کیفیت خروجی این مراکز کارگاهی بیبدیل به هنر و فعالیت آنها بستگی دارد.
وی تصریح کرد: در این کارگاههای بزرگ تحت سرپرستی معلمان، عناصری به نام دانشآموز در تودههای جمعیتی عظیم و میلیونی و در طلاییترین دوران زندگی خود تحت تعلیم قرار میگیرند.
علاءالدینی با اشاره به تاثیرات غیرمستقیم معلمان بر جامعه خاطر نشان کرد: معلمان علاوه بر تاثیر مستقیم بر دانشآموزان میتوانند به طور غیرمستقیم بر نهاد خانواده و در جایگاهی برتر بر جامعه نیز موثر باشند.
انتهای پیام/آ20/د1000