اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

از پرورش در خانواده‌ای فرهنگی تا کسب رتبه برترین معلم کشوری

خبرگزاری فارس: معلم نمونه کشوری کهگیلویه و بویراحمد از تلخی‌ها و شیرینی‌های دوره 20 ساله معلمی خودش و راز موفقیت‌ها سخن به میان آورد.

از پرورش در خانواده‌ای فرهنگی تا کسب رتبه برترین معلم کشوری

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، مژگان ایمانی یکی از دو معلم برگزیده کشوری از استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد است که توانست با تلاش و کوشش و همت مضاعف در چندین سال متوالی به عنوان معلم و دبیر نمونه استانی شناخته شده و امسال نیز در موفقیتی ارزشمند به عنوان نمونه کشوری در این زمینه برگزیده شود، به سراغ وی رفتیم و از تلخ و شیرین‌های معلمی و دلایل موفقیتش پرسیدیم.

 فارس: از دنیای شیرین کودکی خود بگویید؟

 پاییز سال 51 در منطقه تل سبز کازرون استان فارس در خانواده متدین، فرهنگی و اخلاق محور به دنیا آمدم. 

تحت تربیت و تأثیر مادری فرهنگی و فرهیخته از طایفه فرهنگ دوست و علم پرور سی‌سخت و پدری فرهنگی، بلند نظر، باسخاوت، اهل قلم و سخن از ایل بزرگ قشقایی که در پنجمین جشنواره شهید رجایی به عنوان پیشکسوت نمونه ملی شناخته شد، پرورش یافتم.

از آموزش‌های پدر و مادرم که هر دو معلمانی فعال و کوشا در عرصه تعلیم و تربیت و فرهنگ بودند و در همان آغاز زندگی دریافتم که اولین مدرسه زندگیم طبیعت پاک و زیبا و اولین آموزگارم خداوند متعال است.

داشتن پدر و مادری فرهنگی نعمت بزرگی بود که در سرنوشت من، خواهران و برادرانم تأثیر غیر قابل انکاری داشت.

برادر بزرگ‌ترم به عنوان خلبان در سنگر ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از حریم آسمان میهنمان عشق می‌ورزد.

برادر کوچک‌ترم از نخبگان و فعال در عرصه صنعت است و خواهرانم نیز در مقطع کارشناسی ارشد و مهندسی در سنگر تعلیم و تربیت فعالیت دارند.

همسرم فرهنگی و استاد دانشگاه است و هدیه‌ام از خداوند دو فرزند پسر و یک فرزند دختر است که هر سه کسب مراتب علم و ادب را وظیفه خود می‌دانند و یکی از فرزندانم در چند سال متوالی رتبه برتر علمی در این استان را کسب کرده است.

 فارس: اولین سال‌های شغل معلمی را چگونه سپری کردید؟

بعد از کسب دیپلم در رشته علوم تجربی وارد تربیت معلم شدم و در سال 1373 با کسب مدرک کاردانی در رشته دبیری زبان انگلیسی راهی خدمت در منطقه محروم و روستایی گنجه‌ای و سپس چناربرم از استان کهگیلویه و بویراحمد شدم.

دبیرستان دخترانه چناربرم ضمیمه دبیرستان پسرانه در یک خانه روستایی با پذیرش دانش‌آموزان از کلیه روستاهای اطراف به صورت شبانه‌روزی از طرف آموزش و پرورش سی‌سخت شروع به کار کرد و من این افتخار را داشتم که به عنوان اولین و تنها زن معلم در آن منطقه همه مسئولیت‌های آموزشی و پرورشی و خوابگاهی را بر عهده بگیرم.

در آن سال تحصیلی به واسطه پدرم از حاج آقا کمائی‌مقدم، خیر نیک‌اندیش دعوت به عمل آوردیم، وی پس از بازدید، تصمیم بزرگ و خیرخواهانه‌ای گرفت که با حمایت مردم آن روستا منجر به برپایی ساختمان بزرگ دبیرستان دخترانه چناربرم گردید.

سه سال در آن روستا با خاطرات تلخ و شیرین زیاد تجارب زیادی اندوختم. پس از آن در سال 77 در شهر یاسوج به عنوان مدیر مدرسه راهنمایی ادامه خدمت دادم.

در سال 80 تحصیلات خود را جهت کسب مدرک لیسانس در رشته مدیریت آموزشی در شهر یاسوج به پایان رساندم و در سال 89 تحصیلات کارشناسی ارشد خود را در رشته زبان فارسی به پایان رساندم.

دارای 17 سال سابقه کار هستم که 14 سال سابقه مدیریت و سرپرستی در مدارس را دارا هستم.

از مهر90 تاکنون به عنوان مدیر دبیرستان شاهد دخترانه یاسوج مفتخر به خدمت به فرزندان ایثارگران می‌باشم.

بعد از تعالیم زیبا و دلنشین قرآنی و اسلامی، از تجربیات و توصیه‌های والدینم که معلمین اخلاق زندگیم بودند نیز بهره جستم. آموختم که ریا و ظاهرسازی و نیرنگ از ویژگی‌های انسان‌های حقیر و بی‌ارزش است و باید با صداقت و درستی و پاکی از جان دل در راه ساختن تاریخ پرافتخار میهن اسلامیمان کوشید.

موفقیت و پیشرفت دانش‌آموزان در علم و ادب برای من و همکارانم مایه دلگرمی است. همت و تلاش مضاعف، همدلی و درک متقابل همکاران، معلمین و دانش‌آموزان، داشتن اطلاعات روز در رشته و زمینه شغلی، ایجاد حس رفاقت و رقابت علمی و تربیتی سالم توسط همکاران باعث می‌شد تا سال‌های متمادی به پیشرفت چشمگیر و قابل توجهی در زمینه آموزش و پرورش مدرسه نائل شویم و از طرف مسئولین مورد تشویق قرار گیریم.

در سالهای تحصیلی 89-88 و 90-89 به ترتیب عنوان مدیر نمونه شهرستان بویراحمد و مدیر نمونه استان کهگیلویه و بویراحمد را کسب نمودم.

افتخار عضویت فعال در بسیج فرهنگیان را دارم و در کنار وظایف آموزشی و پرورشی، دارای سابقه تدریس در دانشگاه پیام نور یاسوج هستم.

فارس: به غیر از معلمی چه کارهای دیگری انجام می‌دهید؟

از آنجایی که به فعالیت‌های علمی و تربیتی علاقه دارم موفق به چاپ خلاصه چهار مقاله در روزنامه‌های "ابتکار" و "امید مردم" استان شده‌ام و چاپ سه مقاله از من در"فصلنامه دنا" مورد پذیرش قرار گرفته است.

در حال حاضر نیز مشغول جمع‌آوری و تدوین مطالب برای تألیف کتابی در زمینه تاریخ ادبیات معاصر هستم. در زمینه‌های دیگر چون ساخت فیلم کوتاه برای جشنواره رشد همکاری داشته‌ام.

از کارهای خوب دیگر این است که توانستیم مدرسه تحت مدیریت خود را جهت ارتقاء کیفیت به سیستم هوشمند مدارس مجهز کنیم.

در حال گذراندن مراحل مطابقت و هماهنگی امور مختلف آموزشگاه با استانداردهای بین‌المللی جهت پیشرفت کیفی و کمی و در این راستا دریافت مدارک بین‌المللی معتبر همچون ISO و IWA2 هستم.

علاوه بر زبان شیرین فارسی، به زبان‌های انگلیسی، ترکی و عربی آشنایی دارم و در زمینه نقاشی به ویژه با رنگ روغن استعداد خدادادی نصیبم گشته است و از این نعمت برای رفع خستگی بهره می‌جویم.

از خداوند متعال ملتمسانه خواهانم من و همکارانم را یاری فرماید تا همه اعمال و گفتارمان را در راه رضا و خشنودیش به کار بندیم و نیز وظیفه خطیری را پیرو شغل انبیا و اولیا عهده داریم که بتوانیم به نحو مطلوب‌تر به سهم خود به نتیجه برسانیم که هم خودمان کامل‌تر شویم و هم به فراگیرانمان کمک کنیم تا در مسیر کامل شدن با استواری و ثبات گام بردارند. بیاییم خوبی‌ها را گسترش دهیم و علم را با عمل همراه سازیم.

فارس: ویژگی‌های یک معلم خوب از نظر شما چیست؟

معلم خوب معلمی را با عشق و علاقه انجام می‌دهد به معلمی فراتر از وظیفه و تکلیف به دیده عشق به علاقه و هنر می‌نگرد. برای انجام شغل معلمی ذوق و شوق را داشته باشد، فراتر از وظیفه تکلیف انجام می‌دهد

معلم خوب کسی است که با اخلاق، رازدار، امانت‌دار، مهربان و عاشق یاددهی است، دانش‌آموزان را امانت الهی می‌داند و هر آن‌چه از فرزند خود توقع دارد در حق فرزندان مردم نیز انجام می‌دهد.

با توجه به فرموده امام راحل (معلمی شغل انبیاست) می‌توان گفت معلم این افتخار را دارد که با انبیاء همکار است.

پس با دو بال علم و ایمان می‌توان این وظیفه را به درستی انجام دهد و به سوی قله‌های معرفت و کمال به پرواز درآمده و این پرواز را به دانش آموختگان خود نیز بیاموزد.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول