اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی سال گذشته صورت گرفت

تنظیم برنامه راهبردی 1404 عشایر خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی از تنظیم برنامه راهبردی 1404 عشایر خراسان‌جنوبی در سال گذشته خبر داد.

تنظیم برنامه راهبردی 1404 عشایر خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدابراهیم ابراهیمی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در منطقه عشایری زیرکوه قاینات با اشاره به خصایص عشایر اظهار داشت: کوچندگی، عشیره‌ای بودن و متکی بودن معیشت و زندگی عشایر به دام را سه شاخصه اصلی عشایر دانست.

وی با بیان اینکه عشایر در گذشته مورد غفلت مسئولان قرار گرفته‌اند، گفت: بنابراین توجه به این سخت کوشان بیش از پیش همت و تلاش مسئولان را می‌طلبد.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی اضافه کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و به ویژه در دولت نهم و دهم توجه خاصی به عشایر شده و امید است با همت و تلاش مسئولان توجه ویژه‌ای به زیر ساخت‌های بخش عشایری شود.

ابراهیمی تصریح کرد: عشایر اگر چه به ظاهر تعدادشان در بین جوامع روستایی و شهری در اقلیت‌اند اما بیشترین اثرگذاری را داشته و وفاداری خود را به نظام و انقلاب در تمامی صحنه‌های نظام نشان داده‌اند.

وی افزود: تنها جامعه و قشری که به طور صد درصد به فرمان مقام عظمای ولایت در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و بی منت و با درایت رأی خود را به صندوق انداخته عشایر غیور بودند.

*30 درصد تولیدات کشور مربوط به عشایر است

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه عشایر از نقطه صفر مرزی تا مرکز کشور حضور دارند، اظهار داشت: علاوه بر نقش تولید کننده‌ای که عشایر دارند و بیش از 30 درصد تولیدات کشور و استان را دارا هستند نقش دفاعی و امنیتی هم برای مردم دارند.

ابراهیمی از رشد 3 برابری اعتبارات امور عشایر در سال 90 خبر داد و اذعان داشت: این اعتبارات از محل ردیف‌های تملک، ماده 180، ماده 10 و ملی اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه سه برابر رشد داشته است.

وی از اجرای طرح پژوهشی بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی و محیطی هدفمندی یارانه‌ها بر زندگی عشایر خراسان‌جنوبی به عنوان پایلوت در کشور خبر داد و ادامه داد: با توجه به مرزی بودن استان، فقر مراتع، شرایط خاص اقلیمی و جمعیت زیاد عشایر استان این طرح به عنوان پایلوت انتخاب شده که امید است نتیجه و ثمرات حاصل شده آن به تمام جامعه عشایر تعمیم داده شود.

*اجرای طرح مطالعاتی کانون اسکان عشایر چاه علی بشرویه

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی اجرای طرح مطالعاتی شناسایی ظرفیت‌ها و مکان‌یابی کانون اسکان عشایر شهرستان بشرویه با تأکید بر کانون اسکان عشایر چاه علی بشرویه را از دیگر طرح‌های مطالعاتی دانست و افزود: برای اجرای این طرح 150 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی اختصاص یافته که قرارداد این طرح بسته شده که در سال جاری اجرایی می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی احداث بند خاکی گل ورده تصریح کرد: ساخت‌گاه و مکان‌یابی و میخ‌کوبی این طرح انجام شده که نیازمند مطالعات تکمیلی است و در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

*احداث سد ذخیره‌ای کوه رود فردوس و تجهیز سایت اسکان درح سربیشه

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی از اجرای طرح احداث سد ذخیره‌ای کوه رود شهرستان فردوس و تجهیز سایت اسکان درح شهرستان سربیشه در سال جاری خبر داد و گفت: برای اجرای این پروژه‌ها 40 میلیارد ریال موافقتنامه امضا و ردیف اعتباری باز شده که برای نخستین بار در سال جاری محقق می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی از اجرای طرح تهیه نقشه راه‌های عشایری در سطح استان و شهرستان طبس استان یزد خبر داد و اظهار داشت: اعتبار اجرای این پروژه 300 میلیون ریال است که از محل اعتبارات ملی اختصاص یافته است.

ابراهیمی از خرید یک دستگاه گریدر به مبلغ 3 میلیارد ریال در سال جاری خبر داد و اذعان داشت: این دستگاه از محل اعتبارات ماده 10 خریداری شده است.

وی تنظیم برنامه راهبردی 1404 عشایر خراسان‌جنوبی را از دیگر برنامه‌های امور عشایر در سال 90 عنوان کرد و ادامه داد: این برنامه یکی از کارهای زیرساختی امور عشایر بود که افق و چراغ هدایت عشایر خراسان‌جنوبی در چشم انداز 1404 است.

انتهای پیام/ح10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول