اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از 15 اردیبهشت ماه صورت می‌گیرد

کوچ 11 هزار خانوار عشایر جنوب کرمان به ییلاق

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان گفت: تعداد 11 هزار خانوار عشایر جنوب کرمان با جمعیت بیش از 54 هزار نفر از 15 اردیبهشت ماه به مناطق ییلاقی کوچ می‌کنند.

کوچ 11 هزار خانوار عشایر جنوب کرمان به ییلاق

اسدالله توکلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: در سال جاری چهار پروژه مطالعاتی در حال بررسی است که تا پایان خردادماه به اتمام می‌رسند.

وی افزود: پروژه مطالعاتی جازموریان برای استفاده بهتر از مرتع غنی این منطقه با اعتبار بیش از 200 میلیون ریال در دست اجرا است.

توکلی تصریح کرد: همچنین پروژه مطالعاتی تنگه حیدری برای انتقال آب شرب و بهداشتی برای عشایر با اعتبار بیش از 300 میلیون ریال در دست اقدام است.

وی ابراز داشت: پروژه مطالعاتی بن‌گلو و حومه از توابع شهرستان عنبرآباد و چاه‌ المدین از توابع شهرستان قلعه‌گنج برای انتقال آب شرب و بهداشتی هر کدام با اعتبار بیش از 250 میلیون ریال نیز در حال اجرا است.

توکلی با اشاره به فصل کوچ عشایر بیان داشت: از 15 اردیبهشت ماه فصل کوچ عشایر از مناطق قشلاق به ییلاق صورت می‌گیرد.

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان گفت: بر همین اساس این اداره کل برای بازسازی و مرمت جاده‌های مسیر کوچ عشایر اقدام کرده، هر چند که بارندگی‌های اخیر خسارت‌های قابل توجهی به این راه‌ها وارد کرده است.

توکلی عنوان کرد: به همت سازمان امور عشایر ایران و اداره کل امور عشایری جنوب کرمان به زودی اقدام به ثبت این راه‌های عشایری به نام آنها می‌شود.

وی با اشاره به دو نوع مسیر کوچ درون و برون استانی عشایر جنوب کرمان اذعان داشت: مسیر کوچ برون استانی از مناطق گرمسیر استان هرمزگان به شمال کرمان و درون استانی از شهرستان‌های جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، منوجان و رودبار به شهرستان‌های بافت، رابر و بردسیر است.

توکلی خاطرنشان کرد: تعداد خانوارهای عشایر جنوب کرمان که در این کوچ شرکت می‌‌کنند، حدود 11 هزار خانوار با جمعیت بیش از 54 هزار نفر است.

وی افزود: اکثر کوچ‌ها به صورت سواره و با خودرو انجام می‌گیرد و در کوچ‌هایی که به صورت پیاده انجام می‌شود، طی مسیر امکاناتی مانند آب آشامیدنی و مایحتاج دیگر برای عشایر فراهم است.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول