اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور عشایری استان اردبیل:

عشایر ‌اردبیل تولیداتی به ارزش 209 میلیون تومان دارند

خبرگزاری فارس: مدیر امور عشایری ‌اردبیل گفت: سالانه عشایر استان ‌با تولید 159 هزار تن محصول متنوع به ارزش 209 میلیون تومان به رونق و حرکت رو به رشد اقتصاد کشور کمک می‌کنند.

عشایر ‌اردبیل تولیداتی به ارزش 209 میلیون تومان دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معرفت آذری عصر امروز در نشست بهینه‌سازی مصرف سوخت در جامعه عشایری اظهار داشت: هم اکنون استان اردبیل با دارا بودن دو ایل بزرگ عشایری، 66 هزار جمعیت دارد که در قالب 12 هزار خانوار به صورت ثابت و سیار در 572 قشلاق، 51 منطقه ییلاقی و بیش از یک هزار و 500 سکونت‌گاه رسمی و غیررسمی زندگی می‌کنند.

وی یکی از اقدامات مثبت بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در حوزه جامعه عشایری بهینه مصرف سوخت و اجرای طرح‌های مطالعاتی در این زمینه اعلام کرد و افزود: طرح استفاده از انرژی‌های نو در منطقه عشایری استان اجرا می‌شود.

آذری تصریح کرد: بر همین اساس برای اولین بار در استان اردبیل پنج دستگاه آبگرمکن خورشیدی برای استفاده خانواده‌های عشایری به ویژه در قشلاقات دشت مغان نصب و راه‌اندازی شده است.

این مسئول این مناطق عشایر را شامل قشلاقات حاج سلیمان، صفرعلی دو، آق‌کندی، بختیار بهشتی و پاراقشلاق اعلام کرد و ادامه داد: این مناطق عشایرنشین از توابع شهرستان بیله‌سوار هستند.

وی خاطر نشان کرد: با نصب این پنج دستگاه آبگرمکن خورشیدی در طول 24 ساعت 200 لیتر آب گرم شده و ساکنان این مناطق از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش فارس، مدیر امور عشایری استان اردبیل اضافه کرد: ما به دنبال تأمین اعتبار لازم برای خرید دستگاه‌های بیشتر برای استفاده عشایر هستیم که بلافاصله پس از تأمین اعتبار نسبت به خرید و نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها در مناطق عشایری استان اقدام می‌کنیم.

آذری به اجرای موفق طرح اسکان عشایر نیز در محدوده کشت و صنعت مغان اشاره کرد و بیان داشت: عشایر استان به عنوان سومین ایل بزرگ عشایری کشور محسوب شده و در سال گذشته اعتبارات استانی تخصیص یافته به حوزه عشایری استان 35 درصد افزایش یافته بود.

وی اعتبار تخصیص یافته را یک میلیارد 880 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ما در تأمین آب شرب، تسطیح راه‌ها، تأمین نهاده‌های دامی و همچنین ساخت واحدهای مسکونی برای عشایر و دام‌های آنها هزینه شده است.

آذری در ادامه افزود: با توجه به در پیش بودن فصل کوچ برنامه‌ریزی‌های لازم در منطقه مغان و همچنین ییلاقات مشگین‌شهر انجام شده تا با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی، بارندگی‌های کافی و سرسبز بودن دامنه‌های سبلان یک کوچ مناسب عشایری را در اواخر اردیبهشت ماه شاهد باشیم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: با هماهنگی فرمانداران شهرستان‌های بیله‌سوار، پارس‌آباد و مشگین‌شهر برای انتقال دام و سایر امکانات عشایر به منطقه ییلاق‌نشین هماهنگی‌های لازم با اتحادیه‌های کامیون‌داران انجام شده تا در این زمینه برخی مشکلات و تنگناها برطرف شود.

انتهای پیام/‌ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول