اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

درخواست رئیس امور عشایر گچساران

برای جابه‌جایی عشایر گچساران در مناطق گرمسیری مجوز صادر شود

خبرگزاری فارس: رئیس امور عشایر گچساران از مسئولان خواست با توجه به گرمای شدید مناطق عشایری گچساران و وجود برخی مشکلات در این زمینه، مجوز جابه‌جایی عشایر در مناطق گرمسیری صادر شود.

برای جابه‌جایی عشایر گچساران در مناطق گرمسیری مجوز صادر شود

بهمن آزادی صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: عشایر تنها قشری در جامعه هستند که خودکفا بوده و هیچ‌گونه خسارتی به جامعه وارد نمی‌کنند.

رئیس امور عشایر گچساران با اشاره به ممنوعیت کوچ عشایر به مناطق ییلاقی ابراز داشت: عشایر از 20 اردیبهشت می‌توانند نسبت به انتقال دام و کوچ به مناطق ییلاقی اقدام کنند.

آزادی با تشریح دلایل ممنوعیت کوچ عشایر به مناطق ییلاقی تصریح کرد: کوچ و چرای زودهنگام یکی از عوامل اصلی تخریب مراتع بوده و مراتع ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد، آمادگی چرای دام پیش از موعد را ندارد.

وی با انتقاد از ورود عشایر برخی شهرستان‌های همجوار، از مسئولان خواست در این زمینه نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند.

آزادی خاطرنشان کرد: سکونت عشایر گچساران در یک محل برای آنان مشکلاتی را به وجود آورده است که چاره‌اندیشی مسئولان در این زمینه امری لازم است.

این مسئول در گچساران افزود: علف‌های هرز آسیب‌رسانی که بر اثر گرما رشد کرده‌اند برای عشایر و دام‌هایشان مشکلاتی را ایجاد کرده است.

آزادی خاطرنشان کرد: صدور مجوز برای جابه‌جایی و کوچ عشایر در مناطق گرمسیری هیچ‌گونه خسارتی به مراتع وارد نمی‌کند.

وی از مسئولان خواست تا در مدت‌ زمان باقیمانده تا آغاز کوچ عشایر همکاری و مساعدتی در این زمینه داشته باشند.

رئیس امور عشایر گچساران با اشاره به مشکلات پیش‌روی عشایر عنوان داشت: خشکسالی و نیز سیلاب‌ها زیان‌های زیادی را به عشایر وارد کرده است.

آزادی خدمت‌رسانی به عشایر غیور و جلب رضایت‌مندی آن‌ها را یک ضرورت دانست و از ادارات و نهادهای گچساران خواست تا بخشی از اعتبارات خود را در زمینه خدمات‌رسانی به عشایر هزینه کنند.

وی ابراز داشت: بر اساس ماده پنجم آئین‌نامه ساماندهی عشایر، همه دستگاه‌های اجرایی موظف به هزینه‌ کردن بخشی از اعتبارات خود در مناطق عشایری هستند.

آزادی تصریح کرد: تعداد کمی از ادارات و نهادهای گچساران در خدمات‌رسانی به عشایر تلاش دارند و ضروری است که همه ادارات و نهادها برای ساماندهی و برطرف ‌کردن مشکلات جامعه عشایری گچساران بیش از پیش همکاری‌های لازم را داشته باشند.

این مسئول در گچساران با اشاره به روند مطلوب خدمات‌رسانی به مناطق عشایری گچساران خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر خدمات و امکانات ارزنده‌ای برای مناطق عشایری در نظر گرفته شده است.

آزادی ادامه داد: همگام با توسعه مناطق روستایی باید مناطق عشایر نیز توسعه یافته و شاخص‌های برخورداری متناسب با روستاها توسعه یابد.

وی با اشاره به ساخت مناطق اسکان عشایر یادآور شد: افزون بر 400 خانوار عشایری گچساران و باشت با جمعیتی افزون بر دو هزار نفر در چهار منطقه اسکان عشایر زندگی می‌کنند.

رئیس امور عشایر گچساران ابراز داشت: به این عشایر در طول ایام سال خدمات مختلفی در زمینه‌های فرهنگی، عمرانی، بهداشتی و آموزشی ارائه می‌شود.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول