ابراهیم سحرخیز در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در سمنان اظهار کرد: با قاطعیت اعلام کردهایم که معلمان دوره راهنمایی را مجبور نخواهیم کرد که در دوره ابتدایی به تدریس بپردازند و این امر عقلایی هم نیست.
وی افزود: برخی از دبیران سالها در دوره راهنمایی به طور تخصصی تدریس کردهاند و این دسته از فرهنگیان میتوانند در صورت تمایل در دوره متوسطه به تدریس بپردازند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: فرهنگیان علاقهمند در این راستا باید دورههای آموزشی مربوط به کتابهای درسی دوره متوسطه را بگذرانند و در دبیرستان به تدریس بپردازد.
سحرخیز افزود: عکس این عمل نیز صادق است و اگر در دوره متوسطه مازادی وجود داشته باشد، دبیران علاقهمند میتوانند در دوره راهنمایی به تدریس مشغول شوند.
وی ادامه داد: هماکنون نیز اگر در دوره متوسطه در رشته خاصی مازاد وجود دارد و دوره راهنمایی نیز در همان رشته دچار کمبود باشد، اشکالی ندارد که نیروی مازاد در دوره راهنمایی به تدریس بپردازد؛ اما برای حضور در دوره ابتدایی اجباری از ناحیه وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: بخشی از نیروها حقالتدریس هستند و مفهوم "نیروی حقالتدریسی" یعنی اینکه وزارت آموزش و پرورش در هر نقطهای که به این نیروها نیاز داشته باشد، میتواند از آنها استفاده کند.
سحرخیز بیان کرد: البته این امر مشروط بر این است که نیروی موجود تواناییهای حرفهای و تخصصی لازم را داشته باشند.
وی گفت: نیروهایی هم که در نهضت سوادآموزی اخیرا تبدیل وضعیت شدهاند، در دوره ابتدایی بهکارگیری میشوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: تغییر وضعیت این نیروها خواسته وزارت آموزش و پرورش نبود اما قانون مجلس شورای اسلامی است که میگوید نیروهایی که به مدت پنج سال در نهضت سوادآموزی تدریس کردهاند، به استخدام آموزش و پرورش درمیآیند و این وزارتخانه باید متناسب با مدرک و تجربه این دسته از نیروها، از آنها استفاده کند.
سحرخیز اضافه کرد: این بخش از بانوان فرهنگی و بسیار اندک آقایان نیز که در نهضت سوادآموزی کار کردهاند بیشتر توانایی تدریس در دوره ابتدایی را دارند، چرا که دوره ابتدایی با آموزش به بزرگسالان در نهضت سوادآموزی تناسب دارد.
وی افزود: با برگزاری دورههای ضمنخدمت میتوان این دسته از نیروها را ساماندهی و استفاده کرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در استانها نیروهایی در خدمت داریم همچون دانشجویان فارغالتحصیل مراکز تربیتمعلم که بلاتکلیف بودهاند و در این بخش نیز بانوان به راحتی میتوانند جذب شوند.
سحرخیز اضافه کرد: در بخش مردان نیز تعدادی در حال انجام خدمت وظیفه عمومی هستند و ممکن است به صورت سربازمعلم جذب شوند و تعدادی نیز مشکل سربازی ندارند و قرار است تا تعیین تکلیف شوند.
وی تصریح کرد: دغدغه خاطری در خصوص تامین نیروی ابتدایی به شکل جدی نداریم و مواردی هم ممکن است در دوره راهنمایی نیروهایی داشته باشیم که تخصصی دوره راهنمایی نیستند و به طور موقت در این دوره فعالیت دارند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی دبیران راهنمایی دارای مدرک کارشناسی مدیریت آموزشی یا علوم تربیتی و... هستند و هر کسی میداند که این نیروها بیشتر برای دوره ابتدایی مناسبت هستند.
سحرخیز خاطرنشان کرد: به نظر میرسد که در اجرای نظام آموزشی جدید، مشکل نیروی انسانی نداشته باشیم.
انتهای پیام/ج10/ط4000
فارس روشهای تامین نیرو در نظام جدید آموزشی را بررسی میکند
جابهجایی، استفاده از حقالتدریسیها، استخدامیهای نهضت، بلاتکلیفیها و سربازمعلمها
خبرگزاری فارس: معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تدریس نیروی راهنمایی در دوره متوسطه، تدریس نیروی متوسطه در دوره راهنمایی، استفاده و تعیین محل خدمت نیروهای حقالتدریس، بهرهگیری از استخدامیهای نهضت سوادآموزی، تعیین وضعیت نیروهای بلاتکلیف و بهکارگیری سربازمعلمها از مهمترین شیوههای تامین نیروی انسانی در نظام آموزشی 3-3-6 است.
اخبار مرتبط
-
طولانیشدن هوشمندسازی مدارس به معنای رهاکردن تحول بنیادین است
-
تحول بنیادین نظام آموزشی مبتنی بر تربیت دینی باشد
-
نظام آموزشی 3-3-6 نتیجه تحول بنیادین در آموزش و پرورش است
-
انتخاب درست مجریان طرح تحول بنیادین در آموزش و پرورش
-
ضرورت تحول گام بهگام بنیادین در نظام آموزشی
-
دانشگاه فرهنگیان جزو سند تحول بنیادین است
-
تحقق تحول بنیادین در آموزش و پرورش ضروری است
-
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موجب رفع نواقص میشود
-
رسیدن به تحول بنیادین با بخشنامه امکانپذیر نیست
-
سند تحول بنیادین رویکردی نوین در ارتقای شان معلمان است
-
برای اجرای طرح تحول بنیادین اطلاعرسانی دقیقی صورت گیرد
-
اجرای گام نخست سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
-
تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آموزههای دینی استوار است
-
تدوین سند تحول بنیادین با تکیه بر منطق اسلامی است
-
تحول بنیادین آموزش و پرورش مولفه پژوهش را تقویت میکند
-
معلم محور تحول بنیادین است
-
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پاسخ به ندای رهبری است
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.