اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس روش‏های تامین نیرو در نظام جدید آموزشی را بررسی می‏کند

جابه‏جایی، استفاده از حق‏التدریسی‏ها، استخدامی‏های نهضت، بلاتکلیفی‏ها و سرباز‌معلم‏ها

خبرگزاری فارس: معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تدریس نیروی راهنمایی در دوره متوسطه، تدریس نیروی متوسطه در دوره راهنمایی، استفاده و تعیین محل خدمت نیروهای حق‏التدریس، بهره‏گیری از استخدامی‏های نهضت سوادآموزی، تعیین وضعیت نیروهای بلاتکلیف و به‏کارگیری سربازمعلم‏ها از مهم‏ترین شیوه‏های تامین نیروی انسانی در نظام آموزشی 3-3-6 است.

جابه‏جایی، استفاده از حق‏التدریسی‏ها، استخدامی‏های نهضت، بلاتکلیفی‏ها و سرباز‌معلم‏ها
ابراهیم سحرخیز در گفت‏وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در سمنان اظهار کرد: با قاطعیت اعلام کرده‏ایم که معلمان دوره راهنمایی را مجبور نخواهیم کرد که در دوره ابتدایی به تدریس بپردازند و این امر عقلایی هم نیست.
وی افزود: برخی از دبیران سال‏ها در دوره راهنمایی به طور تخصصی تدریس کرده‏اند و این دسته از فرهنگیان می‏توانند در صورت تمایل در دوره متوسطه به تدریس بپردازند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: فرهنگیان علاقه‏مند در این راستا باید دوره‏های آموزشی مربوط به کتاب‏های درسی دوره متوسطه را بگذرانند و در دبیرستان به تدریس بپردازد.
سحرخیز افزود: عکس این عمل نیز صادق است و اگر در دوره متوسطه مازادی وجود داشته باشد، دبیران علاقه‏مند می‏توانند در دوره راهنمایی به تدریس مشغول شوند.
وی ادامه داد: هم‏اکنون نیز اگر در دوره متوسطه در رشته خاصی مازاد وجود دارد و دوره راهنمایی نیز در همان رشته دچار کمبود باشد، اشکالی ندارد که نیروی مازاد در دوره راهنمایی به تدریس بپردازد؛ اما برای حضور در دوره ابتدایی اجباری از ناحیه وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: بخشی از نیروها حق‏التدریس هستند و مفهوم "نیروی حق‏التدریسی" یعنی اینکه وزارت آموزش و پرورش در هر نقطه‏ای که به این نیروها نیاز داشته باشد، می‏تواند از آنها استفاده کند.
سحرخیز بیان کرد: البته این امر مشروط بر این است که نیروی موجود توانایی‏های حرفه‏ای و تخصصی لازم را داشته باشند.
وی گفت: نیروهایی هم که در نهضت سوادآموزی اخیرا تبدیل وضعیت شده‏اند، در دوره ابتدایی به‏کارگیری می‏شوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: تغییر وضعیت این نیروها خواسته وزارت آموزش و پرورش نبود اما قانون مجلس شورای اسلامی است که می‏گوید نیروهایی که به مدت پنج سال در نهضت سوادآموزی تدریس کرده‏اند، به استخدام آموزش و پرورش درمی‏آیند و این وزارتخانه باید متناسب با مدرک و تجربه این دسته از نیروها، از آنها استفاده کند.
سحرخیز اضافه کرد: این بخش از بانوان فرهنگی و بسیار اندک آقایان نیز که در نهضت سوادآموزی کار کرده‏اند بیشتر توانایی تدریس در دوره ابتدایی را دارند، چرا که دوره ابتدایی با آموزش به بزرگ‏سالان در نهضت سوادآموزی تناسب دارد.
وی افزود: با برگزاری دوره‏های ضمن‌خدمت می‏توان این دسته از نیروها را ساماندهی و استفاده کرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در استان‏ها نیروهایی در خدمت داریم هم‌چون دانشجویان فارغ‏التحصیل مراکز تربیت‌معلم که بلاتکلیف بوده‏اند و در این بخش نیز بانوان به راحتی می‏توانند جذب شوند.
سحرخیز اضافه کرد: در بخش مردان نیز تعدادی در حال انجام خدمت وظیفه عمومی هستند و ممکن است به صورت سربازمعلم جذب شوند و تعدادی نیز مشکل سربازی ندارند و قرار است تا تعیین تکلیف شوند.
وی تصریح کرد: دغدغه خاطری در خصوص تامین نیروی ابتدایی به شکل جدی نداریم و مواردی هم ممکن است در دوره راهنمایی نیروهایی داشته باشیم که تخصصی دوره راهنمایی نیستند و به طور موقت در این دوره فعالیت دارند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی دبیران راهنمایی دارای مدرک کارشناسی مدیریت آموزشی یا علوم تربیتی و... هستند و هر کسی می‏داند که این نیروها بیشتر برای دوره ابتدایی مناسبت هستند.
سحرخیز خاطرنشان کرد: به نظر می‏رسد که در اجرای نظام آموزشی جدید، مشکل نیروی انسانی نداشته باشیم.
انتهای پیام/ج10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول