تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آموزههای دینی استوار است
خبرگزاری فارس: دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نگاهی که در آموزش و پرورش است با نگاهی که در اندیشه دینی وجود دارد بسیار متفاوت است، گفت: تحول بنیادین آموزش و پرورش تحولی عمیق، ریشهدار، همه جانبه، نظاممند و آینده نگر است که بر اساس آموزههای دینی و معارف اسلامی شکل میگیرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مهدی نوید ادهم بعد از ظهر امروز در همایش آشنایی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ویژه مدیران، کارشناسان و فرهنگیان استان مرکزی که در مرکز تربیت معلم شهید باهنر اراک برگزار شد، با بیان اینکه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی با فلسفه تعلیم و تربیت غربی متفاوت است اظهار داشت: به منظور تدوین این سند تحقیق و پژوهشهای زیادی انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ما وارداتی است به مشکلات آموزش و پرورش امروزه ایران اشاره کرد و افزود: عدم همخوانی با تحولات محیطی، مبتنی نبودن بر پایه و اساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، ضعف در پاسخگویی به نیازهای انقلاب اسلامی، کاستی در تامین و تربیت نیروهای متعهد و متخصص در جامعه، کهنه بودن و عدم به روز آوری ساختارها، رویدادها و فرآیندها و پایین بودن نرخ بهرهوری و اثر بخشی مشکلات عمده در آموزش و پرورش است که تحول بنیادین را در آن ضروری میکند.
دبیر کل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید ابعاد وجودی انسان را در مدارس تقویت کنیم تصریح کرد: در زمانی به سر میبریم که جامعه ما در تمام عرصههای زندگی به شدت متحول است و آموزش و پرورش ما باید این تحولات محیطی را برای زندگی آینده آماده کند، البته در تمام دنیا دانش آموزان تحولات محیطی را بیشتر از معلمان و خانوادههایشان دریافت میکنند.
نوید ادهم با اشاره به اینکه یکی از اصلیترین مشکلات سیستم غربی، آموزشی بودن است و برای تربیت اهمیتی قائل نیست اظهار داشت: در این سند تحول، به منظور فراهمآوردن زمینه تربیتپذیری و نه تحکم تربیتپذیری دانش آموزان، واژه تربیت کردن به تربیت شدن تغییر یافته چرا که دانشآموز باید این مفاهیم را درک کند و با انگیزه و میل درونی است که این اتفاق خواهد افتاد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه باید ابعاد وجودی انسان را در مدارس تقویت کنیم، اذعان کرد: این سند رویکردی تربیتی دارد و دانش آموزان در ابتدا باید زندگی کردن و ارتباط برقرار کردن را یاد بگیرند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این همایش با اشاره به اینکه حفظ کرامت معلم از پایههای اساسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از اقدامات بسیار بزرگ و مهم است.
سیفالله کریم زاده با بیان اینکه توجه این سند به معلمان به عنوان معماران چیره دست بنای بلورین آموزش و پرورش، از امتیازات آن به شمار میآید، اظهار داشت: در این سند جنس کار معلم کارمندی نیست بلکه از جنس پژوهشگری است و نظام رتبهبندی دانشگاه زیبنده شخصیت او قرار گرفته است.
انتهای پیام/ش20/د1000