اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از تلاش کارگران شهرداری در فصل سرد گزارش می‌دهد

نارنجی‌پوش‌ها؛ نقش بارزی که کمرنگ دیده می‌شود

کارگران شهرداری در سرما و گرما و شب روز در خیابان‌ها حضور دارند و ضمن نظافت و پاکیزگی شهر نقش مهمی در سلامت جامعه دارند که این نقش آنها در جامعه دیده نمی‌شود.

نارنجی‌پوش‌ها؛ نقش بارزی که کمرنگ دیده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در بحبوحه پاییز و زمستان که مشخص نیست حضور کدام را باید به اثبات رساند برفی که تداعی زمستان است این بار با نقش پاییز میهمان زنجانی‌ها شده است. به حساب هر کدام که بگذاریم مهم زیبایی فصل سرد است که زنجانی‌ها علاقه خاصی به آن دارند به گونه‌ای که نشانه بارز آن یعنی برف را نبینند دلتنگ می‌شوند.

اما حضور پررنگ برف در شهرمان که طراوت و نشاط خاصی را به ارمغان آورده و هر کس از دید و منظر خود آن را به گونه‌ای توصیف و تحلیل می‌کند افرادی هستند که موجبات آسایش و راحتی ما را فراهم می‌کنند. البته حضور این افراد مختص زمستان و پاییز نیست. این آدم‌های خدوم را همیشه در شهر می‌بینی و همیشه حضور گرم و پررنگ‌شان را در زیبایی شهر شاهد هستی. اما شاید همیشه بی‌تفاوت ازکنارشان می‌گذری!

در جامعه مدرن امروزی ما هر فردی نقشی را بر عهده دارد. این افراد در قالب صنوف و جوامع فعال در کنار هم برای آبادانی و توسعه تلاش می‌کنند. مهندسین، پزشک‌ها بازاریان و بسیاری دیگر از مشاغل که در توسعه و زندگی و آسایش یکدیگر تاثیرگذار هستند و همیشه نیز در اجتماع مورد قبول و احترام واقع می‌شوند. بدون این چرخه زندگی بشر دچار خدشه و آسیب می‌شود و همه افراد حاضر در جامعه در کنار هم برای داشتن دنیایی زیبا تلاش می‌کنند؛ اما برخی از افراد زحمت‌کش نیز در سطح شهر در فصل سرد و گرم نقش بارزی در چرخه زیستی ایفا می‌کنند و بدون حضور آن‌ها قدم زدن در شهر برایمان سخت و غیرممکن است.

* خیابان‌های سرد زنجان با گرمای حضور نارنجی‌پوش‌ها ذوب می‌شود

نارنجی‌پوش‌ها؛ همان سخت‌کوشاهایی هستند که خیلی راحت از کنارشان می‌گذریم بدون اینکه بدانیم در این سوز سرمای زنجان شبانه‌روز حضور گرمی در خیابان‌ها و معابر شهر دارند و خیابان‌های سرد زنجان با گرمای حضور نارنجی‌پوش‌ها حال و هوای خاصی به خود می‌گیرد و شهروند زنجانی می‌تواند با آسایش در آن قدم بردارد و دغدغه‌ای برای رسیدن به مقصد خود نداشته باشد.

در حال حاضر 592 نارنجی‌پوش در شهر زنجان در سه منطقه شهری و به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، اما کسی این نفرات را نمی‌بیند. 213 نفر در منطقه یک، 150 نفر در منطقه 2 و 229 نفر هم در منطقه سه شهر زنجان کار می‌کنند و این سه منطقه شهری بین این افراد تقسیم شده تا شهروندان زنجانی در سایه تلاش شبانه‌روزی آن‌ها در آسایش زندگی کنند.

* زباله، برف یا برگ خزان فرقی ندارد؛ نارنجی‌پوش حضور فعال دارد

نارنجی‌پوش‌ها در همه فصول مشغول کارند و کارشان تعطیلی ندارد. برف باشد یا زباله یا برگ خزان فرقی به حال نارنجی‌پوش شهرمان ندارد او حضور فعال دارد و برایمان شهری زیبا آماده می‌کند که دیدگانمان همیشه بر روی زیبایی گشوده شود.                       

هر چند مسئولان شهرداری می‌گویند بیمه و دستمزد آن‌ها شامل سختی مشاغل زیان‌آور می‌شود و فعالیت‌شان شامل اضافه کاری است و مطابق قانون کار با آن‌ها برخورد می‌شود، اما این نقش تاثیرگذار نارنجی‌پوش‌ها به سختی قابل جبران است نمی‌دانم تا چه حد این موضوع در عمل اجرایی می‌شود و دل نارنجی‌پوش شهرم چقدر از این بی عدالتی و سختی‌ها به درد آمده؛ اما می‌گویم در جامعه عدالت محور ما وظیفه و تکلیف اخلاقی و شرعی است که نقش پررنگ نارنجی‌پوش‌ها را دریابیم.

* عرق سرد، در روزهای سرد سال پاداش نارنجی‌پوش‌هاست 

در جامعه ما ایرانی‌ها هر کسی با مدرک تحصیلی و جایگاه اجتماعیش سنجیده می‌شود، اما انگار خیلی وقت‌ها این جایگاه اجتماعی ساده‌لوحانه دسته‌بندی شده و به دور از عدالت است! کلمه مهندس که امروز خیلی راحت صفتی برای افراد شده به راحتی هزینه می‌شود و همین مهندس چقدر برای افراد احترام می‌آورد حال باید پرسید این افراد بعضاً مهندس واقعا نقش مهندسی برای جامعه ایفا می‌کنند؟ بی‌شک مهندسین و جامعه مهندسی نقش و تعهد خود را برای مردم دارند، اما هدف سخن لفظ مهندس برای برخی غیر مهندس است! آیا همان قدر که برای صفاتی مثل مهندس و دکتر ارزش قائل هستیم برای نارنجی‌پوش‌های شهرمان ارزش می‌گذاریم؟ آیا این بی‌عدالتی آشکار در مورد افراد سخت‌کوش شهرمان نیست؟ انسان‌هایی که صادقانه و بدون ابرو بالا و پایین کردن عرق سردی در روزهای سرد سال می‌ریزند.

ای کاش همین قدر که تحمل کلاس برخی مهندس و دکترهای شهرمان را صرفا به خاطر یدک کشیدن لفظ دکتر و مهندس داریم کمی هم قدردان زحمات برخی کارگرانی باشیم که در شهرمان عرق می‌ریزند تا چرخه توسعه و حرکت شهرمان شتاب بگیرد. چه نارنجی‌پوش‌های شهر که در جلوی دیدگانمان هستند چه کارگران ساختمان و چه کارگران واحدهای صنعتی و معادن؛ همه و همه برای شهرمان و کشورمان تلاش می‌کنند، اما دید ما همواره تبعیض‌آمیز است. سختی کار، بیمه، دستمزد و حق و حقوق کاری این کارگران شاید دست من شهروند نباشد، اما نگاه احترام‌آمیز و تشکر لفظی روزانه هزینه‌ای برایمان ندارد. این قدردانی را از نارنجی‌پوش‌ها و کارگران پرتلاش شهرمان دریغ نکنیم.

انتهای پیام/73007/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول