اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تذکر لسانی وظیفه همگانی/ امر به معروف بالاتر از جهاد فی سبیل‌الله است

برای احیای امر به معروف باید در جامعه از سوی مردم و مسئولان بیش از پیش تلاش شود چراکه اگر امر به معروف در جامعه همه‌گیر شود بسیاری از مشکلات جامعه کاهش خواهد یافت.

تذکر لسانی وظیفه همگانی/ امر به معروف بالاتر از جهاد فی سبیل‌الله است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه از وظایفی است که همگان به آن معترف بوده و نسبت به احیای آن تلاش می‌کنند.

به نظر می‌رسد، احیای امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از اهداف قیام امام حسین (ع) از چنان اهمیتی برخوردار است که امام حسین (ع) با تقدیم 72 تن از یاران و فرزندانش هدف قیام خود انتخاب کرده و این تاثیرگذاری در هدف به اندازه‌ای بوده که امروز راه امام حسین (ع) راهی پر رهرو و تاثیرگذار است.

امروز هم پس از گذشت کمتر از یک‌هزار و 400 سال از چنین واقعه عظیمی نقش امر به معروف و نهی از منکر به عنوان اصلی فناناپذیر مورد تاکید علما و صاحبان فکر و اندیشه است.

امر به معروف و نهی از منکر از احکام عملی مسلمانان و به نظر شیعیان از فروع دین اسلام است.

امر به معروف یعنی دستور دادن یا توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام آنچه از نظر عقل یا شرع اسلام خوب در نظر گرفته می‌شود و نهی از منکر یعنی دستور دادن یا توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام ندادن آنچه به از نظر عقل یا شرع اسلام بد در نظر گرفته می‌شود، این توصیه گفتاری است و شامل جرح نمی‌شود.

در احکام دین، به همه واجبات و مستحبات معروف و به همه محرمات و مکروهات منکر گفته می‌شود، بنابراین واداشتن افراد جامعه به انجام کارهای واجب و مستحب امر به معروف و بازداشتن آنها از کارهای حرام و مکروه نهی از منکر است.

امر به معروف و نهی از منکر، واجب کفایی است که اگر افرادی، به قدر کفایت، به انجام آن اقدام کنند، از دیگران ساقط مى‌شود و اگر همه افراد آن را ترک کرده باشند، چنانچه شرایط آن موجود باشد، همه آنها ترک واجب کرده‌اند.

امروز هم با توجه به شرایط جامعه اسلامی و ترک واجبات از سوی برخی افراد جامعه پرداختن به امر به معروف و نمود بیشتری یافته و علما و دانشمندان و افراد تاثیرگذار در سخنرانی‌ها و پای منبرهای خود مردم را با آنچه که واجب است در این زمینه انجام شود آگاه می‌کنند.

به نظر می‌رسد، ایام محرم و صفر فرصتی مناسبی است تا مردم با این فروع دین آشنا شده و با انجام به آن آثار مثبت آن را در زندگی مشاهده کنند.

مطابق اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه‌ای است همگانی و متفاوت بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت، شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون تعیین می‌کند»، با توجه به اصل هفتم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، لازم است که نظام اسلامی وزارتخانه، سازمان، مرکز و گروهی را با هر نام مناسب تشکیل دهد که وظیفه این گروه، همان اجرای صحیح قانون زندگی‌ساز امر به معروف و نهی از منکر باشد که خود پشتوانه‌ای محکم برای قدرتمندی نظام و برای حفظ مصالح آحاد مردم و جامعه انسانی اسلامی است.

اما برخورد آمران به معروف با افراد ناهنجار جامعه دارای شرایطی است که باید این افراد در مواجه به ناهنجاری‌ها مراقب رفتار خود بوده و امر به معروف آنها به اغراض شخصی آلوده نشود، البته نباید در این میان از برخورد نامناسب و گاهی تا حد ضرب و شتم و گاهی تا مرز شهادت این افراد ناهنجار نیز چشم پوشید.

برخی اخبار حاکی از ضرب و شتم افراد آمر به معروف است که گاهی موجب ایجاد ترس در بین مردم شده و در برخورد با ناهنجاری‌های جامعه ترجیح می‌دهند ساکت باشند تا مورد ضرب و شتم قرار گرفته یا با بی‌حرمتی مواجه شوند.

در تابستان امسال دختر آمر به معروف زنجانی در یکی از بانک‌های زنجان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و تنها دو روز پس از این ماجرا یک آمر به معروف تهرانی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و هر روز از این دست اتفاقات در جامعه می‌افتد که باید به این موضوع نیز توجه شود.

* امر به معروف بالاتر از جهاد فی‌سبیل‌الله است

مسئول دبیرخانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان نیز فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در روایات و احادیث بالاتر از جهاد فی‌سبیل‌الله عنوان کرد.

ذبیح‌الله بابایی با بیان اینکه این امر نشان‌دهنده جایگاه امر به معروف در دین مبین اسلام است، افزود: احیای این فریضه مهم در جامعه ضروری است.

وی با اشاره به اقدامات ستد احیای امر به معروف و نهی از منکر در استان افزود: تاکنون جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شده است.

این مسئول با بیان اینکه اقدامات عملی نیز در حوزه امر به معروف در استان انجام شده است، افزود: نتایج این اقدامات در جلسات ستاد ارائه می‌شود.

مسئول دبیرخانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان با بیان اینکه جهاد در مقابل امر به معروف و نهی از منکر قطره‌ای است در برابر دریای یادآور شد: باید برای اجرای امر به معروف همه افراد جامعه به مسئولیت خود آگاه باشند.

بابایی با اشاره به اینکه احیای امر به معروف و نهی از منکر از صدر اسلام وجود داشته است، خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) برای احیای چنین فریضه‌ای شهید شد.

وی برخورد با منکرات جامعه را وظیفه حکومت، مسئولان و دستگاه قضایی عنوان کرد و ادامه داد: اما افراد جامعه هم در قبال عدم رواج منکرات در جامعه باید به وظیفه خود عمل کنند.

مسئول دبیرخانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان بر ضرورت توجه به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در مورد احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و گفت: تذکر لسانی از سوی همه افراد جامعه از تاکیدات رهبری است.

* ترس نباید موجب عدم توجه به احیای امر به معروف شود

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان عنوان کرد: نشانه‌های مشخص شیعیان از دیدگاه امام محمد باقر (ع) تحقق و عملی شدن تقوا در جامعه است.

وی با بیان اینکه شیعیان دارای چندین نشانه است، ابراز داشت: ترس از خدا از نشانه‌های شیعیان است.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه رعایت تقوای الهی و امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین هدف امام حسین (ع) بود، افزود: امر به معروف دعوت به نیکی‌ها، کمالات و رشد و ترقی است.

این مسئول با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر زیباترین کار است، گفت: امر به معروف معرف همه کارهای خوب و شناخته شده است.

خاتمی امر به معروف و نهی از منکر را یکی از اعمال ارزشمند نزد خداوند متعال عنوان کرد و افزود: برخی از افراد جامعه برای اجرای این امر احتیاط را رعایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ترس از دست دادن روزی از سوی برخی از افراد کاسب و بازاری موجب می‌شود تا در قبال ناهنجاری‌های اجتماعی عکس‌العملی نشان ندهند، اضافه کرد: خداوند روزی‌رسان است و نباید ترس از روزی موجب عدم توجه به این امر مهم شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان امر به معروف و نهی از منکر را داری سه مرتبه عنوان کرد و تصریح کرد: در مرحله قلبی انسان باید قلباً تمایلی به انجام منکر نداشته باشد و از چنین اعمالی تنفر داشته باشد.

وی با بیان اینکه مرحله زبانی وظیفه همه افراد جامعه است، افزود: در این مرحله باید انسان در برابر ناهنجاری‌های جامعه عکس‌العمل نشان داده و تذکرات لازم را به افراد ناهنجار بدهند.

خاتمی با اشاره به اینکه در مرحله سوم انتظاری از افراد جامعه نمی‌رود، خاطرنشان کرد: در این مرحله حکومت و قانون وارد عمل می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در نظام اسلامی قوه قضائیه، نیروی انتظامی و بسیج مسئول برخورد در حوزه امر به معروف و نهی از منکر هستند، یادآور شد: در این مرحله ما مجبور به برخورد نیستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان بر ضرورت احیای امر به معروف و نهی از منکر زبانی تاکید کرد و گفت: در این مرحله اگر همه افراد جامعه تذکرات لازم را به افراد منکر بدهند، تاثیرگذارتر است.

وی با بیان اینکه از دیدگاه امام حسین (ع) فرد مومن، با غیرت و متعهد نمی‌پذیرد که قانون خدا در جامعه اسلامی شکسته شود، اذعان داشت: امام حسین (ع) برای مقابله با ناهنجاری‌های جامعه قیام کرد.

فارس امیدوار است این گزارش گوشه‌ای از وظایف افراد جامعه را در قبال بروز ناهنجاری‌های جامعه و عمل به معروف بیان کرده باشد.

انتهای پیام/73003/ن30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول