اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کاهش ناهنجاری با ترویج امر به معروف

نمره احیای امر به معروف در قزوین چند است

کاهش ناهنجاری در قزوین با ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر تحقق می‌یابد و شاخصی برای سنجش چگونگی اجرای این فریضه واجب است.

نمره احیای امر به معروف در قزوین چند است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ترویج امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای واجب و در حال فراموشی در جامعه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار شده است.

هرچه تهاجم فرهنگی بیشتر شده و در بسته‌های جدیدتری به داخل کشور رسوخ می‌کند، نیاز به ابزاری برای مقابله با این شبیخون بیشتر احساس می‌شود.

رواج بسیاری از ناهنجاری‌ها در سایه خاموش ترک و با کمرنگ‌سازی این فریضه مهم و مورد تأکید رسوخ یافته است.

در حال حاضر تشکیل و راه‌اندازی شوراهای امر به معروف به عنوان یکی از اولویت‌دار ترین نیازها در مراکز شهرستانی، شهرها و حتی بسیاری روستاهای استان قزوین به سبب اهمیت این اصل به فراموشی سپرده شده امر به معروف پیاده‌سازی شده است.

تدوین چارچوب‌ها و ساختارها برای احیای این فریضه مهم و مورد اهمیت از موضوعات و رویکردهای مهم نهادهای فرهنگی و ارزشی است که در هدایت و پیشبرد این اصل تأثیرگذار است.

با توجه به اینکه آثار و فواید ترویج و گسترش اهداف امر به معروف و نهی از منکر به طور درست در میان اقشار شهروندان تبیین و تشریح نشده است بنابر این عمل به این فریضه مهم و واجب دینی با کندی روبرو شده است.

هرچند بسیج با ورود به این عرصه توانسته است این فریضه مهم و واجب را احیا کند ولی باید توجه داشت که احیای امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است که متوجه همه مسئولان و مردم می‌شود.

علی نعمت‌اللهی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه‌ای خطیر و رسالتی مهم دینی بر عهده مسئولان و مردم قرار داشته و برنامه‌ریزی‌ها در این خصوص باید افزایش یابد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با تأکید بر ضرورت اشاعه امر به معروف در نواحی اجتماعی به ویژه در دانشگاه‌ها و مراکز دیگر ابراز داشت: آنچه اهمیت دارد اصل توجه به اصول امر به معروف است که این مهم لازم است مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به تأکید روایات، احادیث و آیات قرآن کریم بر امر اشاعه و ترویج معروف در جامعه تصریح کرد: بر این اساس ساختارهای امر به معروف باید هرچه سریعتر در استان بیشتر شکل گرفته تا شاهد اجرای کامل و دقیق این فریضه مهم و الهی باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به اینکه تلاش برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب به عنوان رویکردی در امر به معروف باید مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: ارتقای جایگاه دینی و منزلت اجتماعی جزو آثار و فواید مهم در احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

نعمت‌اللهی ابراز داشت: توجه به اصل ترویج دینی نه معطوف به روحانیون بلکه توسط اقشار مردم و مسئولان در سطوح و رده‌های مختلف باید رعایت شده و به آن توجه شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با تأکید بر اینکه دشمنان در جنگ نرم به دنبال تضعیف ریشه‌ای عفاف و حجاب هستند، ابراز داشت: توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای با صرف هزینه‌های هنگفت و رقم‌های نجومی از سوی استکبار نشانی بر این مهم است.

این مسئول ادامه داد: توجه به امور دینی در جامعه امروز به ویژه میان جوانان و نوجوانان فریضه‌ای است که بسیار مهم و حساس است.

این مسئول با اشاره به اینکه تدوین صحیح و درست اصول امر به معروف و دعوت همگانی به رعایت این اصل در هدایت جامعه به سوی تعالی اثرگذار است، ابراز داشت: باید تلاش کرد تا ضمن تخصیص بیشتر از حجم اعتبارات مالی و توجه به پایه اجرای طرح در شهرها و نقاط مختلف استان زمینه را برای احیای معروف و ترک منکر که به طور افسار گسیخته‌ای افزایش یافته است را فراهم کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین تأکید کرد: انتظار می‌رود تا نهادها ضمن افزایش مشارکت در فکر گسترش این فریضه مهم و حساس باشند.

حجت‌الاسلام مهدی پورآرین نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین کار امر به معروف و نهی از منکر را محدود به شورای تشکیل شده در مساجد ندانست و اذعان داشت: از آنجایی که کار فرهنگی به صورت گروهی نتیجه مطلوب می‌دهد، باید همه مردم و مسئولان در این حوزه دست به کار شوند.

جانشین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین با تشریح کمیته‌های مختلف شورای امر به معروف و نهی از منکر در مساجد، اعلام کرد: کمیته خانواده، کمیته دانش آموزی، کمیته فرهنگی، کمیته عفاف و حجاب، کمیته مشاوره و کمیته نظارت و پیگیری از جمله کمیته های شورای امر به معروف و نهی از منکر بسیج در مساجد است.

وی با اشاره به ابزار امر به معروف و نهی از منکر و اهمیت شناخت آن، عنوان کرد: تبلیغات، تذکر لسانی و مشاوره، اصلاح و ارشاد از ابزارهای امر به معروف و نهی از منکر است که باید بیشتر شناخته شود.

این مسئول با تشریح ضرورت وجود امر به معروف و نهی از منکر در جوامع بشری، اظهار داشت: با فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، رشد و کمال در خانواده‌ها شکل می‌گیرد.

وی در ادامه، خانواده را پایه جامعه دانسته و یادآور شد: زمینه اجرای احکام در جامعه زمانی مهیا می‌شود که خانواده‌های رشد یافته‌ای در آن محیط وجود داشته باشد.

جانشین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین بیان داشت: نقش بسیج در تحقق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه غیر قابل انکار است.

این مسئول تصریح کرد: تحقق محله‌های پاک که یکی از اهداف شجره طیبه صالحین است نیز به کمک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه میسر خواهد بود.

پورآرین اضافه کرد: بحث اساسی و مهم در اجرای امر به معروف و نهی از منکر، آموزش است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با معرفی ساختار شورای امر به معروف و نهی از منکر در مساجد، تشریح کرد: امام جماعت مسجد به عنوان رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر و معتمدان و دیگر فعالان بسیج نیز از اعضای این شورا خواهند بود.

جانشین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین با بیان مهم ترین وظایف شوراهای امر به معروف و نهی از منکر بسیج در مساجد، تشکیل جلسات، پیگیری مباحث برای گسترش معروف ها و کاهش منکرات و استفاده از ظرفیت ها برای تحقق بیش از پیش این فریضه واجب را از اساسی ترین این وظایف برشمرد.

اتخاذ سیاست‌ها در امر به معروف بی تردید در سرعت‌بخشی به شتاب اجرا و احیای این فریضه و رکن دینی تأثیرگذار است و برپایی منظم نشست‌ها و شوراهای امر به معروف و دعوت همگانی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی مناسب در طراحی جدید برای احیای این فریضه مهم بستر ساز است.

استان قزوین با توجه به موقعیت اجتماعی و فرهنگی نیازمند گسترش فریضه امر به معروف به ویژه در محیط‌های اجتماعی و درون شهری برای کاهش و کندسازی روند فزاینده پدیده‌هایی مانند بدحجابی و بسیاری از دیگر ناهنجاری است.

انتهای پیام/77005/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول