اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه برگزاری همایش تجلیل از پیرغلامان شهرری

هیئت چهارده معصوم (ع) شهرری؛‌‌ مصداق امر به معروف و نهی از منکر‌

هیئت چهارده معصوم (ع) شهرری در سال 1337 توسط مرحوم حاج سید مرتضی مرتضوی ‌تاسیس شد و در طول فعالیت خود همواره برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر تلاش کرده است.

هیئت چهارده معصوم (ع) شهرری؛‌‌ مصداق امر به معروف و نهی از منکر‌

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، همزمان با ماه محرم و صفر همایش «پرده عشاق» به همت مدیریت فرهنگی ـ هنری منطقه 20 با هدف ایجاد زمینه‌ای برای بالا بردن معرفت عاشورایی، تقویت همبستگی گروهی از طریق به رخ کشیدن همگانی بودن عشق به حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در تمام گروه‌های سنی و اقشار جامعه و ایجاد موج و شور مذهبی در سطح شهر و با محوریت تجلیل از پیرغلام شهرری رنجبر گل‌محمدی «نویسنده» و صاحب مجموعه کتاب 40 جلدی مصاحبه از پیرغلامان سراسر کشور و با حضور لاله افتخاری نماینده تهران و رئیس فراکسیون قرآن و عترت و با اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی پنج‌شنبه 14 آذرماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

سرپرستی خبرگزاری فارس در جنوب استان تهران بر آن شد تا زمان برگزاری این همایش بزرگ، پای صحبت پیرغلامان شهرستان ری، مسئولان ‌هیئت‌های مذهبی با‌سابقه شهر مذهبی و کارشناسان و اساتید حوزه و دانشگاه نشسته و در ارتباط با اهمیت برگزاری باشکوه عزای سرور و سالار شهیدان، توصیه‌ها و تجارب گوهربار پیرغلامان و آسیب‌هایی که بعضاً در مسیر اقامه باشکوه عزای حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) می‌شود، آگاه شویم. در این نگارش پای صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن مرتضوی، دبیر شورای هیئت‌های مذهبی شهرری و فرزند یکی از موسسان هیئت چهارده معصوم (ع) شهرری که در سال 1337 هجری خورشیدی آغاز به فعالیت کرد ‌نشستیم که مطالب زیر حاصل این گفت‌وگو است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران با اشاره به اینکه تفاوت‌هایی در بین عزاداری قبل از انقلاب اسلامی و زمان حال وجود دارد بیان کرد: قبل از انقلاب محدودیت‌هایی از جمله نحوه سخنرانی و عزاداری وجود داشت و باید برای این کارها از کلانتری‌ها اجازه گرفته می‌شد ولی در زمان حال این محدودیت‌ها نیست و هیئت‌ها و مراکز مذهبی بدون هیچ محدودیتی عزاداری می‌کنند.

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی شهرری با اشاره به علت انحراف جوانان در زمان حال تصریح کرد: این انحراف‌ها دلایل مختلف و زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به عملکرد هیئت‌ها، عملکرد و نحوه برخورد بعضی از روحانی‌ها و ... اشاره کرد.

مسئول هیئت چهارده معصوم (ع) در خصوص شروع فعالیت این هیئت در سال 1337 بیان کرد: هیئت چهارده معصوم (ع) در سال 1337 توسط مرحوم حاج سید مرتضی مرتضوی و تنی چند از اهالی متدین شهرری تاسیس شد.

وی در ارتباط با نحوه فعالیت این هیئت ذکر کرد: در ابتدای آغاز به کار این هیئت جلسات هیئت در شب‌های جمعه (با قرائت دعای کمیل) برگزار می‌شد، که پس از استقبال و شرکت روزافزون مردم مومن شهرری، جلسات هیئت چهارده معصوم (ع) با توصیه مرحوم آیت‌الله اثنی‌عشری به صبح جمعه (و با قرائت دعای ندبه) منتقل شد.

حجت‌الاسلام مرتضوی عنوان کرد: بعد از وفات مرحوم حاج سید مرتضی مرتضوی در عید غدیر سال 1356 با تلاش محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و شرکت پرشور مردم، به حول و قوه الهی و توجهات حضرت ولی عصر(عج) و برنامه‌ریزی یک ساله جلسات هیئت نیز در صبح‌های جمعه و اعیاد و شهادت حضرات معصومین (ع) در مساجد و تکایای شهرری با قرائت قرآن، دعای ندبه، زیارت عاشورا، سایر ادعیه و سخنرانی مذهبی تشکیل و در ادامه نیز همچنین ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این هیئت در مساجد مختلف ذکر کرد: حفظ اسلام و زنده نگه داشتن پرچم امام حسین (ع) و قیام کربلا از اهداف برگزاری است.

حجت‌الاسلام مرتضوی با اشاره به هیئت چهارده معصوم ذکر کرد: جلسات هیئت چهارده معصوم جمعه‌های هر هفته با حضور در مساجد مختلف و با بیش از 800 نفر از اعضای این هیئت برگزار می‌شود که در این جلسات سخنران‌هایی از حوزه‌های مختلف دینی در سراسر کشور سخنرانی و دعای ندبه و زیارت عاشورا قرائت می‌شود.

دبیر شورای هیئت های مذهبی شهرری در پایان با توجه به نحوه عملکرد هیئت چهارده معصوم (ع) تصریح کرد: گمشده ما امر به معروف و نهی از منکر است و این هیئت بر روی این قضیه کار می‌کند و هیئت چهارده معصوم مصداق امر به معروف و نهی از منکر است و جمعه‌های هر هفته از ساعت 6 تا 8 صبح میزبان علاقمندان به اهل بیت (ع) است.

انتهای پیام/2462/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول