اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر صنایع کشاورزی اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری:

کشاورزی آسیب‌پذیرترین بخش اقتصادی در بحث پدافند است

مدیر صنایع کشاورزی اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بخش کشاورزی به لحاظ گستردگی و پراکندگی یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‎های اقتصادی در بحث پدافند است.

کشاورزی آسیب‌پذیرترین بخش اقتصادی در بحث پدافند است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، طهمورث فتاحی در کارگاه آموزشی و آشنایی با تهدیدات بیو تروریستی حوزه کشاورزی و روش‌های مقابله با آن اظهار کرد: در بیوتروریسم استفاده از عوامل بیولوژیک برای آسیب‌زدن به انسان، دام و کشاورزی مطرح است که آسیب‌رسانی بر بخش کشاورزی اگرو تروریسم خوانده می‌شود.

وی به اهمیت تامین غذا و افزایش امنیت غذایی اشاره کرده و افزود: تعریف پدافند زیستی عبارت است از مجموعه‌ای از اقدامات شامل رصد و پایش، آشکارسازی، هشداردهی، تشخیص، تصمیم، کنترل، حفاظت، پیشگیری، امداد و نجات، درمان، بازتوانی منابع، محدودسازی و رفع آلودگی در برابر تهدیدات زیستی که موجب حفاظت از سرمایه‌های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار و عواقب ناشی از آنها می‎شود.

فتاحی با بیان اینکه امکان و تشخیص و اثبات جرم در اگروتروریسم پایین است، گفت: بخش کشاورزی به لحاظ گستردگی و پراکندگی یکی از آسیب‌پذیرترین بخش اقتصادی در بحث پدافند است که باید با پایش و رصد مداوم توسط نیروهای آموزش‌دیده تجزیه و تحلیل شود تا بتوان از آسیب‌ها جلوگیری کرد.

مدیر صنایع کشاورزی اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: مدیران لشکری و کشوری باید در قبال تهدیدات بیوتروریستی به چهار پرسش اصلی پاسخ دهند: چه کسی، چه وقت، چگونه و کجا اقدام به چنین حمله‌ای می‌کند و داشتن پاسخ این چهار پرسش کادر دفاعی را پیشاپیش در برابر تهدیدات آماده می‌سازد.

وی به مدل مقابله در برابر بیوتروریسم اشاره کرد و گفت: مرحله قبل از بحران شامل پیش‌بینی، پیشگیری، آمادگی مرحله شروع بحران هشدار و مصونیت، ارزیابی مقدماتی و بسیج منابع، پاسخگویی سریع و مرحله حین بحران، امداد و نجات، عملیات ویژه، مهارسازی و مرحله پس از بحران، بازیابی، بازسازی، یادگیری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

فتاحی خاطرنشان کرد: بهترین مدل در بحران زیستی مدلی است که در کمترین زمان و کمترین هزینه قابل اجرا باشد، بر اساس ساختار موجود توانمند شود، بر اساس نیاز کمتر و یا تعدیل شود، تمام سازمان‎ها به صورت نهادینه درگیر باشند.

وی به اساس آموزش در نهادینه‌سازی پدافند اشاره کرد و افزود: کاهش آسیب‌پذیری و افزایش امنیت به ایجاد قابلیت انعطاف‌پذیری، عکس‌العمل به موقع، تصمیم‌گیری منطقی، به کارگیری ابتکارات جدید، استفاده صحیح از امکانات و به کارگیری اصولی آنها از مزایای آموزش در پدافند غیرعامل است.

این مسئول به نقاط قوت و ضعف و راهبردهای استان اشاره کرد و گفت: حمایت مسئولان رده بالای نظام به خصوص مقام معظم رهبری و وجود سازمان پدافند غیر عامل و تجربه هشت سال دفاع مقدس و همسویی و همدلی مردم با مسئولان در مواقع خطر نقطه قوت و ضعف بعضی مدیران و کارشناسان، شناخت ابعاد نوین تهدیدات زیستی، ضعف در قوانین و مقررات، ضعف آموزش عمومی و وابستگی تصمیم‌گیری مدیران به تقسیمات ملی و آسیب‌پذیری بخش کشاورزی در برابر تهدیدات زیستی از نقاط ضعف است.

وی به راهبردهای استانی اشاره کرد و افزود: ارتقاء توانمندی‌ها، ساماندهی در ایجاد ساز و کار مناسب برای استفاده حداکثری از ظرفیت نیروهای مردمی و توسعه آموزش و پژوهش و طراحی و پیاده‌سازی طرح جامع پدافند زیستی و پیشگیری و آمادگی به عنوان راهبردهای استان در موضع پدافند غیر عامل است.

انتهای پیام/68001/صا/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول