اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از کجور گزارش می‌دهد

اراضی کشاورزی شهر پول در انتظار تکمیل پروژه آب دیوچشمه کجور

بیش از 2 هزار هکتار اراضی کشاورزی در انتظار تکمیل پروژه آب دیوچشمه کجور است.

اراضی کشاورزی شهر پول در انتظار تکمیل پروژه آب دیوچشمه کجور

به گزارش خبرگزاری فارس از کجور، منطقه کجور شهرستان نوشهر به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیم آب و هوایی‌اش دارای قابلیت‌ها و استعدادهای بسیار زیادی در زمینه کشاورزی است و از گذشته‌های بسیار دور تاکنون سرزمین کجور به زیر کشت انواع محصولات کشاورزی می‌رود و هر چند در سالهای اخیر این روند کشت به دلایل مختلفی با کاهش روبرو بوده است و اما همچنان یکی از مناطق بسیار زرخیز کشاورزی در مازندران و بنابراین توجه ویژه به مقوله کشاورزی و گسترش اساسی آن ضرورتی غیر قابل اجتناب است.

از سویی دیگر مردم منطقه پول کجور نیز با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستند که این مشکل در ایام تابستان به دلیل حضور انبوه گردشگرانی که از سراسر کشور به این منطقه سفر می‌کنند تشدید می‌شود.

وجود چشمه‌ای معروف با نام " دیو چشمه" با خروجی آب بسیار خیره کننده، علاوه بر مردم منطقه کجور، برای بسیاری از گردشگران نیز کامل شناخته شده است و آب زلال و گوارای آن جسم و روح هر انسانی را طراوت می‌بخشد.

اما نکته مهم این است که این چشمه بزرگ و زلال در حوزه شهر پول واقع شده است اما هرگز نتوانست دشت‌ها و اراضی کشاورزی را سیراب سازد و یا گلوی شهروندی را تَر و خیس کنند.

تشکیل پروژه تعاونی آب دیو چشمه از سوی مردم این منطقه با هدف تامین آب کشاورزی و آب شرب خانوارها، فصل تازه‌ای را در زندگی و کسب و کار زراعی شهروندان پولی زنده کرد اما بروز برخی مشکلات بر سر راه این پروژه، امیدهای مردم را کمرنگ کرد و باعث نگرانی‌ها شد.

در همین راستا جلسه‌ای با حضور مسئولان استانی، شهرستان و اعضای شرکت تعاونی آب دیو چشمه برای حل و رفع مشکلات موجود بر سر راه تکمیل این پروژه در نوشهر تشکیل شد که در حاشیه این جلسه گفت‌وگوهایی با برخی مسئولان انجام دادیم.

بخشدار کجور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره اهمیت آبرسانی از طریق پروژه تعاونی دیو چشمه کجور به خبرنگار ما گفت: خروجی آب این چشمه بزرگ بیش از 250 دبی در ثانیه است که از این مقدار برای 150 دبی در ثانیه برای تامین آب کشاورزی و آب شرب شهر پول مجوز گرفته شد.

سید نادر موسوی‌زاده با بیان اینکه امروز در جهان بحران آب به یک موضوع جدی تبدیل شده است و کشور ما نیز در زمره کشورهای کم آب محسوب می‌شود، افزود: اکنون وجود دیو چشمه با خروجی آب بیش از 250 دبی در ثانیه یک فرصت بسیار ارزشمندی است که باید از آن بهترین بهره را برد.

وی اظهار داشت: در بازدید کارشناسان امر از این چشمه، به دلیل عدم توجیه اقتصادی، در ردیف پروژه‌های ملی قرار داده نشد و در غالب شرکت تعاونی آب برای تامین آب کشاورزی و شرب مردم شهر پول شکل گرفت.

بخشدار کجور گفت: تکمیل پروژه تعاونی آب دیو چشمه کجور، آب مورد نیاز کشاورزی بیش از 2 هزار هکتار از اراضی منطقه و نیز آب شرب بیش از 3 هزار خانوار شهر پول کجور را به راحتی تامین می‌کند و بنابراین ضرورت دارد تا این پروژه به صورت ملی دیده شود.

وی تصریح کرد: اختصاص حدود یک‌میلیارد تومان اعتبار می‌تواند این پروژه را تکمیل کند و در نهایت نه تنها آب شرب هزاران خانوار را تامین می‌کند بلکه باعث افزایش راندمان سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و شاهد رشد و رونق قابل توجه کشاورزی در منطقه باشیم.

انتهای پیام/86019/س40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول