اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجری طرح گندم قزوین:

88 هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به زیر کشت گندم رفت

مجری طرح گندم استان قزوین گفت: در راستای کشت محصولات پاییزه سال زارعی جاری از ابتدای فصل کشت تاکنون 88 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به کشت گندم اختصاص یافته است.

88 هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به زیر کشت گندم رفت

حمیدرضا نوری‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: از 88 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان 31 هزار هکتار در اراضی آبی و 57 هزار هکتار در اراضی دیم کشت شده است.

وی افزود: پیش‌بینی کرد با توجه به بارش نزولات جوی اخیر شاهد تسریع در کشت اراضی باقی مانده از سوی کشاورزان باشیم.

مجری طرح گندم استان قزوین اضافه کرد: همچنین عملیات آماده‌سازی حدود 10 هزار هکتار از اراضی کشت شده به وسیله دستگاه‌های خاک‌ورز حفاظتی انجام شده است.

نوری‌نیا با اشاره به اهمیت استفاده از دستگاه‌های خاک‌ورز حفاظتی در کشاورزی بیان کرد: کاهش هزینه‌های ماشینی و سوخت ناشی از کم شدن تردد تراکتور و ادوات، افزایش ماده آلی خاک و بالا بردن سرعت آماده‌سازی اراضی نسبت به شیوه مرسوم از مهم‌ترین مزایای این روش است.

به گفته این مسئول؛ تاکنون بیش از 90 درصد بذور ارقام مادری و گواهی شده گندم آبی و 55 درصد بذور ارقام دیم از مجموع شش هزار و 380 تن برنامه تأمین بذور طبقه‌بندی شده استان، بین زارعان توزیع شده است.

مجری طرح گندم استان قزوین به کشاورزانی که از بذور خود مصرفی برای کشت سال جاری استفاده می‌کنند، توصیه کرد: با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی یا پیمانکاران بخش خصوصی، نسبت به بوجاری و ضدعفونی بذور خود با استفاده از دستگاه‌های بوجار اقدام کنند.

نوری‌نیا همچنین از کشاورزان خواست که با توجه اهمیت کشت به موقع در افزایش عملکرد محصول و به منظور جلوگیری از بروز خسارات احتمالی ناشی از سرمازدگی؛ نسبت به رعایت تاریخ کاشت و استفاده از فرصت محدود باقی مانده اقدام کنند.

به گفته این مسئول؛ با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده در خصوص راه‌اندازی شبکه آبیاری دشت قزوین و ورود آب به شبکه طی چند روز آینده، به کشاورزانی که زیر شبکه کشت می‌کنند، توصیه می‌شود که آمادگی لازم برای خرید آب و آبیاری مزارع را داشته باشند.

انتهای پیام/2667/ق30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول