اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور طرح شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی خراسان جنوبی:

کشاورزی و صنعت 2 ظرفیتی که اقتصاد خراسان جنوبی را توسعه می‌دهد

مشاور طرح مطالعاتی شناسایی ظرفیت‌های رشد اقتصادی خراسان جنوبی گفت: کشاورزی و صنعت دو ظرفیتی است که برای اقتصاد این استان شناخته شده است.

کشاورزی و صنعت 2 ظرفیتی که اقتصاد خراسان جنوبی را توسعه می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، افشین برمکی در جلسه‌ای با حضور بازرگانان، مسئولان بخش خصوصی و دولتی، اظهار داشت: از سوی اتاق بازرگانی ایران، شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی هشت استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی ارائه راهبردها برای بهبود فضای کسب و کار و اولویت‌بندی در سرمایه‌گذاری را از مهم‌ترین اهداف طرح مطالعاتی شناسایی ظرفیت‌های رشد اقتصادی خراسان جنوبی عنوان کرد.

مشاور طرح مطالعاتی شناسایی ظرفیت‌‌های رشد اقتصادی خراسان جنوبی با بیان این‌که این استان کمتر از یک درصد جمعیت کشور را دارا است، افزود: نرخ شهرنشینی در این استان پایین و معادل 56 درصد است.

خراسان جنوبی کمترین نرخ بیکاری در کشور را داراست

برمکی تصریح کرد: همواره صنایع بزرگ و مادر در جوار کلان‌شهرها مستقر می‌شوند و بسیاری از فعالیت‌ها مبتنی بر بازار هستند بنابراین وقتی نرخ جمعیت پایین است اولویت سرمایه‌گذاری نیز پایین می‌آید.

وی اذعان داشت: خراسان جنوبی کمترین نرخ بیکاری در کشور و بعد از استان بوشهر بالاترین نرخ مشارکت را دارد.

مشاور طرح مطالعاتی شناسایی ظرفیت‌های رشد اقتصادی خراسان جنوبی یادآور شد: در سال‌های گذشته سهم خراسان جنوبی از تولید ناخالص داخلی کشور همواره زیر 0.7 درصد بوده که در سال‌های 83 تا 88 رشد داشته است اما از سال 89 رو به نزول بوده و این استان در برابر تغییرات اقتصادی کشور لطمات بیشتری نسبت به سایر استان‌ها می‌خورد.

بهره‌وری بالا ناشی از سطح فناوری بالا

برمکی با تأکید بر این‌که اولویت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی هنوز در بخش‌های کشاورزی و صنعت است، گفت: سهم بخش کشاورزی در خراسان جنوبی از 18.5درصد به 22 درصد رسیده که این تغییر ساختاری نشان می‌دهد که استان هنوز در مراحل اولیه توسعه مبتنی بر فعالیت‌های کشاورزی و صنعت است.

وی با بیان این‌که بهره‎وری بالا ناشی از سطح فناوری بالا است، افزود: طرح بهره‌وری نیروی کار در خراسان جنوبی کمتر از سطح ملی است چراکه سطح فناوری در این استان پایین و رتبه 29 در کشور را دارد.

صنعت در خراسان جنوبی در مراحل اولیه توسعه

مشاور طرح مطالعاتی شناسایی ظرفیت‌های رشد اقتصادی خراسان جنوبی اضافه کرد: در بین 31 استان کشور، خراسان جنوبی رتبه 24 را دارد به این معنا که اگر شرکتی بخواهد سرمایه‎گذاری داشته باشد اولویت 24 آن خراسان جنوبی خواهد بود.

برمکی تصریح کرد: خراسان جنوبی فقط 113 کارگاه بزرگ بالای 10 شاغل دارد که نشان می‌دهد صنعت در خراسان جنوبی در مراحل اولیه توسعه است.

وی با اشاره به پتانسیل‌های رشد استان، وضعیت آب خراسان جنوبی را بحرانی عنوان کرد و گفت: خراسان جنوبی در حالی که شش درصد از وسعت کشور را برخوردار است، 1.6 تخلیه منابع آب کشور را داشته، میزان تبخیر آب و حجم برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی بسیار بالا است و امکان گسترش افقی کشاورزی وجود ندارد.

مشاور طرح مطالعاتی شناسایی ظرفیت‌های رشد اقتصادی خراسان جنوبی اذعان داشت: نوسان قیمت مواد اولیه، تسهیلات بانکی و تحریم‌های بین‌المللی مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی است که راهبردهای بهبود فضای کسب و کار باید بر اساس این سه اصل باشد.

انتهای پیام/69017/غ/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول