اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حج حرکتی برای رساندن انسان به مقصد و مقصود است

حج به معناى قصد همراه با حرکت است حرکتی که انسان را به مقصد مى‏‌رساند و این حرکت از آغاز تا انجام در اعمال حاجی متجلی است.

حج حرکتی برای رساندن انسان به مقصد و مقصود است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حج یکی از ارکان پنج‌گانه اسلام و یا به طور مشخص رکن پنجم اسلام در نزد اهل تسنن بوده و میعادگاه پیمان با خدا و پیامبران او به ویژه حضرت محمد مصطفی (‌ص‌) و حضرت ابراهیم خلیل محسوب می‌شود.

حج پایگاه وحدت مسلمین جهان و میدان مبارزه با شیطان برای رهایی از شرک، ریا و خودپرستی است. حج فرصتی است برای خودسازی و مبدا یک تحول عمیق در اخلاق و سلوک و رفتار بندگان خدا، حج نمودار قیامت صغری و تجلی حرکت عمومی بشریت به سوی میعاد موعود است، حج نشانه عملی ملل متحدی است که اساس آن توحید و یکپارچگی ملت‌ها جهان است.

این عبادت دسته‌جمعی علاوه بر اینکه پیوند استواری میان بنده و خدا برقرار می‌کند مبدأ اثرات سودمند و ارزنده در جوامع اسلامی نیز محسوب می‌شود.

حج یک کنگره جهانی است که در حاشیه این رکن با شکوه و با عظمت، همه انسان‌‌های روی زمین می‌توانند پیرامون مشکلات عدیده جهان صحبت کنند، از نظر قرآن کریم فلسفه بنای کعبه و حکمت حج، قیام برای تأمین منافع مردم است، یعنی حج یک حرکت جمعی برای حل معضلات و تامین نیازها و رشد و توسعه جامعه بشری است.

احرام نکته آغازین و نخستین گام حج است که به مثابه نماد نظم و قانون و درس تربیت‌پذیری از میقات معین آغاز می‌شود، مراسم حج یکى از عبادت‌هاى دسته‌جمعى است که باید با یک‌رنگی و تجرد کامل و بی‌نیازی از تجملات و ریا کاری‌ها انجام پذیرد، حج عالی‌ترین تجلی‌گاه تساوى انسان‌ها در برابر خداست و براى همین هدف، لازم است از هر نوع لباس رسمى و یا معمولى که پدید آورنده امتیاز است خوددارى شود و به دو قطعه لباس عاری از هر نوع تفاوت و امتیاز اکتفا شود و همه یکرنگ و یکسان در این مراسم بزرگ شرکت کنند.

حج به معناى قصد همراه با حرکت است حرکتی که انسان را به مقصد مى‏رساند و این حرکت از آغاز تا انجام که در اعمال حاجی متجلی است، سیر و سلوک در اماکن مقدسه حج چون نماز، قیام در عرفات، مشعر، منا، قربانی‌، طواف و سعی با ندای ملکوتی لبیک اللهم لبیک و مشاهده غار ثور و غار حرا معبر هجرت و مهبط وحی دارای معنویت و صفای ویژه است که بر روح و روان انسان تأثیر مثبت و شگرفی دارد.

پس همه مسلمانان باید در تجدید حیات حج و قرآن کریم و بازگرداندن این دو نعمت پر فیض الهی به صحنه‌های زندگی‌شان کوشش کنند.

حج و جمعه به مثابه گنگره سالانه و هفتگی دو وجیبه عبادی سیاسی است که باید از آن به نفع ملت‌های مسلمان استفاده اعظمی صورت گیرد، خصوصاً حج این اجتماع عظیم که اعضای آن را نمایندگان واقعی ملت‌های مسلمان جهان تشکیل می‏دهد، حج کنگره بزرگ سالانه مسلمانان دنیا محسوب و می‏تواند بزرگترین حلقه وصل میان مسلمانان جهان باشد و سران اسلام را از اوضاع یکدیگر آگاه سازد.

حج عامل موثری برای شکستن زنجیرهای اسارت و استعمار و آزاد ساختن مسلمین از وابستگی است، در حج حین توجه به خدا روح عبادت متجلی است، حج عامل موثری برای وحدت صفوف مسلمانان جهان است و حج عامل مبارزه با تعصبات و نژادپرستی و محدود نشدن در حصار مرزهای جغرافیایی است.

حج نمایشی عظیم از وحدت جامعه اسلامی است و هر مسلمانی موظف است با رها شدن از همه قید و بندها و پیوندهای زندگی و پرهیز از همه روزمرگی‌ها در این نمایش عظیم شرکت کند.

مناسک حج داراى ابعاد مختلفى بوده که یکى از ابعاد آن بعد سیاسى و ارتباط مسلمانان از نقاط دور دست جهان با یکدیگر و آشنایى با یکدیگر و در نتیجه برقرارى وحدت و همدلى میان آنان است.

 

در حقیقت مراسم حج و خانه خدا قبله مشترک تمام مسلمانان، پیونددهنده مسلمانان به یکدیگر و بهترین وسیله وحدت بین آنان است.

خانه کعبه ضامن بقای جامعه اسلامی است که مورد تقدیس و احترام همگانی و مرکزی بوده که قبله است و تمام مسلمانان از تمام نقاط جهان به هنگام نماز و عرض بندگی رو به سوی خانه کعبه می‌ایستند.

قطعا حاجیان زنجانی نیز که طی دو روز گذشته به حج اعزام شده‌اند از ثمرات این کنگره عظیم جهانی بهره برده و در کنار سایر مسلمانان جهان فریاد خواهند زد.

در سال جاری 850 زائر زنجانی به حج مشرف شدند که همه کاروان‌های زنجان مدینه بعد هستند.

فرامرز بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار کرد: جلسات آشنایی و هماهنگی با اعمال حج و همچنین اطلاع‌رسانی در رابطه با موارد مورد نیاز قبل از اعزام برگزار و زائران زنجانی بدون هیچ مشکلی به خانه خدا مشرف شدند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های مختلف فرهنگی برای حاجیان در طول سفر برگزار می‌شود، افزود: روحانیان کاروان‌ها نیز برنامه‌های لازم را اجرا می‌کنند.

مدیر حج و زیارت استان زنجان با اشاره به اینکه کاروان‌های حجاج زنجانی 16 و 17 مهر ماه از تبریز عازم حج شدند، افزود: خوشبختانه مشکلی در اعزام زائران پیش نیامد.

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت معنوی حج از سوی زائران تاکید کرد و گفت: راهنمایی‌های لازم به حجاج صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در سال‌جاری 10 جلسه آموزشی ویژه حجاج برگزار شد.

گفتی است، حجاج زنجانی پس از انجام مناسک حج به استان باز می‌گردند.

انتهای پیام/73003/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول