اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

«زیارت» گرگان پایگاه ویلاهایی مجلل

روستای زیارت گرگان این روزها دیگر شکل روستا ندارد و به پایگاهی برای آسمان‎خراش‎ها و ویلاهای مجلل تبدیل شده است.

«زیارت» گرگان پایگاه ویلاهایی مجلل

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در سال‎های گذشته تخریب اراضی جنگلی و منابع طبیعی یکی از موضوع‎هایی بوده که مورد اعتراض و بحث مردم و دوستداران محیط زیست بوده است که در این راه پیگیری‎های زیادی از طرف خبرنگاران و اصحاب رسانه انجام شده است.

یکی از موضوع‎هایی که در استان گلستان و به‌خصوص در ساخت و سازهای محور نهارخوران گرگان و به‎ویژه روستای زیارت گرگان در پیگیری‎ها و پاسخ مسئولان به عنوان دلیل ناتوانی در برخورد بیان می‎شد، موضوع اراضی مستثنیات بوده است.

بر اثر ساخت و سازهای بسیار زیاد و بدون کنترل در این زمین‎های به اصطلاح مستثنیات در روستای زیارت گرگان، امروز این روستا دیگر هیچ تناسب و شباهتی به یک روستا ندارد و بافت سنتی و اصیل یک روستا در این منطقه حفظ نشده است.

اگر به این روستا و مناطق اطراف آن نگاه کنید به راحتی نقض قانون و ساخت و سازهای تعجب‌برانگیز را در این منطقه مشاهده خواهید کرد که در برخی از این ساخت و سازها مسئولان اذعان دارند که با مجوز انجام شده اما به واقع کدام قانون این اجازه را به مرجع رسیدگی و صادرکننده پروانه ساخت به سازنده داده است؟

این‎ها بخش کوچکی از عکس‎ها و اتفاقاتی است که در روستای زیارت رخ داده و بسیاری از مناطق استان همانند کوه و جنگل و روستا که جاذبه‎ توریستی این استان است ظاهر واقعی خود را از دست داده و امروز به پایگاه آسمان‌خراش‎ها و ویلاهای مجلل تبدیل شده است.

این زمین‎ها در حوزه منابع طبیعی نیست

رئیس کل دادگستری استان گلستان در گفت‎و‎گو با خبرنگاران استان و در خصوص اراضی مستثنیات اظهار داشت: در سال‎های گذشته کمیته‎ای تقسیم‎بندی اراضی را انجام داده و اراضی ملی را با تهیه نقشه‎ای مشخص کرده‎اند.

احمد فاضلیان بیان کرد: در تعیین اراضی ملی برخی از زمین‎ها وجود داشته که دارای مالک حقیقی و یا حقوقی بوده است که پس از تهیه نقشه و مشخص شدن اراضی این زمین‎ها به نام اراضی مستثنیات تعیین شده است.

وی افزود: اینکه این تعیین اراضی و مشخص کردن زمین‎ها به چه صورتی بوده و چرا به عنوان مستثنیات مشخص شده است، کسانی که این نقشه را تعیین کرده‎اند باید پاسخگو باشند و از حوزه اختیارات من خارج است و نمی‎توانم برخی از این اقدامات را توجیه کنم.

فاضلیان گفت: به هر حال از لحاظ قانونی این زمین‎ها در حوزه منابع طبیعی قرار نمی‎گیرد.

بدون مجوز امکان ساخت و ساز در این مناطق وجود ندارد

رئیس کل دادگستری استان گلستان در پاسخ به این سوال که آیا هر شخصی می‎تواند در این زمین‎ها ساخت و ساز کند و برخوردی هم با آن صورت نگیرد، خاطرنشان کرد: خیر، به هیچ عنوان به این شکل نیست.

وی با اشاره به ساخت و سازهای روستای زیارت گرگان افزود: ساخت و سازهای این منطقه یا در بافت روستا یا در خارج از آن و یا در اراضی مستثنیات است که در هر کدام از این اراضی فرد برای ساخت و ساز باید مجوزهای لازم را اخذ کند و بدون مجوز حق ساخت و ساز را ندارد.

فاضلیان متذکر شد: همان‌گونه که در سطح شهر اگر کسی ساخت و ساز غیرمجازی را انجام دهد، کمیسیون ماده 100 مکلف است موارد تخلف را بررسی و اقدام کند در داخل روستا و منابع ملی و مستثنیات نیز اگر ساخت و ساز غیرمجاز انجام شود کمیسیون ماده 99 مسئولیت برخورد با تخلف را بر عهده دارد.

کمیسیون ماده 99 وظیفه خود را انجام نمی‎دهد

رئیس کل دادگستری استان گلستان تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز این است که کمیسیون ماده 99 نتوانسته نقش واقعی خود را برای حفاظت از این مناطق اجرا کند و باید پاسخگو باشد و این کوتاهی باعث ساخت و سازهای نامناسب در مناطق بالادستی شده است.

فاضلیان تاکید کرد: متولی حفاظت از منابع طبیعی در سطح استان اداره‌کل منابع طبیعی استان گلستان است که باید در این راستا مراقبت‎های لازم را انجام داده و در صورت بروز تخلف گزارش کنند تا برخورد نیز با آنها انجام شود.

نقش دستگاه قضا در تخریب اراضی ملی و طبیعی 3 درصد است

رئیس کل دادگستری استان گلستان با اشاره به اینکه دادگستری استان گلستان در حدود شش سال گذشته یک طرح پژوهشی را در رابطه با نقش دستگاه‎های دولتی انجام داده است، گفت: براساس مستندات نقش دستگاه قضایی در تخریب اراضی ملی و طبیعی سه درصد است.

وی بیان کرد: بر اساس این پژوهش باقی دستگاه‎ها 27 درصد در این موضوع نقش دارند که دستگاه قضایی در استان گلستان حاضر است بیشتر از این سه درصد را بپذیرد.

فاضلیان اضافه کرد: این به این شرط است که باقی دستگاه‎هایی که در این راستا وظیفه دارند نیز میزان کوتاهی خود در حفاظت از منابع طبیعی و ملی را بپذیرند.

وی در پایان درخواست کرد: هر جایی که تعرض به منابع طبیعی انجام شده است و اقدامی صورت نگرفته به دستگاه قضایی استان اطلاع دهید و من اطمینان می‎دهم در کوتاهترین زمان ممکن ورود خواهیم کرد و موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پاس دادن مسئولیت توسط مسئولان و متولیان حفاظت از حقوق منابع ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، روستای زیارت در گرگان تنها روستایی نیست که این مشکل گریبانش را گرفته و در حال خفه کردن آن است.

مناطقی همچون درازنو، توشن، شصت‎کلا و مناطق دیگر گردشگری و جنگلی که از آب و هوای بسیار مطلوبی برخوردار است از سال‎های گذشته مورد هدف سودجویان و قاتلان درختان و منابع طبیعی قرار گرفته است.

بالاخره چه کسی باید پاسخگو باشد؟ منابع طبیعی و کمیسیون ماده 99 که به گفته رئیس کل دادگستری این استان به وظیفه خود عمل نمی‎کند. شهرداری که حدود اختیاراتش تا ابتدای هتل جهانگردی نهارخوران است و به بالاتر از آنجا کاری ندارد. دادگستری که اعلام می‎کند ما کامل به وظیفه خود عمل کرده‎ایم.

این‎ها سوال‎هایی است که رسانه‎ها در این مدت پیگیری‎های بسیاری انجام داده‎اند اما هر مسئول و هر دستگاه مسئولیت را از خود ساقط و به گردن مسئول و ارگان دیگر می‎اندازد اما در این بین این اراضی طبیعی و نعمت خدادادی است که به دست سودجویان در حال نابودی است.

انتهای پیام/83004/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول