اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تپه‌هایی که معضل شهر زنجان است

سرعت‌گیرهای شهر زنجان استاندارد نیست و گاهی شبیه تپه‌ای از انباشت آسفالت است.

تپه‌هایی که معضل شهر زنجان است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سرعت‌کاه‌ها و سرعت‌گیرها یکی از تجهیزات کنترل ترافیک در نواحی شهری هستند.

این موانع ایمنی به عنوان یکی از ابزارهای آرام‌سازی ترافیک مطرح هستند که به تنهایی یا در کنار سایر روش‌های آرام‌سازی به کار گرفته می‌شوند تا از این طریق بتوان سرعت وسایل نقلیه را کنترل کرد، رفتار رانندگان را تغییر داد و شرایط ایمنی را برای کاربران معبر بهبود بخشید.

با توجه به کاربرد زیاد این ابزار در معابر شهری، داشتن دانشی جامع در اتخاذ تصمیم مناسب و همچنین جلوگیری از اشتباهات فنی ضروری است.

استفاده از سرعت‌کاه منوط به مطالعه منطقه مورد نظر و توجیه نیاز به نصب آن است، سرعت‌کاه‌های تخت، گذرگاه‌های برجسته عابر پیاده، تقاطع‌های برجسته و روسازی‌های سنگ فرشی انواع سرعت‌کاه‌هایی هستند که بنا به ضرورت و بسته به نوع نیاز به کار گرفته می‌شوند.

در یک طرح، آرام‌سازی عناصر و گزینه‌های مختلف باید طوری با هم ترکیب شوند که سرعت به حد مورد نظر کاهش یابد.

تاثیرگذاری مطلوب ترافیکی و زیست محیطی طرح نیز باید در حد قابل قبول باشد، میزان اثربخشی یا مقدار کاهش سرعت، تاثیرگذاری بر ایمنی ترافیک موتوری، تاثیر بر ایمنی عابر، واکنش ساکنان منطقه، واکنش رانندگان، تاثیر بر استهلاک جاده و وسایل نقلیه، تاثیر بر آلودگی صوتی و آلودگی هوا و حتی زیبایی محیط راه مواردی هستند که علاوه بر رعایت استانداردهای فنی و طول، عرض و ارتفاع سرعت‌کاه برای نصب سرعت‌کاه باید مد نظر قرار گیرد.

مردم زنجان از نصب سرعت‌گیرها ناراضی‌اند

مردم زنجان نسبت به نصب سرعت‌گیرهای غیر استاندارد ناراضی بوده و بارها این موضوع را به مسئولان گوشزد کرده‌اند.

یک شهروند زنجانی با بیان این‌که سرعت‌گیرهای تعبیه شده در معابر عمومی زنجان شبیه تپه است، افزود: عدم نصب علائم قبل از سرعت‌گیر موجب می‌شود تا خودروها با مشکل مواجه شوند.

به گفته راننده تاکسی در زنجان، تعداد زیاد سرعت‌گیرها در معابر شهری موجب شده نظم و انضباط لازم حاکم نباشد.

این شهروند با اشاره به این‌که رنگ سرعت‌گیرها با رنگ کف خیابان یکی است، افزود: گاهی این امر موجب می‌شود تا راننده متوجه سرعت‌گیر نشود.

یک شهروند دیگر نیز که دارای خودروی شخصی است معتقد است، متاسفانه در بزرگ‌راه‌های داخل شهر زنجان نیز شاهد نصب سرعت‌گیر هستیم.

محمدی با اشاره به این‌که به جای نصب پل عابر پیاده در بزرگراه 22 بهمن زنجان، سرعت‌گیر نصب شده است، افزود: این امر خلاف قانون بزرگراه‌ها است.

وی با بیان این‌که برای عبور از معابر شهری باید همواره مراقب سرعت‌گیرهایی باشیم که دیده نمی‌شوند، افزود: گاهی در یک خیابان کوچک چندین سرعت‌گیر نصب شده است.

نصب سرعت‌گیر در زنجان از چه قانونی تبعیت می‌کند

این شهروند با اشاره به این‌که مشخص نیست نصب سرعت‌گیر در زنجان از چه قانونی تبعیت می‌کند، افزود: به دلیل داشتن سرعت پایین در داخل شهر، بسیاری از معابر نیاز به نصب سرعت‌گیر ندارد.

وی با گلایه از شهرداری زنجان یادآور شد: باید نصب سرعت‌گیر بر اساس نیاز برنامه‌ریزی شود.

محمدی خاطرنشان کرد: علائم وجود سرعت‌گیر باید 100 متر قبل از آن باشد که متاسفانه در زنجان وجود خارجی ندارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان نیز نصب سرعت‌گیرها را مطابق استاندارد در برخی از نقاط شهر زنجان نمی‌داند.

استاندارد نبودن سرعت‌گیرها به مسئولان گوشزد شده است

مقصود شمس‌آذر با بیان این‌که بارها این موضوع به مسئولان گوشزد شده است، افزود: رعایت نکردن ضوابط و مقررات فنی و قانونمند در استفاده از آن‌ها سبب شده است که این تجهیزات آرام‌سازی ترافیک، عملکرد مناسبی از خود نشان ندهند.

وی گفت: در برخی از شهرها و جاده‌های استان گاهی سرعت‌کاه‌هایی دیده می‌شود که هیچ مشخصه‌ای از یک سرعت‌کاه استاندارد ندارد و حتی گاهی به‌ویژه در شب که دید افراد کاهش می‌یابد، عامل تصادف است.

شمس‌آذر خاطرنشان کرد: برخی از این سرعت‌کاه‌ها بر اساس هیچ مصوبه و قانونی نصب نشده، تنها به دلیل احساس نیاز اهالی یک منطقه با دست خودشان ساخته می‌شود.

وی گفت: نمونه‌هایی از این دست در مناطق مختلف استان دیده می‌شود که مسافران و رانندگان نا‌آشنا با محورهای ارتباطی استان را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان با بیان این‌که بیشتر سرعت‌گیرهایی که در سطح شهر زنجان نصب شده از نوع آسفالت بوده و از اندازه استانداردی برخوردار نیست، افزود:‌ این امر موجب شده تا مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند.

وی گفت: کنترل و کاهش تصادفات با استفاده از سرعت‌گیر مناسب و پلاستیکی امکان‌پذیر است.

شمس‌آذر اندازه سرعت‌گیرهای استاندارد را بین هفت تا 10 سانتی‌متر اعلام کرد و افزود: اما بسیاری از سرعت‌گیرها در زنجان از اندازه مناسب برخوردار نیست و گاهی به تپه شبیه می‌شوند.

گفتنی است، گرچه نسب سرعت‌گیر باید مطابق مصوبه شورای ترافیک استان باشد اما نصب سرعت‌گیرهای آسفالت بدون رنگ‌آمیزی مناسب برای دید مناسب مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

امروزه سرعت‌گیرها در انواع مختلف ساخته می‌شوند تا دغدغه‌های موجود را نیز کاهش دهند‌ از جمله سرعت‌گیرهایی که متناسب با سرعت وسیله نقلیه عکس‌العمل ویژه‌ای از خود نشان می‌دهند‌.

سرعت‌گیرهای زنجان استاندارد نیست

سرعت‌گیرهای زنجان نه از  معیارهای استاندارد برخوردار هستند و نه علایمی مانند رنگ و تابلو برای آگاه شدن رانندگان در نزدیکی سرعت‌گیرها وجود دارد.

این موضوع موجب شده تا رانندگانی که در مسیرهای مختلف تردد می‌کردند بدون آگاهی از وجود چنین مانعی با سرعت همیشگی‌شان نسبت به کاهش ناگهانی سرعت اقدام کنند که منجر به وقوع تصادفات می‌شود.

فارس امیدوار است این گزارش تلنگری برای مسئولان استان برای نصب سرعت‌گیرهای استاندارد باشد.

انتهای پیام/73003/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول