اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش ‌فارس از ماه رمضان در زنجان

دستگیری از نیازمندان سنت حسنه زنجانی‌ها در رمضان

استان زنجان به عنوان یکی از استان‌های دارای آداب و رسوم خاص، مهد آداب و رسوم ماه رمضان محسوب می‌شود.

دستگیری از نیازمندان سنت حسنه زنجانی‌ها در رمضان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یکی از مباحث مهم فرهنگ مردم است که به واسطه قدمت خود، از قداست ویژه‌ای برخوردار است ولی متأسفانه در زندگی شهری و ماشینی، بسیاری از این سنت‌های زیبا به بوته فراموشی سپرده شده‌اند و بسیاری دیگر نیز کمرنگ‌تر شده‌اند و از آنجا که این رسوم زمینه‌‌ساز همبستگی در جامعه است در میان مردم مسلمان استان زنجان اهمیت فراوانی دارد.

رمضان، ماه رحمت و مغفرت الهی، ماهی است که عاشقان کوی دوست، ماه‌های رجب و شعبان را برای ورود به این ضیافت الهی و  درک شب قدر گرامی می‌دارند.

مردم زنجان نیز همپای مردم سراسر کشور خود را برای استفاده از فضیلت‌های ماه رمضان آماده کرده و با آداب و رسوم و سنت‌های خاص خود از فرصت ماه میهمانی خدا استفاده می‌کنند.

مردم استان زنجان ماه رمضان را فرصت مغتنمی برای عبادت، خودسازی و تذهیب روح و نفس می‌دانند و خود را از ماه‌های رجب و شعبان برای شرکت در ضیافت الهی آماده می‌کنند.

* غبارروبی مساجد

مردم زنجان با غبارروبی از مساجد، امامزاده‌ها، تکایا و منازل و خرید اقلام و مایحتاج ضروری خود، از روزهای پایانی ماه شعبان رسماً به پیشواز رمضان، ماه نزول قرآن می‌روند.

در طول ماه رمضان که به زبان ترکی "اوروشلیق" خوانده می‌شود مساجد، اماکن مقدس و نمازخانه‌های این استان مملو از جماعت روزه‌داری می‌شود که ‌با انگیزه‌ تکمیل عبادت و کسب فیض بیشتر، نمازهای یومیه را به‌ جماعت اقامه می‌کنند‌.

فعالیت‌های دینی و مذهبی در این ماه در شهرها و روستاهای استان به‌ اوج خود می‌رسد و کلاس‌های ویژه قرائت، تفسیر و تعلیم قرآن، جلسات احادیث، علوم دینی و فقهی به ‌طور گسترده در اماکن مقدسه و منازل مردم برگزار می‌شود.

آحاد مختلف مردم این استان از قدیم‌الایام اعتقاد دارند، ماه رمضان با خود خیر و برکت می‌آورد و اعضای خانواده‌ای که ‌در آن روزه‌خوار بدون عذر موجه وجود داشته باشد از نعمات و برکات بیکران ضیافت خداوندی محروم می‌شوند. به ‌اعتقاد مردم زنجان، در ماه مبارک رمضان اعضای بالغ خانواده‌ها از ثواب روزه‌های کله‌ گنجشکی کودکان و افراد نابالغ برخوردار می‌شوند و به‌ همین خاطر، والدین کودکان خود را به‌ گرفتن روزه‌ نصفه‌ روز ترغیب می‌کنند و در قبال پرداخت وجهی، روزه‌ کله ‌گنجشکی آنان را می‌خرند.

مردم این منطقه در شب‌های قدر نیز با برپایی آیین‌های ویژه و خاصی از قبیل دعا و نیایش، شرکت در محافل معنوی دعای جوشن کبیر، دعای فرج امام زمام و ابوحمزه، اقامه نماز هفت قل‌ هو الله، حضور در مساجد و تکایا و قرآن‌سرگرفتن، ماه مبارک رمضان را گرامی می‌دارند.

خواندن سوره‌های عنکبوت، روم، دخان و قدر از دیگر باورهای کهن مردم این استان است که در شب‌های قدر عملی می‌شود.

برپایی جشن و شادی در شب بیست و هفتم ماه رمضان (شب قتل ابن ملجم مرادی) تا هنگام سحر و خوردن کله‌پاچه‌ای که همراه با سیر پخته شده ‌است برای افطار و سحری در این شب نیز جزئی از باورهای مردم زنجان را تشکیل می‌دهد.

* طبخ انواع آش در ماه رمضان

آش کشک، آش ترش، شیربرنج، آش بلغور ، تاس کباب، فرنی، کله پاچه، حلوا، آبگوشت کوفته، کالا جوش، پیاز آب، سوپ، رنگینک و انواع خورشت‌ها از جمله غذاهایی است که برای افطاری و سحری خانواده‌ها طبخ می‌شود.

نان‌چایی، بربری، فتیر، شیرمال روغنی و شیرین، زولبیا و بامیه و پشمک نیز از جمله نان‌ها و شیرینی‌های سنتی است که بیشتر در ماه مبارک رمضان در این استان پخت و عرضه می‌شود.

*بازی‌های سنتی سرگرمی مردم زنجان در رمضان

تورنا بازی، گل یا پوچ و گرداندن انگشتر توسط اوستا درب ین گروه، دبرنا و شاه‌وزیر نیز از جمله بازی‌های سنتی ‌است که هنوز در ایام ماه مبارک رمضان پس ‌از باز کردن افطاری، در قهوه‌خانه‌های سنتی و یا منازل و شب‌نشینی‌ها توسط نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان انجام می‌شود.

زنجانی‌ها همچنین عادت دارند در ایام ماه مبارک رمضان، کدورت و اختلاف‌های فیمابین را برطرف و نسبت به‌ هم محبت بیشتری ابراز کنند چراکه معتقدند لطف خدا بیشتر شامل حال کسانی می‌شود که دل مومن روزه‌داری را شاد می‌کند.

تهیه و توزیع مایحتاج عمومی از قبیل برنج، روغن، گوشت و آرد بین افراد و خانواده‌های نیازمند در آستانه‌ ماه مبارک رمضان و همزمان با شب‌های قدر نیز از دیگر آدابی است که ‌از سالیان دور بین زنجانی‌ها رایج است.

انتهای پیام/73003/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول