اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رئیس جمهور نسبت به آرای مردم مسئول است

انتخابات ریاست جمهوری در سال حماسه سیاسی، بزرگ‌ترین رویداد حماسی تاریخ کشورمان است که ملت ایران با حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای بی‌صبرانه در انتظار خلق حماسه‌ای بی‌نظیر بوده، لذا رئیس جمهور نسبت به این حضور و آرا مسئول است.

رئیس جمهور نسبت به آرای مردم مسئول است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، با توجه به اینکه دو روز بیشتر به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری نمانده همچنان حضور میلیونی مردم، قبول حاکمیت اسلام از یک سو و مراجعه به آرای عمومی در مسائل کلی و عمده کشور است که نه تنها نام نظام سیاسی کشور مبین این دو پیش فرض است بلکه مفاد اساسی، خود گواه روشن بر خدشه ناپذیری این دو رکن اساسی نظام سیاسی حاکم و رهبری آن است.

شریعت و آرای مردم در حقیقت زیربنا و محتوای همه اختیارات و مسئولیت‌هایی است که در قانون اساسی بیان شده است.

بی‌شک عدم پایبندی به شریعت و آرای مردم در عمل، مشکلات فراوانی به بار می‌آورد که گاه نظام را به بن‌بست و نهایتا به ایستایی و یا به سمت فروپاشی می‌کشاند، در قانون اساسی با استفاده از پویایی شریعت اسلام راه‌حل اصولی این مشکل پیش‌بینی شده است. 

بنا به اهمیت موضوع انتخابات، خبرنگار فارس به سراغ شهروندان مومن و ولایی شهرستان زاهدان رفته تا در مورد تاثیرات مشارکت حداکثری و پر صلابتشان در پای صندوق‌های رای و اینکه رئیس جمهور آینده چه ویژگی‌هایی داشته باشد و چه بکند، نظراتشان را جویا شود که با هم می‌خوانیم:

رئیس جمهور پس از مقام رهبری، عالی‌ترین مقام رسمی کشور است

علی کیخا یکی از اساتید دانشگاه پیام نور زاهدان به قاعده انتخابات در یک امر سیاسی اشاره کرد و ابراز داشت: رئیس جمهور کسی است که برای مدت چهار سال با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود و در حضور رئیس قوه‌ قضائیه و اعضای شورای نگهبان سوگند یاد می‌کند لذا در برابر خواسته‌های مردم کشورش مسئول است.

وی افزود: رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایطی از قبیل ایرانی‌الاصل بودن، تابعیت ایرانی، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت‌داری، مؤمن و معتقد به جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد، برگزیده شود زیرا این شرایط زمینه اعتماد و اطمینان مردم را به وی بیشتر کرده و به شخصی رای خواهند داد که از متن انقلاب و برای انقلاب باشد.

کیخا با اشاره به اینکه رئیس جمهور بعد از مقام معظم رهبری در اولویت اول مقام رسمی کشور قرار دارد گفت: رئیس جمهور مسئولیت اجرایی قانون اساسی و ریاست قوه‌ مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود بر عهده دارد که در این راستا باید در کنار رهبری بوده و با توجه به رهنمودها و فرمایشات ایشان در مسیر خدمتگزاری به مردم کشور گام بردارد.

وی ابراز داشت: رئیس‌ جمهور باید توجه ویژه‌ای به قشر نخبه، تحصیل‌کرده و جوان کشور در اداره امور مملکتی داشته باشد.

زهرا اوکاتی 55 ساله شهروند زاهدانی نیز با اشاره به اینکه 24 خرداد را بدون ‌هیچ تعارفی و اغراقی می‌توان روز سرنوشت‌ساز ملت ایران نام نهاد، بیان داشت: شخصی که سکان ریاست جمهوری را بر عهده می‌گیرد باید از همان ابتدا کار را با شور و اشتیاق به پیش‌ ببرد و بدون چالش و در فضای ایمن، موتور پیشرفت و تعالی کشور را روز به روز گرم‌تر کند و به آن شتاب دهد.

وی عنوان کرد: کسانی که در رویارویی با این موج بزرگ ملت مسلمان ایران ایستاده و یا اینکه انکارش می‌کنند و عظمت کم نظیرش را همایش ساده و کوچک جلوه می‌دهند بدانند که روبه‌رو شدن با واقعیت شجاعت و مردانگی می‌خواهد.

اوکاتی گفت: کسی که راز‌های این ملت را نمی‌فهمد اما در سایه‌سار آن می‌‌‌‌آرامد و ناباورانه با اهل راز شعبده می‌کند و در مقابل مردمی که با ایمانی مستحکم و چشمانی باز به سرنوشت خویش می‌نگرند و خادمان و قهرمانان راستین خود را نیز می‌شناسند، بی‌گمان در روزی دیگر قضاوت خواهند کرد روزی همچون 24 خرداد که جشنی بزرگ و حماسه‌ای بی‌مانند است.

رئیس جمهور آینده برای افزایش آبروی ملی تلاش کند

عباس اسماعیلی، دانشجوی رشته بهداشت عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نظامی است که پس از گذشت قرن‌ها ظلم و ستم می‌خواهد خدمتگزار مستضعفین جامعه ایران و جهان باشد گفت: کسانی که در آمریکا یا سایر کشور‌های پیشرفته جهان زندگی می‌کنند نمی‌توانند درک صحیحی از موقعیت زندگی مردم جوامع در حال پیشرفت داشته باشد بنابراین از آنجایی که نظام جمهوری اسلامی ایران، اولین نمونه از تأسیس حکومت اسلامی پس از صدر اسلام است، عملکرد آن از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که تمام جهان چشم به نحوه عملکرد آن دوخته‌اند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آتی نباید فراموش کند که انتخابات سپردن امانت به دست بهترین امانت‌داران است و یکی از بایسته‌های اخلاقی رئیس‌جمهور تلاش برای افزایش آبروی ملی است.

این دانشجوی زاهدانی تصریح کرد: رئیس جمهور همواره دیندار باشد همچون امام خمینی (ره) که با تدبیر و ریزبینی در تک تک اتفاقاتی که مربوط به مسلمانان می‌شد با تصمیم‌گیری‌های بجا و منطقی که برخاسته از علم و درایت بی‌نهایت ایشان بود، همگان را به تحسین وا می‌‌‌داشت و در سایه‌ چنین رهبری لایق و توانا بود که ملت ایران توانست حکومت 2500 ساله‌ رژیم شاهنشاهی را سرنگون و حکومت اسلامی را جایگزین آن کند.

حمید کوهکن 42 ساله یکی از کسبه بازاری است که با اشاره به 24 خردادماه سال‌جاری که ملتی صبور خلاصه‌ای از خویشتن را به نمایش خواهند گذاشت گفت: جمعه آتی نقطه عطفی خواهد بود در تاریخ سیاسی - اجتماعی ایران و رویدادی که نه تنها در کشورمان بی‌سابقه است، بلکه در سطح جهانی به ندرت می‌توان نظیر آن را جستجو کرد، در 24 خرداد سیل عظیمی از مردم ایران پای صندوق‌های رأی می‌آیند و رئیس جمهور آینده خود را بر می‌گزینند.

وی افزود: ریاست جمهوری در نظر داشته باشد که عدالت اجتماعی بستر مناسبی برای خدمت به ملت بوده و اساس عدالت اجتماعی ایمان و تقوای الهی است.

کوهکن با اشاره به اینکه مردم در انتخابات ریاست جمهوری چند ماهی را در فضای مناقشات سیاسی زندگی می‌کنند افزود: هر کسی متناسب با فهم، نگرش و وابستگی خود به تشخیص مسئله انتخاب نامزد مورد نظرش می‌پردازد؛ یکی اسیر نطق‌های آتشین می‌شود و دیگری همشهری بودن را ترجیح می‌دهد، برخی مؤمن بودن را شاخصه می‌دانند و دیگری شاید تیپ و شخصیت افراد را شکار رأی مردم بداند.

با یک اثر انگشت، دشمنان را تحقیر خواهیم کرد

احمد مبصر یکی از معلمان میرجاوه حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی را برای حفظ نظام بسیار مؤثر عنوان کرد و گفت: دلیرمردان، نوجوانان، تلاشگران و مجاهدان اسلام برای ریشه‌کن کردن هر نوع پلیدی پای صندوق‌های رأی می‌آیند و به کسی که همانند امام خمینی (ره) نمونه کامل یک رهبر، مدیر لایق، توانا و انسانی وارسته بود و با قیام و انقلاب تاریخی خود و در راه خدا به ملت‌ها فهماند که قوی شدن و بند اسارت گسستن و پنجه سلطه‌گران انداختن ممکن است، رأی اکثریت خواهند داد.

محمد گرگیج جوان دیگر زاهدانی با اشاره به ضروری بودن شرکت همگان در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: مردم با زبانی که صرفا زبان سیاست بوده (حضور در پای صندوق‌های رأی) تعیین می‌کنند که در این عرصه خواهان چه نوع هستی و حیاتی هستند و مایلند ببینند که رئیس جمهور آینده چه اعمال و اقداماتی برای عمران و آبادانی کشور انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: دشمن میدان تحریم را گسترده کرده، اما با شرکت در 24 خرداد ماه با یک اثر انگشت، دشمنان را تحقیر خواهیم کرد.

عباس آزادی یکی از استادان دانشگاه پیام نور زاهدان هم با بیان هدفش پای صندوق‌های رأی اضافه کرد: انتخابات قدرشناسی از مجاهدت مجاهدان در راه خدا است لذا دولت بعدی نشانه‌ای از همبستگی ملی و بیداری مردم است که در عین وفاداری به آرمان‌ها و ارزش‌های نظام، جامعه ایرانی را در مسیر پویایی و نوجویی قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت آتی بتواند پایه‌های اقتصادی را محکم کند دیگر با مشکل روبه‌رو نخواهیم شد.

مجید میرمرادزهی 35 ساله مهندس نرم‌افزار با اشاره به اینکه به عنوان یک ایرانی در تعیین سرنوشت خود مسئول هستیم گفت: حق انتخابات حق ما از آزادی است لذا از حق خود به‌ خوبی دفاع می‌کنیم.

وی عنوان کرد: انتخابات تبلور خرد جمعی است بنابراین ترسیم چشم‌انداز زیبای آینده کشور به دست من و توست.

رئیس بانک تجارت شهرستان زاهدان با اشاره به اینکه انتخابات میدان مجاهدت است گفت: اگر من پای صندوق‌های رأی می‌روم یعنی سعی می‌کنم که درست انتخاب کنم چرا که در برابر خدا مسئول هستم.

فرشاد لکزایی انتخابات را یکی از عرصه‌های تجلی همت و نمایش وحدت مردم عنوان کرد.

مهدی عالی 18 ساله یکی از رأی اولی‌های شهرستان زاهدان شرکت در انتخابات را وظیفه عمومی همه آحاد جامعه عنوان کرد و اذعان داشت: انتخابات یعنی ما شدن من و تو و مظهر مشارکت عمومی در سرنوشت ملی است.

کاندیداهای ریاست جمهوری وعده‌‌‌‌‌هایی داده‌اند از جمله قانونمندی را به تدریج پایدار می‌سازیم، آزادی‌ها را گسترش می‌دهیم، جامعه را به سوی مردم‌سالاری هدایت می‌کنیم؛ این وعده‌ها اگر چه هنوز به تمام و کمال تحقق نیافته‌اند و در فرصت کوتاهی انتظار تحقق آنها نیز نمی‌رود، اما بستر تازه‌ای که فراهم آمده، رسیدن به این آرمان‌های ملی را میسر و ممکن می‌نماید.

بی‌شک رئیس جمهور خواستار دستیابی به نزدیک‌ترین راه ممکن برای غلبه بر مشکلات اقتصادی است و راه‌حل مشکلات اقتصادی نیازمند زمان، تلاش پیگیر، برنامه و همکاری همه اقشار و مسئولان است.

===============

گزارش از سعیده مرادقلی

===============

انتهای پیام/75002/ن30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول