اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

انتخابات؛ زمینه‏ساز حیات سیاسی و اجتماعی ملت ایران

دو انتخابات بزرگ ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در پیش است و در حقیقت می‏توان این رویداد بزرگ را زمینه‏ساز حیات سیاسی و اجتماعی ملت ایران دانست.

انتخابات؛ زمینه‏ساز حیات سیاسی و اجتماعی ملت ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، با عنایت به انتخابات پیش‌رو که به فرمایش مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه‌ای، مصداق حماسه سیاسی است، بار دیگر باید شاهد بصیرت و خلق حماسه‏ای دیگر در حیات سیاسی و اجتماعی کشورمان باشیم.

همه آحاد ملت باید در خلق حماسه سیاسی به وظیفه خود که حضور در پای صندوق‌های اخذ رأی و انتخاب فردی اصلح است، عمل کنند و به دشمنان بار دیگر بفهمانند که پشتیبان انقلاب و نظام خود هستند.

امسال باید حماسه سیاسی را با حضور در صحنه انتخابات محقق کنیم و این باید هم در انتخابات ریاست جمهوری و هم در آوردگاه انتخاباتی شوراها خود را متبلور سازد.

انتخابات ریاست جمهوری از منظر بین‌المللی برای ما مهم است و انتخابات شورا در منظر ملی و داخلی اهمیت دارد و همگان باید به هر دوی این انتخابات توجه و سعی کنند در انتخابات شوراها نیز اصلح را انتخاب کنند.

دشمنان قسم‏خورده انقلاب تلاش می‌کنند تا ما را از حضور در انتخابات باز دارند و این‏گونه القا کنند که انتخابات ایران آزاد نیست و از قبل کسی انتخاب شده و رأی مردم بی‌تأثیر است.

با توجه به ویژگی‌های این دوره‌ از انتخابات و دسته‌بندهای شکل گرفته در درون کشور و فعالیت‌های دشمنان انقلاب اسلامی و همچنین ضرورت حضور حداکثری و انتخاب اصلح، نکاتی پیرامون انتخابات باید مورد نظر قرار گیرد.

انتخابات ایران اسلامی؛ حقیقت و واقعیتی محض

انتخابات ایران اسلامی، حقیقت و واقعیتی محض است؛ چراکه جریان اجتماعی مردم آن را تأکید و تأیید می‌کند و نشاط ایجاد شده در جامعه، بحث‌های خانوادگی، دوستانه، جنب و جوش اجتماعی اعم از محیط اداری و سازمانی و مواردی از این قبیل نشانه‌ای از باور انتخابات حقیقی است؛ ضمن اینکه همه‌ سلایق معتقد به نظام اسلامی در انتخابات حضور دارند.

مردم به عنوان آفرینندگان انتخابات در طول سال‌هایی که از عمر انقلاب اسلامی گذشته است، باور دارند که منتخبان انتخابات را آن‌ها تعیین می‌کنند و حکومت به انتخابات آن‌ها اهمیت می‌دهد؛ ولو اینکه در برخی موارد منتخبان در خلاف جهت حکومت اسلامی گام برداشته‌اند؛نظیر انتخاب بنی‌صدر و قس‌علی‌هذا.

انتخابات ایران اسلامی، حقیقت و واقعیتی محض است؛ چراکه مشارکت طیف‌های گسترده‌ فکری در انتخابات از ثبت‌نام تا معرفی کاندیدا و شرکت در انتخابات هم بر این موضوع صحه می‌گذارد و واقعیت انتخابات ایران را به رخ جهانیان می‌کشد.

 

 

تقلب؛ واژه‏ای بی‏محتوا در عرصه انتخابات ایران اسلامی

امروز افرادی ‌که تا پیش از این، هنوز رمز آشوب تقلب را بازنشر می‌دادند، نیز در فرآیند ثبت‌نام حضور یافتند و فارغ از همه‌ ابعادی که در باب ثبت‌نام‌ها قابل بررسی است؛ ذکر این نکته خالی از لطف نیست که حضور آنان در انتخابات در هر مرحله‌ای نشان‌دهنده آن است که اساسا تقلبی در کار نبوده و عناصر مبلغ این تفکر از اول هم باوری بر این مسئله نداشتند.

حالا باید از این طیف به صورت جدی مطالبه کرد که اگر مسئله‌ تقلب وجود داشت، چرا باز هم به سیستم انتخاباتی ایران اسلامی مراجعه کردید؟

و اگر تقلبی نبود، چرا آن خسارت بزرگ و فتنه عظیم را به انقلاب اسلامی وارد نموده و کام مردم را تلخ کردید؟

امید دشمنان به انتخابات ایران

تمرکز دشمنان و تقسیم کار و عملیات جبهه‌ای و چند بعدی رسانه‌ای، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مبین اهمیت انتخابات ایران اسلامی است.

همین که دشمنان به انتخابات ایران امید می‌بندند؛ نسبت به رد صلاحیت برخی موضع می‌گیرند؛ نسبت به برخی کاندیداها موضع تبلیغی یا تخریبی اتخاذ کرده و برای این انتخابات سناریوهای پیچیده و متنوعی را تدارک و اجرا می‌کنند؛ همه و همه نشان‌دهنده واقعی بودن انتخابات جمهوری اسلامی ایران است.

حضور پرشور مردم در انتخابات و ایجاد حماسه، مصونیت‌بخش و قوام‌بخش به انقلاب اسلامی ایران است؛ به گونه‌ای که قدرت تولید شده از حضور حداکثری در نظام اسلامی، امیدبخش به جبهه داخلی و دنبال‌کنندگان تفکر انقلاب اسلامی در منطقه و جهان بوده و برای دشمنان مرعوب‌کننده و یأس‌آور است و ثمرات آن را آحاد جامعه از لحظه شرکت در انتخابات با گوشت و خون خود احساس می‌کنند.

مقابله مردم با هر مسئله دغدغه‌آفرین

مردم، انقلاب اسلامی را خود به وجود آورده و نسبت به آن تعلق خاطر دارند و هر مسئله‌ای که برای انقلاب اسلامی ایران دغدغه‌آفرین باشد، قطعا مردم با آن مقابله خواهند کرد.

ضمن اینکه آحاد جامعه ایران اسلامی مفهوم پیشگیری را درک کرده و قطعا با حضور حداکثری و گزینش اصلح، مانع ظهور بیماری و آفت به انقلاب اسلامی خواهند شد.

 

مراقبت و هوشیاری؛ لازمه کار تا پایان انتخابات

دشمنی با انقلاب اسلامی حقیقتی بدیهی است و نیاز به اثبات ندارد؛ بنابراین هنگامی که ایمان داریم که این انتخابات هم از منظر خودی و هم از منظر دشمنان با اهمیت بوده و ذهن دشمن متوجه انتخاب است؛ لازم است نسبت به حفظ هوشیاری و مراقبت، جدیت به خرج داد.

هم دستگاه‌های حکومتی و دولتی باید هوشیار باشند و هم آحاد مردم باید مراقبت کنند تا در دام‌های گسترده دشمنان اسیر نشوند.

نباید از دنباله‌های دشمن در داخل کشور غفلت کرد؛ همچنین مراقبت برابر برخی اقدامات غیرقانونی و خارج از عرف حلقه‌های قدرت و ثروت نیز باید مورد توجه مردم و مسئولان باشد.

همان‏طور که بزرگمان می‏فرمایند: «یکى از راه‌ها هم این است که سعى کنند در ایام انتخابات، سر مردم را به یک چیز دیگرى گرم کنند؛ یک حادثه‌اى پیش بیاورند، یک ماجرایى درست کنند؛ یک ماجراى سیاسى، یک ماجراى اقتصادى، یک ماجراى امنیتى. البته این هم جزو نقشه‌هاى دشمن است».

طرح فریب یکی از شیوه‌های رایج عملیات روانی است که دشمن با استفاده از شیوه‌هایی که در پاراگراف قبل به آن اشاره شد، به دنبال آن است که یا انتخابات را از رونق بیندازند یا مانع رأی‌آوری اصلح شوند، یا اینکه نتیجه حضور مردم و گزینش اصلح را به کام مردم و انقلاب اسلامی تلخ کنند.

فرد اصلح؛ قابل بازشناسی

فرد اصلح انسان کامل نیست؛ انسان کامل، پیامبر گرامی اسلامی، امیرالمؤمنین(ع) و 14 معصوم هستند؛ به عبارت دیگر اصلح یعنی کسی که میانگین صلاحیت‌های او در حوزه باورها و پای‌بندی به ارزش‌ها، در حوزه رفتار فردی و رفتار مدیریتی بالاتر از سایران باشد؛ «باید صلاحیت‌ها را در کنار هم و به صورت مجموعه‌ای مورد ملاحظه قرار داد».

معیار گزینش اصلح معیت و همراهی با حق و دارا بودن صلاحیت‌ها به صورت حقیقی است، نه وابستگی‌های قومی، دوستی‌ها و روابط و ...؛ چرا که در هیچ روایتی ذکر نشده که امیرالمؤمنین(ع) به سبب دامادی پیامبر(ص) صلاحیت حکومت‌داری یافته است.

امام علی (ع) صلاحیت دارد؛ چون با حق معیت دارد و به همین جهت هم حق با علی(ع) است؛ «علی مع الحق والحق مع علی»، چراکه عثمان هم داماد پیامبر(ص) بود، عمر و ابوبکر هم پدرخانم‌های پیامبر(ص) بودند و ... .

همه باید اصلح را انتخاب کنیم و ضمن اینکه تلاش برای شناخت گزینه اصلح وظیفه شرعی است، داشتن حجت شرعی برای رأی به گزینه اصلح لازم است.

امام خامنه‌ای در همین زمینه می‌فرمایند «مردم باید به فکر شناخت اصلح باشند؛ چون امر کوچکی نیست» و «نگاه کنید، تشخیص بدهید، اصلح را بشناسید و برای ادای تکلیف، اسم او را به صندوق رأی بیندازید».

مردم در انتخاب اصلح به شعارها و برنامه‌‌های کاندیداها برای اداره کشور دقت می‏کنند؛ انتخابات یازدهم انتخاب افراد نیست، انتخاب شیوه‌ها، رویه‌ها و عملکرد است.

از ویژگی‌های انتخابات یازدهم ریاست جمهوری برنامه‌محوری است؛ ضمن اینکه همه‌ حرکات کاندیداها را باید مشاهده و تحلیل کرد و نمی‌توان به شعارها به تنهایی اعتماد داشت.

 

برنامه‏محوری؛ معیاری برای انتخاب

سندهای بالادستی و قوانین جامع پیشرفت و عدالت از قبیل چشم‌انداز 20 ساله و برنامه پنجم توسعه و همچنین سیاست‌های کلی نظام اسلامی از سوی رهبر انقلاب تدوین و ابلاغ شده است و برنامه‌های کاندیداها در حقیقت باید شیوه‌ها و رویه‌های عملی‌سازی سیاست‌ها و اهداف نظام اسلامی باشد.

به همین دلیل هم در ارائه برنامه کاندیداها تفاوت فاحشی وجود ندارد، اما هر فردی با زبانی برنامه‌ها را بیان می‌کند.

رئیس قوه مجریه در حقیقت کلیددار نظام اسلامی است و باید مبتنی بر موانع و منابع و امکانات و محدودیت‌ها و در چارچوب اسناد بالادستی، توان اجرا و پیاده‌سازی قوانین موضوعه را داشته باشد.

از این رو، کارآمدی، توان فردی و تعامل گروهی و تجربه اجرایی شرایط مهمی برای محقق‏سازی این امور است و با مطالعه در سوابق کاندیداها و بررسی توانمندی‌های فردی و مدیریتی می‌توان به شناخت لازم در این حوزه دست یافت.

امروز باید از وسواس در انتخاب اصلح پرهیز کنیم، اختلاف نظر در مورد مصداق اصلح طبیعی است و اصلح‌گزینی نباید به مناقشه و اختلافات در جامعه دامن بزند.

اگر با درک شرایط حق و تکلیف، به سراغ گزینش اصلح برویم، خواهیم توانست مجموعه معیارها را در یک نفر مشاهده کنیم؛ ضمن اینکه براساس سنت الهی خداوند دل‌ها را هدایت خواهد کرد و نسبت به انتخاب خود مأجور خواهیم بود.

حق معرفی کاندیدا و تحمیل رأی به مردم؛ آری یا خیر؟

تأکید مقام معظم رهبری بر اینکه ایشان هیچ کاندیدایی را معرفی نخواهند کرد و انتخاب اصلح وظیفه مردم است، مؤید آزادی و اختیار و اهمیت تصمیم آحاد مردم است و هرگز نباید به این اختیار تصمیم‌گیری مردم خدشه‌ای وارد شود.

ولی امر مسلمین جهان می‏فرمایند: «رهبری یک رأی بیشتر ندارد، بنده‌ حقیر مثل بقیه مردم یک رأی دارم، این رأی هم تا وقتی در صندوق انداخته شود، هیچکس از آن مطلع نخواهد شد. از حقیر، کسی چیزی در این زمینه نخواهد شنید، اما مردم می توانند به همدیگر بگویند، سفارش کنند، تأیید کنند، توصیه کنند، توجیه کنند، .. و به هم کمک کنند برای شناخت اصلح».

برگزاری انتخاباتی عقلانی، مفید و اخلاقی در گرو حضور آحاد جامعه است و عده‌ای نباید جامعه را طبقه‌بندی کرده و گروهی را نخبگان صاحب صلاحیت و تصمیم دانسته و مردم را عوام پیرو محض قلمداد کنند.

رشد سیاسی و بصیرت آحاد جامعه خصوصا پس از فتنه 88 دارای سطح بسیار بالایی است و نباید با تعیین مصداق برای جامعه، تشخیص مردم را دست‌کم گرفت.

 

 

انتخابات؛ حق مشارکت مردم در سرنوشت خود

قانون اساسی انتخابات را حق مشارکت مردم در سرنوشت خود می‌داند و قانون دستگاه‌های دولتی و نهادهای حکومتی را از ورود به انتخابات منع کرده است.

برنامه سپاه و بسیج در قالب نهضت روشنگری در بخش‌ها و اقشار مختلف جامعه نیز ذیل دو مأموریت رخ می‌دهد: تلاش برای حضور حداکثری مردم در انتخابات و بازنشر گفتمان ولایت فقیه در جامعه پیرامون صلاحیت‌ها و معیارهای اصلح؛ اما سپاه و بسیج به هیچ وجه حق حمایت از جریان و یا کاندیدای خاصی را ندارند.

بیان مصادیق و انتصاب برخی از کاندیداها به نظام، رهبری، نهادها و افراد مرجع، کمک به طرح دشمنان در اجرای سناریوهای متعددی است که طراحی شده است، دوقطبی‌سازی با انقلاب و علیه انقلاب، ترویج هیجانات کاذب، زمینه‌سازی طرح انتخابات آزاد یا مهندسی‌شده و ایجاد شکاف بین سلایق متعدد شرکت‌کننده در انتخابات از جمله طرح‌های دشمن است که باید مراقب بود.

تنها دوقطبی انتخابات براساس فرمایش مقام معظم رهبری، دوقطبی انقلاب و نظام سلطه است، آنجا که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «برنده این انتخابات ملت است و همه کسانی که در انتخابات شرکت داشته‌اند اعم از آنها که خود یا نامزد مورد علاقه‌شان رای آورده یا رأی نیاورده‌اند، همه برنده هستند و بازنده این انتخابات آمریکا و صهیونیسم و دشمنان ملت ایرانند».

انتخاباتی کاملاً آزاد

در کشور ما انتخابات کاملاً آزاد برگزار می‏شود و از هر دسته و جناحی در آن حضور پیدا می‌کنند و در یک رقابت کاملاً سالم و آزاد، ملت ما یک نفر را انتخاب می‌کند و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی نیز با نظارت نمی‌گذارند آرای مردم جابه‏جا شود.

همه آحاد ملت باید در خلق حماسه سیاسی به وظیفه خود که حضور در پای صندوق‌های اخذ رأی و انتخاب فردی اصلح است، عمل کنند و به دشمنان بار دیگر بفهمانند که پشتیبان انقلاب و نظام خود هستند.

همه باید به این نکته توجه کنیم که در حال مبارزه با دشمنان هستیم و باید برای این مبارزه خود را مسلح به سلاح بصیرت و معرفت کنیم و از این دو غافل نشویم؛ چرا که در غیر این صورت دشمنان به ما ضربه خواهند زد.

====================

گزارش و نگارش از: علیرضا رجبی

====================

انتهای پیام/74005/ت40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول