اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور کتابداران بخش نابینایان کشور

گردهمایی تخصصی کتابداران در زنجان آغاز شد

دوره آموزشی و گردهمایی تخصصی کتابداران بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی کشور در محل کتابخانه عمومی اندیشه سپید زنجان آغاز به کار کرد.

گردهمایی تخصصی کتابداران در زنجان آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در این دوره آموزشی و گردهمایی که به مدت سه روز از 15 تا 17 اردیبهشت‌ماه در محل کتابخانه عمومی اندیشه سپید زنجان ادامه خواهد داشت، مباحث تخصصی حوزه کاری کتابداران بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی مطرح خواهد شد.

آشنایی با محیط کتابخانه نابینایان و نحوه برخورد با مراجعین، آشنایی کلی با تجهیزات و نرم‌افزارهای موجود در بخش، آشنایی با نرم‌افزارهایی مانند نوید پنج، پکجاز، پارس آوا و ... ، آشنایی با چاپگر بریل و نحوه کار با آن، نحوه کار با برنامه ساند فورج و نحوه ضبط کتاب، تدوین و ویرایش متن صوتی، مجموعه‌سازی و بازیابی اطلاعات در بخش‌های نابینایان، آماده‌سازی و سازماندهی منابع بریل و گویا و ... از جمله عناوین و مباحث این دوره آموزشی است که در مدت سه روز برگزاری گردهمایی به شرکت کنندگان آموزش داده خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان هدف از برگزاری این دوره آموزشی را آشنایی هر چه بیشتر کتابداران بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی با مباحث تخصصی حوزه کاری، امکانات و تجهیزات حوزه نابینایان، مباحث و فناوری‌های روز این حوزه عنوان کرد.

محمد ربیع احمدخانی با تقدیر از همکاری امور کتابخانه‌های نهاد در برگزاری این دوره اظهار کرد: روشندلان نیز باید از امکانات مورد نیاز خود بهره‌مند شوند و برای همین نیاز است تا ارگان‌های مختلف و مسئولان همکاری‌های لازم را با آنان انجام دهند.

وی سپس به معرفی امکانات و خدمات کتابخانه عمومی اندیشه سپید زنجان پرداخت و اظهار کرد: کتابخانه عمومی اندیشه‌ سپید (روشندلان) از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان زنجان احداث شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان افزود: این کتابخانه در آبان‌ماه سال 1387 در زمینی به مساحت 690 متر با زیربنای 216 متر مربع به طور اختصاصی برای نابینایان طراحی و احداث شده است.

در این کتابخانه امکانات و تجهیزات مورد نیاز روشندلان اعم از سالن مطالعه و بخش‌های ویژه‌ سمعی و بصری، مخزن کتاب، استریو، اینترنت، نشریات، کودک و نوجوان، دفاع مقدس و اداری در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: کتابخانه عمومی اندیشه‌ سپید (روشندلان) زنجان با توجه به امکانات و قابلیت‌های موجود برای ارائه‌ خدمات به روشندلان، از طرف انجمن نابینایان ایران به عنوان یکی از پنج مرکز برگزیده در کشور برای ایجاد کتابخانه‌ دیجیتالی گویا برای کودکان و نوجوانان کم‌بینا و نابینا انتخاب شده است.

این مسئول گفت: در مهر‌ماه سال 1391 نخستین کتابخانه‌ دیجیتالی گویا برای کودکان و نوجوانان کم‌بینا و نابینا در این کتابخانه راه‌اندازی و امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای علاقمندان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/2308/ز40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول