اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان:

فشار خون سومین عامل مرگ در جهان است

رئیس مرکز بهداشت زنجان گفت: بیماری فشار خون سومین عامل مرگ در دنیا محسوب می‌شود به طوری که از هر 8 مرگ در دنیا یک مورد مربوط به فشار خون است.

فشار خون سومین عامل مرگ در جهان است

محمدرضا صائینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: جمعیت بالغ مبتلا به پرفشاری خون در ایران حدود 20 درصد است که با افزایش سن میزان شیوع فشار خون بالا می‌رود.

رئیس ستاد هفته سلامت استان زنجان ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده در دنیا، میزان شیوع فشار خون در حال گسترش است و از علل این بیماری زندگی ماشینی و عدم تحرک را می‌توان نام برد.

وی افزود: طبق آمار به دست آمده از استان زنجان از هر پنج نفر، یک نفر به فشار خون مبتلا است.

صائینی ورزش، تحرک بدنی و تغذیه مناسب را در پیشگیری از فشار خون بالا مهم برشمرد و تصریح کرد: مبتلایان به فشار خون باید به طور مرتب فشار خون خود را کنترل کرده و دوره درمانشان را کامل کنند.

وی ادامه داد: فشار خون بالا زمانی ایجاد می‌شود که در اندازه‌گیری فشار خون فرد، فشار خون سیستول 140 میلی‌متر جیوه و بالاتر و فشار خون دیاستول 90 میلی‌متر جیوه و بالاتر باشد.

مدیر بیماری‌های استان زنجان گفت: طبق بررسی‌های انجام شده استان زنجان در جمعیت 15 تا 64 سال میزان شیوع پرفشاری خون حدود 17 درصد بوده و در سطح کشور 18 درصد گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در علل ایجاد فشار خون بالا عوامل مستعدکننده فراوانی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها قابل کنترل و تعدادی نیز غیرقابل کنترل است، افزود: از عوامل غیر‌قابل کنترل می‌توان به سن، نژاد و سابقه خانوادگی اشاره کرد.

صائینی گفت: از جمله عوامل قابل کنترل، چاقی، اضافه وزن، عدم تحرک، میزان نمک مصرفی، مصرف کم ویتامین D، مصرف الکل، استعمال دخانیات و سابقه برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری عروقی، کلیوی، استرس، روماتیسم و غیره است.

وی با تاکید بر اینکه در 50 درصد موارد فشار خون علائمی وجود ندارد و به همین دلیل قاتل خاموش نام گرفته است، افزود: در صورت وجود علائم می‌توان به سر‌درد در ناحیه پس سر، سر‌گیجه، تاری دید، خستگی زودرس، تنگی نفس، تپش قلب و افزایش میزان ادرار و غیره اشاره کرد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان زنجان عوارض شایع فشار خون را سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی کلیه، مشکل بینایی و آسیب‌های چشمی برشمرد و ادامه داد: برای تشخیص فشار خون بالا باید در چند نوبت و در شرایط استاندارد فشار خون فرد اندازه‌گیری شود.

وی تصریح کرد: توصیه‌های مهم برای پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون کاهش مصرف نمک و حذف نمک از سفره، عدم مصرف غذاهای پرنمک مثل فست‌فود و غذاهای کنسروی، استفاده از ادویه‌جات و سبزیجات معطر به جای نمک در غذا است‌.

صائینی گفت: عادت ندادن ذائقه کودک به نمک، استفاده از غذاهای حاوی کلسیم و پتاسیم بالا، ایجاد تعادل در مصرف پروتئین و ماهی حداقل دو بار در هفته، کاهش وزن، ورزش و فعالیت بدنی، ترک سیگار، عدم استفاده از روغن‌های جامد و مصرف کم روغن، استفاده نکردن غذاهای سرخ کرده و نوشیدنی‌های گازدار، کم کردن استرس و استراحت کافی را از راه‌های پیشگیری این بیماری برشمرد.

انتهای پیام/2308/ز40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول