اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت رودسر:

کنترل وزن از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند

رئیس مرکز بهداشت رودسر با بیان اینکه فشار خون بالا عامل ایجاد سکته‌های مغزی و حملات قلبی‌ عروقی است، گفت: کنترل وزن در پیشگیری از فشار خون بالا امری ضروری است.

کنترل وزن از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند

علی موسی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودسر با اشاره به شعار هفته سلامت «فشار خون را جدی بگیریم»، اظهار کرد: فشار خون بالا دلیل اصلی بروز بیماری‌های قلبی‌ عروقی است.

وی افزود: فشار خون بالا به دلیل ایجاد سکته‌های مغزی و حملات قلبی‌ ‌عروقی مهم‌ترین عامل مرگ در دنیاست.

به گفته این مسئول، در افراد 18 سال و بالاتر، فشار خون حداکثر 140 میلی‌متر و فشار خون حداقل 90 میلی‌متر جیوه و بیشتر، فشار خون بالا محسوب می‌شود.

موسی‌زاده تصریح کرد: فشار خون بالا در صورتی که کنترل نشود به رگ‌های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می‌رساند.

وی با بیان اینکه خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی در افرادی که فشار خون بالا دارند زیاد است، اذعان کرد: از هر هشت مرگ در دنیا، یک مرگ مربوط به فشار خون بالا است.

رئیس مرکز بهداشت رودسر با اشاره به اینکه فشار خون بالا درمان قطعی ندارد و با دارو و داشتن شیوه زندگی سالم قابل کنترل است، خاطرنشان کرد: رعایت رژیم غذایی مناسب مانند کم‌نمک و کم‌چرب، افزایش مصرف سبزی و میوه، داشتن فعالیت بدنی منظم و کنترل وزن از عوامل ضروری کنترل فشار خون است.

وی، فعالیت بدنی کم، مصرف زیاد نمک، مصرف الکل، سیگار، دخانیات و وزن بالا را از عوامل بالا رفتن فشار خون ذکر کرد.

موسی‌زاده ورزش و فعالیت بدنی منظم را در کاهش فشار خون و کاهش چربی ضروری و با اشاره به اینکه فشار خون معمولا علامتی ایجاد نمی‌کند، اذعان کرد: به همین دلیل به فشار خون قاتل خاموش گفته می‌شود.

وی اضافه کرد: در برخی موارد فشار خون با علایم درد قفسه سینه، سردرد در ناحیه پس سر، تنگی نفس، تپش قلب، تعرق، احساس سرگیجه و خستگی زودرس همراه است که در این صورت حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

به گفته این مسئول، مرکز بهداشت رودسر با 16 مرکز بهداشت درمانی در سطح شهرستان و 84 خانه بهداشت در سطح روستاها فعالیت دارد و در هفته سلامت افرادی که برای کنترل فشار خون به این مراکز مراجعه کرده بودند ویزیت رایگان شدند.

وی برپایی چادر سلامت و اندازه‌گیری رایگان فشار خون، بالا بردن سطح آگاهی مردم در رابطه با فشار خون بالا با پخش پوسترهای آموزشی و تراکت‌ها را از جمله اقدام‌های هفته سلامت در رودسر عنوان کرد.

موسی‌زاده متذکر شد: ویزیت رایگان در مناطق ییلاقی، پیاده‌روی کارکنان، کلاس‌های آموزشی برای زنان باردار، زنان سرپرست خانوار، سالمندان، و ... از جمله اقدام‌های مرکز بهداشت رودسر در هفته سلامت است.

انتهای پیام/84002/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول