اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ورزش‌های هوازی مؤثر در کنترل فشار خون

ورزش‌های هوازی، مفیدترین و مؤثرترین فعالیت بدنی و نوع ورزش برای کنترل فشار خون هستند.

ورزش‌های هوازی مؤثر در کنترل فشار خون

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، شنا، دوچرخه سواری و بسکتبال به دلیل تشدید ضربان قلب و سرعت تنفس بهترین فعالیت بدنی و ورزش هستند که می‌توانند در کاهش فشار خون نقش بسزایی ایفا کنند.

در همایش نقش تغذیه و بهداشت روانی در پیشگیری از فشار خون شهرستان آبیک که با حضور مربیان بهداشت و والدین دانش‌آموزان این شهرستان در سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش برگزار شد، محمد علی بیگدلی کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک در تعریف فشار خون گفت: زمانی که قلب خون را به درون سرخرگ‌ها پمپ می‌کند از نیروی حاصل از آن، فشار خون ایجاد می‌شود که میزان طبیعی آن 12 به روی هشت است و باید در این حد نگه داشته شود در غیر این صورت اگر بالاتر از این حد باشد، برای بدن مضر است.

زمانی که فشار خون بالاتر از حد طبیعی است، قلب انسان مجبور است برای رساندن خون به بدن با شدت بیشتری کار کند که سبب بروز بیماری‌های قلبی، سکته قلبی و مغزی و نارسایی کلیه و نابینایی می‌شود.

این کارشناس سن، جنس، عوامل ژنتیکی، استعمال دخانیات و مقدار نمک مصرفی را از عوامل خطرساز فشار خون بالا ذکر و خاطرنشان کرد: سن، جنس و نژاد از عوامل تغییر ناپذیر در فشار خون هستند که نمی‌توان کاری کرد ولی مصرف سیگار، فقدان فعالیت‌های بدنی، مشروبات الکلی، رژیم غذایی با سدیم بالا و پتاسیم پایین از عوامل قابل تغییر و اصلاح پذیر است که می‌توان در کاهش فشار خون گام‌های خوبی برداشت.

بیگدلی مهم‌ترین علامت فشار خون را بی علامتی عنوان کرد و گفت: 95 درصدد علت فشار خون نامشخص است و تنها پنج درصد ثانویه در بروز این بیماری مشخص است.

لازم به ذکر است، بسیاری از افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، احساس بیماری ندارند و حال عمومی آنان خوب است و از بیماری خودشان خبر ندارند ولی در مواردی که فشار خون خیلی بالا می‌رود، فرد دچار سردرد، تهوع، استفراغ، سرگیجه، خواب آلودگی و تشنج می‌شود.

بهترین فشار سنج، فشار سنج جیوه‌ای است

بیگدلی بهترین فشار سنج را فشار سنج جیوه‌ای برای اندازه گیری فشار خون ذکر کرد و گفت: فشار خون باید از بازوی دست راست اندازه‌گیری شود چرا که اگر از بازوی دست چپ که قلب قرار دارد گرفته شود، میزان دقیق فشار خون نشان داده نمی‌شود.

لازم است بدانید، با افزایش وزن، خطر فشار خون دو تا شش برابر افزایش می‌یابد و نیز بیشترین تعداد مرگ از عوامل خطر بیماری‌های قلبی از فشار خون است که باید در کنترل آن توجه ویژه شود.

در ادامه همایش، سارا صحرایی نمین کارشناس مسئول تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک با بیان اینکه نقش تغذیه با فشار خون ارتباط مستقیم دارد، افزود: مصرف منابع حاوی پتاسیم نظیر: موز، سیب، سیب زمینی، انگور، هلو، قارچ، کدو سبز، گریپ فروت، پرتقال، انجیر، سیر و کلم بروکلی، منابع حاوی کلسیم مانند شیر، لبنیات و ماهی و منابع حاوی منیزیم نظیر: جوانه گندم برشته، بادام زمینی، اسفناج، شیر، نان سبوس‌دار مانند سنگک و مرغ می‌تواند در کاهش فشار خون بالا بسیار تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: سبزی‌هایی مانند اسفناج، کرفس، ریواس و شلغم حاوی سدیم هستند.

این کارشناس مسئول تصریح کرد: کاهش وزن، کاهش مصرف چربی، حفظ وزن طبیعی، پیاده روی سریع و گنجاندن برنامه‌های غذایی سبزیجات، میوه‌جات، حبوبات و غلات می‌تواند در کنترل و کاهش فشار خون نقش مهمی ایفا کنند.

مصرف شکلات تلخ، موز، هندوانه، ماهی سالم و تخمه آفتاب‌گردان در کاهش فشار خون موثر هستند.

از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

صحرایی نمین با طرح این سئوال بیان داشت: باید از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، ماهی دودی و کنسرو شده، مصرف الکل، کره، روغن نباتی پرهیز کرد و مصرف مواد حاوی کافئین مانند: چای، قهوه، نوشابه و شکلات باید در حد اعتدال باشد.

بر اساس این گزارش، از مصرف سه بار در هفته گوشت قرمز و استفاده بیشتر از گوشت سفید مانند ماهی و مرغ و حبوبات نباید غافل شد و باید از روغن سویا، ذرت و زیتون استفاده کرد.

جالب است بدانید نیاز روزانه فرد بزرگسال به نمک یک دهم قاشق چای‌خوری است ولی در شرایط آب و هوایی گرم و در طول شیردهی یک قاشق چای‌خوری نمک کافی است.

صحرایی نمین به افرادی که دارای وزن کم هستند توصیه کرد از پودر جوانه گندم، مواد پنیر پیتزا، فرآورده‌های گوشتی، کره، انواع مغزها و منابع روی بیشتر مصرف کنند.

مدیریت استرس، تنها راه کنترل استرس است

صدیقه بهمنی منش کارشناس مسئول بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک در این همایش، تنها راه کنترل استرس را مدیریت استرس ذکر کرد و افزود: با توجه به تأثیر استرس و اضطراب در بروز بیماری فشار خون لازم است که افراد جامعه با شیوه‌های آرام‌سازی، کنترل خشم و هیجان از استرس و فشارهای روحی خود بکاهند تا بتوانند از بروز بیماری فشار خون جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: اگر انسان دقیق بداند با چه چیزی مواجه می‌شود، مقابله با فشارها و شرایط برایش آسان‌تر می‌شود.

این کارشناس مسئول تصریح کرد: باید با مدیریت استرس و تغییر سبک زندگی با فشارها و مشکلات روحی مقابله کرد.

بیان این مطلب خالی از لطف نیست که خندیدن سبب ارتقای روحیه و کاهش تنش می‌شود چرا که سرعت گردش خون را بالا برده، گرفتگی عضلات را از بین می‌برد و با راحت‌تر نفس کشیدن، شادابی را برای انسان به ارمغان می‌آورد.

تنفس عمیق، حرکت کردن، مصرف وعده پر انرژی، پیاده روی کردن و خواب خوب نیز در کاهش استرس تأثیرگذار است.

تحقیقات نشان داده است، برس زدن به موها و درست نشستن در کاهش فشارهای عصبی و استرس بسیار تأثیر دارد چرا که برس زدن به موها سبب تسکین گرفتگی عضلات، آرام بخش و انرژی بخش است و صحیح نشستن در افزایش اعتماد به نفس تأثیرگذار است.

انتهای پیام/77006/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول