اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سخنران پیش از خطبه‏های نماز جمعه فیروزکوه:

بیماری فشار خون علامت مشخصی ندارد/ زندگی ماشینی ارتباط مستقیم با فشار خون دارد

سخنران پیش از خطبه‏های نماز جمعه فیروزکوه و پزشک بیمارستان این شهر گفت: بیماری فشار خون علامت مشخصه‏‌ای ندارد ولی باید دانست که زندگی ماشینی ارتباط مستقیم با فشار خون دارد.

بیماری فشار خون علامت مشخصی ندارد/ زندگی ماشینی ارتباط مستقیم با فشار خون دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، علیرضا اسماعیلی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‏های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته شهرستان فیروزکوه با تبریک فرا رسیدن هفته سلامت اظهار داشت: شعار امسال هفته سلامت، تاکید بر کنترل فشار خون و جدی گرفتن آن در زندگی روزمره افراد است.

وی گفت: فشار خون به نیرویی گفته می‏شود که از طرف قلب بر رگ‏های بدن وارد شده تا خون را در شریان‏ها به جریان اندازد.

این پزشک افزود: فشار خون دارای یک محدوده برای افراد بوده که بین هشت تا 12 برای آنها طبیعی در نظر گرفته شده و اگر بالاتر یا پایین‏تر از این ارقام باشد، غیرطبیعی است.

وی تصریح کرد: فشار خون پایین ضرر و زیان آن‏چنانی نداشته و بر طول عمر افراد تاثیر نمی‏گذارد، اما آنچه مهم است توجه به فشار خون بالاست.

یک نفر از هر پنج نفر مبتلا به فشار خون بالاست

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در سنین بالاتر از هر پنج نفر، یک نفر مبتلا به فشار خون بالاست که بدون علامت بوده و تا زمانی که به عدد 20 نرسد، علائمی نظیر سرگیجه، سردرد، خونریزی از بینی، خونریزی مغزی و . . . را نشان نمی‏دهد.

سخنران پیش از خطبه‏های نماز جمعه فیروزکوه هشدار داد: آسیب به قلب، عروق، کلیه‏ها و کبد از جمله مضرات فشار خون بالاست که نارسایی این اعضا را به دنبال خواهد داشت.

پزشک بیمارستان امام خمینی(ره) فیروزکوه بیان داشت: سن، تغذیه، ژنتیک، روش زندگی، ورزش و استعمال دخانیات مهم‏ترین عوامل تاثیرگذار بر فشار خون هستند.

نمک مهم‏ترین عامل تغذیه‏ای اثرگذار در فشار خون است

وی نمک را مهم‏ترین عامل تغذیه‏ای اثرگذار در فشار خون توصیف کرد و افزود: افراد تا آنجایی که ممکن است باید از مصرف نمک در رژیم غدایی خود بپرهیزند و آن را به حداقل برسانند.

اسماعیلی همچنین افراد را به کاهش استعمال نوشابه‏های گازدار، سوسیس، کالباس، سس قرمز، نوشیدنی‏های اسانس‏دار، قهوه و مواد کافئین‏دار توصیه کرد و گفت: حتی مصرف زیاد شکر مسبب فشار خون بالا می‏شود و افراد می‏توانند از عسل به عنوان یک ماده جایگزین استفاده کنند.

وی ادامه داد: در مقابل، مصرف انواع میوه و سبزیجات نظیر گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، روغن زیتون و آب کرفس و همچنین مصرف یک تا دو وعده ماهی در هفته به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع شده و اُمگا 3 در کاهش فشار خون افراد مؤثر است و به بیماران توصیه می‏شود.

زندگی ماشینی ارتباط مستقیم با فشار خون دارد

این پزشک، تنش‏های روحی و روانی زندگی ماشینی امروز را دارای رابطه مستقیم با فشار خون بالا توصیف کرد.

اسماعیلی یادآور شد: نیم تا یک ساعت ورزش منظم در روز به مدت سه روز در هفته و کاهش یا ترک استعمال دخانیات، در کاستن از این بیماری شایع که به «کشنده بی‏صدا» مشهور شده است، تاثیرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: به رغم همه این توصیه‏ها، افراد دارای فشار خون بالای 14 نیاز به دارو درمانی خواهند داشت که باید اهتمام و توجه لازم را در جهت تامین سلامت خود داشته باشند.

انتهای پیام/2568/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول