اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

14 اردیبهشت؛ زمان اجرای طرح ملی غربالگری فشار خون در سراسر کشور

رخشانی: تغییر سبک زندگی، کلید مقابله با سونامی‌ فشار خون است

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 14 اردیبهشت را زمان اجرای طرح ملی غربالگری فشارخون در سراسر کشور اعلام کرد و گفت: تغییر سبک زندگی، کلید و شاهراه مقابله با سونامی بیماری‌های غیرواگیر و به خصوص فشار خون بالا است.

رخشانی: تغییر سبک زندگی، کلید مقابله با سونامی‌ فشار خون است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، فاطمه رخشانی امروز در حاشیه افتتاح کلینیک سطح سه فشار خون در بیمارستان متینی شهرستان کاشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح ملی غربالگری فشار خون در سراسر کشور از 14 اردیبهشت ماه جاری با حمایت ریاست جمهوری و همکاری صدا و سیما اجرا می‌شود.

وی افزود: در طرح غربالگری فشار خون در کشور که همزمان با هفته سلامت امسال در شهرستان کاشان نیز به صورت پایلوت آغاز شده، قد، وزن و فشار خون همه مردم ایران کنترل می‌شود.

به گفته وی، طرح ملی غربالگری فشار خون در کشور توسط معاونت ریاست جمهوری به تمام استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است تا در روز 14 اردیبهشت ماه جاری به بهترین شکل ممکن به مرحله اجرا گذاشته شود. 

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه از فشار خون به عنوان مشکل اساسی بیماری‌های غیرواگیر نام برد و افزود: بالا بودن فشار خون علاوه بر اینکه خود یک نوع بیماری محسوب می‌شود می‌تواند عامل بیماری‌های متعدد دیگر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی نیز باشد.

به گفته وی عامل اصلی 35 درصد از سکته‌های مغزی و قلبی و بیمارانی که در آی.سی.یو و سی.سی.یو بستری می‌شوند فشار خون بالای این افراد است.  

این مسئول یادآور شد: در حال حاضر از هر یکصد نفر ایرانی 20 نفر مبتلا به بیماری فشار خون بالا است که فقط نیمی از آنها شناسایی شدند و نیمی دیگر که تا کنون شناسایی نشده‌اند از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند.

وی بر پیشگیری از بروز بیماری فشار خون تأکید کرد و گفت: باید برنامه‌ای برای پیشگیری از مبتلا شدن 80 نفر افراد سالم به این بیماری داشت.

رخشانی تأکید کرد: به دلیل اینکه بیماری فشار خون بالا کنترل نشده است عوارض و احتمال سکته‌های خطرناکی را با خود به دنبال دارد.

وی همچنین بیان داشت: نیمی از بیمارانی که پرفشاری خون آنها شناسایی شده است به دلیل اینکه داروهای خود را به موقع مصرف نمی‌کنند بیماری آنان کنترل شده نیست.

به گفته وی عامل بستری 50 درصد از بیماران در آی.سی.یو و سی.سی.یو در ایران به دلیل فشار خون بالا بوده است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین تغییر سبک زندگی مورد اشاره مقام معظم رهبری را یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا عنوان و تصریح کرد: تغییر سبک زندگی، کلید و شاهراه مقابله با سونامی بیماری‌های غیرواگیر به خصوص فشار خون بالا است.

به گفته وی، 75 درصد عوامل پیشگیری از فشار خون بالا، با تغییر در سبک زندگی نظیر کنترل تغذیه صحیح، انجام فعالیت‌های بدنی و ترک دخانیات قابل تحقق است. 

رخشانی، بر کنترل و کاهش مصرف نمک برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا تأکید کرد و گفت: مردم دو برابر نمک مورد نیاز بدن خود را مصرف می‌کنند و این یکی از عوامل مهم بروز فشار خون بالا است.

وی همچنین وجود تیم‌های هماهنگ برای اجرای برنامه‌های ملی توسط دانشگاه علوم پزشکی کاشان را یکی از عوامل انتخاب کاشان به عنوان شهرستان پایلوت در اجرای طرح غربالگری فشار خون ذکر کرد.

فاطمه رخشانی برای افتتاح چند پروژه بهداشتی، درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به این شهرستان سفر کرد.

انتهای پیام/2406/ع40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول