اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

فشار خون عامل سوم مرگ و میرها در دنیاست

قائم مقام وزیر بهداشت و درمان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سومین عامل مرگ و میر در دنیا فشار خون بالا است.

فشار خون عامل سوم مرگ و میرها در دنیاست

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فرهاد پور‌فرضی در همایش سلامت در اردبیل اظهار داشت: از هشت مورد مرگ و میر یک مورد مرگ ناشی از این بیماری است که خود می‌تواند نگرانی‌ها را بسیار بالا ببرد.

وی با اعلام این‌که در هفته سلامت برنامه‌های متنوع با موضوع فشار خون عملیاتی و اجرایی شده است، افزود:‌ محور این برنامه‌ها اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به افراد و خانواده‌ها در زمینه بیماری فشار خون بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل یادآور شد: امروزه فشار خون بالا یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامت عمومی و رو به گسترش در سطح دنیا است که در صورت کنترل نکردن آن ممکن است عوارض مرگباری را به دنبال داشته باشد.

پورفرضی تصریح کرد: در دنیا بیش از 62 درصد بیماریهای عروق مغزی و 49 درصد بیماری سکته‌های قلبی ناشی از فشار خون بالا است.

این مسئول با ارائه یک آمار جالب توجه تصریح کرد: در دنیا یک میلیارد نفر بزرگسال از بیماری فشار خون رنج می‌برند و چهار میلیون نفر در سال در نتیجه فشار خون بالا فوت می‌کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت و درمان در اردبیل ادامه داد: فشار خون بالا غالباً بی‌علامت و بسیار شایع است و به آسانی با دستگاه فشار‌سنج می‌توان آن را تشخیص داد.

پور‌فرضی اظهار داشت: بدون شک هفته سلامت فرصتی مناسب است تا با بیان اهمیت و جایگاه بسیار مهم و سهم آن در تحقق توسعه پایدار بر مشارکت مردم و همراهی مجموعه نهادهای حاکمیتی و اجرایی تأکید کرد.

وی گفت: این هفته فرصتی است تا با بازنگری و نگاه مجدد به توانمندی‌ها، دستاوردها و انتظارات موجود برای پاسخگویی منطقی و شایسته به مردم بازتوانی مضاعف و در قالب یک برنامه منسجم و کلان همراه با سایر دستگاه‌های مسئول در مسیر تحقق سلامت مردم گام برداریم.

دبیر شورای سلامت استان فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در راستای ارتقای سلامت و تأکید بر اصلاح روش‌های زندگی برای تأمین سلامت مردم به‌ویژه با محوریت فشار خون و همچنین جلب مشارکت مردم و همکاری عمومی در راستای توجه به نقش سلامت و پیشگیری برای داشتن جامعه سالم را ضروری اعلام کرد.

پور‌فرضی همچنین جلب حمایت سیاست‌گذاران و مدیران ارشد در پشتیبانی از برنامه‌های سلامت، همراهی بین‌بخشی و همچنین کمک سازمان‌های غیر‌دولتی مردم نهاد را در سلامت جامعه از برجسته‌ترین حرکت‌ها و موفقیت‌ها و دستاوردها در حوزه سلامت اعلام کرد.

این مسئول تأکید کرد: امروز با عنوان فشار خون، فعالیت بدنی و نشاط اجتماعی همایش پیاده‌روی برگزار شد و تکریم فعالیت‌های دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و درمان و تجلیل از فعالان این حوزه در دستور کار قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تبیین عوامل مؤثر بر سلامت جامعه و توجه دادن مردم و دست‌اندرکاران در نظام سلامت به موضوع فشار خون را از اهداف هفته سلامت اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، پور‌فرضی در پایان سخنان خود محوریت شعار هفته سلامت و ضرورت آموزش و سبک زندگی سالم، تغذیه سالم و امنیت غذایی، پزشک خانواده و نظام سلامت، همکاری بین‌بخشی و همبستگی اجتماعی و اجتناب از مصرف دخانیات را در این زمینه ضروری اعلام کرد و گفت: فردا به عنوان آخرین روز هفته سلامت، فشار خون بیمار‌یابی، درمان و پیشگیری از عوارض معرفی شده است.

انتهای پیام/62007/م30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول