اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی متفاوت فارس با استاندار اردبیل

ادعای جذب 14 درصدی مشاغل خانگی صحت ندارد

خبرگزاری فارس: استاندار اردبیل گفت: تعهد اشتغال ما بیش از 131 درصد تحقق یافته است، اما اینکه یک نماینده ادعا کرده 14 درصد پرداخت تسهیلات صورت گرفته، نظر شخصی وی بوده است و چنین چیزی صحت ندارد.

ادعای جذب 14 درصدی مشاغل خانگی صحت ندارد

خبرنگار فارس در اردبیل گفت‌وگوی متفاوتی را با اکبر نیکزاد استاندار اردبیل در آستانه سال نو انجام داده که در قالب پرسش و پاسخ به آنها اشاره می‌کنیم.

نظرتان را در مورد جریان انحرافی و تحرکات آنها بیان کنید؟

بنده چند روز پیش مصاحبه محسن رضایی را با خبرنگاران در استان اردبیل خواندم که در آن مطالب خوبی در خصوص جریان انحرافی آمده بود، به طوری که از زبان رضایی نقل شده بود که انحراف از اول پیروزی انقلاب اسلامی بوده و جریان انحرافی تنها مربوط به دوران احمدی‌نژاد نمی‌شود.

کشور ما یک چراغ روشنایی دارد که به مانند نور خورشید هدایتگر است و به راحتی مسیر را به ما نشان می‌دهد که با آن معیار می‌توانیم راه راست و غیر راست را به خوبی تشخیص دهیم و آن هم نور ولایت است.

نور ولایت نوری است که هر کس در سایه آن حرکت کند، می‌تواند خود را خدمتگزار ملت بنامد و عاقبت به خیری خود را نیز رقم بزند. اگر از مسیر ولایت در هر لباس و مسئولیت و منسب دور شده و زاویه پیدا کنیم، مطمئن باشیم کشور از شتاب پیشرفت می‌افتد و حرکت‌ها و اقدامات و خدمت‌رسانی ما بی‌کیفیت می‌شود، اما هر کس در خط ولایت حرکت کند، عزیز مردم شده و مورد اقبال قرار می‌گیرد و خسرالدنیا و آخرت نیز نمی‌شود، اما اینکه عزیزی بیاید و به کسی که سخنی گفته مطابق میل او نبوده یا نظر او اعمال نشده، برچسب گروه انحرافی بزند این درست نیست چرا که امام صادق (ع) گفته است «آبروی مومن عزیز‌تر از خانه کعبه است»

بنده گاهی می‌بینم در جامعه متاسفانه به یکی می‌گوییم پایت را کنار بکش، ناراحت می‌شود و می‌گوید تو از گروه انحرافی هستی اینگونه رفتار کردن‌ها که همه را با چوب جریان انحرافی به عقب برانیم، درست نیست. اگر از من بپرسند مدیر دلسوز و لایق را تعریف کن، تعریف من این است کسی که در خط ولایت است و به ملت خدمت می‌کند، قطعاً سرباز ولایت است.

آقای استاندار چرا مدام وعده افتتاح مسکن مهر می‌دهد، اما در عمل خلاف این را مشاهده می‌کنیم؟

همکاران ما در راه و شهرسازی تلاش می‌کنند هر واحدی که عملیات ساختمانی آن تمام شود و آب، برق و گاز آن وصل شود و متقاضی نیز دفترچه اقساط‌ش را بگیرد، تحویل داده و در واحدهای مسکونی سکونت پیدا کنند. تاکنون با همین شیوه واحدهای مختلفی تحویل مردم شده و ما اجازه نمی‌دهیم واگذاری این واحدها منوط به افتتاح رسمی از سوی رئیس جمهور یا معاون رئیس جمهور شود، به طوری که در تمام شهرها این وضعیت موجود است و بنده اخیراً به پارس‌آباد سفر می‌کردم شب هنگام دیدم چراغ مساکن مهر روشن است از مسئولان پرسیدم جواب دادند خیلی وقت است که واحدهای تکمیل شده را تحویل داده‌ایم اما اینکه چه وقت افتتاح رسمی می‌شود، باید هماهنگی‌های لازم برای حضور رئیس جمهور،‌ معاون رئیس جمهور یا وزیر مربوطه انجام شود تا این واحدها به صورت رسمی افتتاح شود.

بنده در شورای اداری نیز گفتم عده‌ای از خانواده‌ها حتی پول رهنشان را نیز گرفته‌اند و برای جبران قسمتی از بدهی خود به مسکن مهر پرداخت کرده‌اند که ضرورت دارد هر چه زودتر این واحدهای مسکونی تکمیل شده و تحویل متقاضیان شود.

ادعای جذب 14 درصدی مشاغل خانگی صحت ندارد

آقای استاندار اخیراً یکی از نمایندگان موضوع جذب 14 درصدی تسهیلات مشاغل خانگی را مطرح کرد، آیا این امر صحت دارد؟

بنده چنین ادعایی را قبول ندارم، چرا که بخش عمده‌ای از تسهیلات مشاغل خانگی جذب شده، به طوری که از تعهد اشتغال ما بیش از 131 درصد تحقق یافته است، اما اینکه یک نماینده ادعا کرده 14 درصد پرداخت تسهیلات صورت گرفته، نظر شخصی وی بوده است و چنین چیزی صحت ندارد، البته نماینده مورد نظر هم مهندس است، هم راهساز است، هم پل‌ساز است و به طور کلی همه فن حریف است که چنین ادعایی را مطرح می‌کند شاید هم نماینده قصد و غرضی نداشته و از آمار و اطلاعات آگاهی نداشته است.

با افتتاح کدام پروژه بسیار خوشحال می‌شوید و به عنوان آرزوی دیرین شماست؟

پروژه‌های اساسی در استان نظیر راه‌آهن، سد کوثر، تعریض باند فرودگاه پارس‌آباد و روکش آسفالت آن در دست اجراست تا هواپیماهای بدون ملخ و فوکر در شمال استان بنشیند اما از این بین قطعاً آنچه که موجب خوشحالی بنده می‌شود شنیدن صدای سوت قطار برای اردبیلی‌هاست که سال‌هاست منتظر آن هستند که البته تکمیل سد کوثر که بیش از 10 هزار هکتار اراضی منطقه را کشت آبی می‌کند و فرودگاه پارس‌آباد که سبب برقراری پروازهای زیارتی و باری برای صادرات محصولات زراعی و باغی این منطقه می‌شود جزو آرزوهای بنده است.

در این شش ماه که در استان اردبیل بودید، استاندار بومی بودن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بله بنده شش ماه است که در این استان استاندار بودم و از سمت استانداری کهگیلویه و بویراحمد به این استان آمده‌ام بومی استاندار عوارض مثبت و منفی دارد که خود بنده گاه در معذوریت هستم که نمی‌توانم به خود خواسته‌ها پاسخ دهم اما از این جهت که شناختی خوب از منطقه دارم و در تصمیم‌گیری‌ها با اطلاعات کافی تصمیم می‌گیرم خوشحال هستم.

بومی بودن بنده سبب شده تا بسیاری از مدیران و مسئولان انتظار داشته باشند که خواسته‌های حوزه کاری و خدمات‌رسانی آنها سریع‌تر اجابت شود می‌بینی یک مدیر انتظار دارد به حوزه راهسازی و یک مدیر انتظار دارد به حوزه عمرانی، خدماتی و فرهنگی توجه ویژه‌ای کنیم اما گاه به دلیل محدودیت‌ منابع و اعتبارات نمی‌توانیم به همه خواسته‌ها جواب منطقی دهیم و از این بابت شرمندگی ما زیاد می‌شود و در حد مطالبه و خواسته آنها نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.

صابری و دیگر استانداران قبلی را باید قدر بشناسیم

آقای نیکزاد نظرتان در مورد صابری استاندار قبلی اردبیل چیست؟

بنده از زمانی که در این استان حاضر شده‌ام چندین بار گفته‌ام که صابری دو سال و اندی در این استان زحمت کشید،‌ شبانه‌روز تلاش کرد و با آن سن و سال لحظه‌ای آرام و قرار نداشت که مردم استان قطعاً قدرشناس چنین شخصیت‌هایی هستند و به نظر بنده باید قدر تمام استانداران سابق از احمدی‌نژاد گرفته تا نگارنده و حقیقت‌پور و صابری را بدانیم و قطعاً در آینده از این اینها به نیکی یاد می‌شود چرا که در حد توان و بضاعت خود برای این استان زحمت کشیده‌اند و نام نیکی از خود به جا گذاشته‌اند.

جناب نیکزاد از شنیدن کدام تیتر خبری تعجب کردید؟

خبری را یکی از نشریات محلی زده بود با این عنوان که «فروش کشت و صنعت خیانت است به قرآن» تعجب کردم و از مسئولان این نشریه پرسیدم گفتند در ترجمه تحت‌الفظی آن به فارسی اشتباهی صورت گرفته و نتوانسته‌اند دقیق کلمه ترکی ادا شده را به فارسی معنا کنند.

بنده در اینجا لازم است خاطره‌ای را از زبان احمدی‌نژاد در دوران استانداری اردبیل عرض کنم و آن اینکه احمدی‌نژاد روزی از اتاقش بیرون می‌آید و سراغ معاون عمرانی را می‌گیرد که کجا رفته است؟ یکی از کارکنان استانداری به سادگی جواب می‌دهد که افتاد پایین. احمدی‌نژاد نیز با عجله به نزدیک پنجره می‌رود و با ناراحتی می‌گوید چگونه افتاد پایین؟! که البته منظورش سقوط کردن او بوده که کارمند اصلاح می‌کند منظورم از افتاد پایین این بود که معاون عمرانی به طبقه پایین استانداری رفت که در این موضوع نیز بنده فهمیدم در ترجمه تحت‌الفظی کلام اشتباه شده است.

کدام روزنامه‌ها، نشریات و خبرگزاری‌ها را مطالعه می‌کنید؟

بنده تمام هفته‌نامه‌های محلی را چه در منزل و یا در استانداری باشم، مطالعه می‌کنم و سعی می‌کنم برخی انتقادات و نقدهای دلسوزانه را با جان و دل قبول کنم البته در بین خبرگزاری‌ها نیز بیشتر فارس و ایرنا را می‌خوانم.

کدام جلسه بیشتر به دلتان می‌‌نشیند؟

واقعیت این است که از اول سعی کردم جلسات با نظم و انضباط خاص برگزار شود اما بیشتر جلسات کار گروه توسعه کشاورزی، اشتغال و روستایی به دلم می‌نشیند و از برگزاری آنها لذت می‌برم.

آقای استاندار چرا جلسات را شبانه برگزار می‌کنید؟

بنده نگفته‌ام که به صورت مطلق جلسات به صورت شبانه‌ برگزار شود اما به مدیرکل حوزه سپرده‌ام نگذارید جلسات روی هم تلنبار شود که گاه فرصت ذیق است و مجبور هستیم جلسات را شبانه‌ برگزار کنیم که در این بین گاه سفرهای اضطراری و اجباری به تهران و سایر شهرستان‌ها سبب می‌شود تا مجبور شویم جلسه‌ای را که قرار بود روزانه برگزار شود شبانه آن را برگزار کنیم.

بهترین تصمیم احمدی‌نژاد در سال 91 را کدام تصمیم می‌دانید؟

بهترین تصمیم احمدی‌نژاد از باب آن بود که از باب هدفمندی یارانه‌ها مرحله دوم به مجلس رفت و به نمایندگان عوارض و عواقب اجرای مرحله دوم را شفاف و روشن توضیح داد و نظر نمایندگان بر این قرار گرفت که هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم اجرایی نشود که البته تصمیم خوبی نیز بود که وکلای ملت به دنبال توضیحات رئیس جمهور گرفتند.

چرا رنگ و بوی استانداری شما عمرانی است تا سیاسی، دلیل خاصی دارد؟

بنده اعتقاد دارم اگر شخصی می‌خواهد بین مردم محبوب شود باید با خدمت‌رسانی و کار مناسب به این هدف برسد و مهمتر از آن به دلیل آنکه بنده تحصیلاتم در رشته عمرانی است شاید خواسته و ناخواسته توجه جدی به حوزه عمرانی دارم اما هرگز حوزه فرهنگی و سیاسی را به حال خود رها نکرده‌ام و در هر سنگری باشم علاقمند به خدمت و انجام منظم کار هستم.

یک خاطره خوب از کهگیلویه و بویراحمد برایمان تعریف کنید؟

استان کهگیلویه و بویراحمد استان توانمندی است به طوری که بنده از روز اول حضورم در این استان سعی کردم شبانه‌روز تلاش کنم تا پروژه‌ها به سرانجام برسد اما محوری‌ترین پروژه‌ این استان محور پارتا‌ده‌دشت است که قطعاً‌ از تکمیل شدن آن خوشحال می‌شوم و خاطره خوش من نیز مربوط به پیگیر‌ی‌های مستمر این پروژه حتی در دوران استانداری اردبیل است که گاه به وزارت راه و شهرسازی می‌روم و تکمیل این پروژه را جویا می‌شود که به من می‌گویند آقای نیکزاد شما دیگر استاندار اردبیل هستید که کهگیلویه و بویراحمد که بخواهید این پروژه‌ را دنبال کنید قطعاً بنده همانطوری که از تکمیل پروژه‌های کهگیلویه و بویراحمد خوشحال می‌شوم صابری استاندار آن استان نیز از افتتاح پروژه‌های نیمه تمام اردبیل نیز خوشحال می‌شود.

 

========================

گفت‌وگو از: شهرام جباری ـ رویا سیف‌بابلانی

========================

انتهای پیام/62001/ب40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول