اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حمام سالار، بنایی تاریخی متعلق به دوره قاجار در سلطانیه زنجان

خبرگزاری فارس: حمام سالار بنایی تاریخی و زیبا متعلق به دوره قاجاریه بوده که در جوار گنبد معروف الجایتو در شهر تاریخی سلطانیه زنجان واقع شده است.

حمام سالار، بنایی تاریخی متعلق به دوره قاجار در سلطانیه زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حمام سالار از جمله بناهای تاریخی استان زنجان است که شبیه به همه حمام‌های ایرانی کاملاً در زیر زمین ساخته شده و شامل تمام عناصر اصلی تشکیل‌دهنده حمام ایرانی از قبیل گرمخانه، میاندر، سر بینه، تون و خزینه است.

حمام سالار در سال 1378 جزو بناهای مشمول طرح پردیسان انتخاب و عملکرد جدید آن به عنوان سفره‌خانه چایخانه تعیین شد و همچنین باید گفت که این بنا در اردیبهشت 1381 به بهره‌برداری رسید.

بانی حمام سالار شخصی به نام سیف علی خان کلانتری معروف به سالارخان بود و ساخت این بنا که در اواخر دوره قاجار و در سال 1293 ه.ش. انجام شده است، قریب به یک سال طول کشید.

در سال 1344 به جای خزینه به دستور اداره بهداشت در حمام از دوش استفاده شد و پس از سال 1358 حمام سالار به حال مخروبه درآمد، پس از چندی شورای محل با فروش خاکسترهای اطراف به صورت جمع‌آوری هزینه تعمیر، این بنا مجدداً آماده استفاده شد.

همچنین  آغاز فعالیت مرمت بنا در سال 1372 توسط سازمان میراث فرهنگی قزوین آغاز و حمام در این سال از فرزندان و نوادگان سالارخان خریداری و به مالکیت دولت در آمد.

گفتنی است، در سال 1372 در زمان مرمت بنا در معماری حمام تغییراتی به وجود آمد که قسمتی به عنوان سرویس بهداشتی و آشپزخانه به قسمت شمالی آن اضافه شد.

همچنین تغییراتی چند در قسمت‌های دیگر مانند سر بینه و هشتی بنا به وجود آمد.

فضاهای اصلی حمام سالار در زمان فعالیت خود شامل ورودی – خزینه و تون بوده است و فضاهای فرعی وابسته به گرمخانه، همچون مبال، گرمخانه و میاندر فضای چاه آب و حوضچه تقسیم سوخت است.

نحوه پاسخگویی حمام به شرایط اقلیمی و عملکرد داخلی با توجه به میزان پایین بودن دما و شدت سرما در منطقه سلطانیه، وجود دیوارهای قطور و جرزهای سنگی از اتلاف و از بین رفتن گرما جلوگیری می‌کرد.

نکته حائز اهمیت این است که سفره‌خانه و چایخانه سالار در مساحتی قریب به 500 مترمربع و با ظرفیتی معادل 60 نفر طراحی شده است و این بنا شامل بخش‌های متنوعی از قبیل چایخانه سنتی، بخش‌های اداری و پذیرایی و آشپزخانه مجهز، برای تهیه و پخت غذاهای خاص محلی و بومی است.

آرایش داخلی این حمام متناسب با شخصیت تاریخی و معماری بنا در نظر گرفته شده است و در جابه‌جای آن ویترین‌هایی برای نمایش ابزار و وسایل قدیمی مربوط به استحمام و معرفی آداب و رسوم مربوطه تعبیه شده است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری شهرستان ماهنشان گفت: سیستم‌های سخت‌افزاری ایستگاه‌های برداشت آب شیرین‌کُن شهر ماهنشان تعویض شد.

حبیب باقری با اعلام این خبر افزود: با تعویض سخت‌افزاری ایستگاه‌های برداشت آب، به میزان 50 درصد هزینه‌های بهره‌برداری کاهش می‌یابد.

وی همچنین به قابل شارژ بودن کارت‌های آب اشاره و اعلام کرد: این کارت‌ها تا 5000 لیتر قابل شارژ است و تمامی دستگاه‌های آب در سطح این شهرستان فعال است؛ همین امر موجب افزایش رضایت‌مندی شهروندان ماهنشان شده است. به گفته این مقام مسئول این سیستم برنامه زمستانی هوشمند دارد که باعث کاهش چشمگیر آمار دستکاری و خرابکاری دستگاههای برداشت آب نیز شده است.  

انتهای پیام/2308/ب40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول