اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان:

نگاه تفننی مسئولان به صنایع‌دستی تغییر یابد / صنایع‌دستی صنعتی بدون ارزبری

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خواستار تغییر نگاه تفننی مسئولان به حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی شد.

نگاه تفننی مسئولان به صنایع‌دستی تغییر یابد / صنایع‌دستی صنعتی بدون ارزبری

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان احمدعلی ادیب در آیین تجلیل از پیشکسوتان میراث فرهنگی این شهرستان اظهار داشت: بر خلاف کشور ایران که تنها به بخش فرهنگی و هویتی هنرهای سنتی و صنایع دستی توجه می‌شود کشورهای خارجی علاوه بر توجه به بعد فرهنگی به مباحث اقتصادی آن نیز نگاه ویژه‌ای دارند.   

وی با اشاره به توجه فرهنگی برخی کشورها به هنرهای سنتی و صنایع دستی و همچنین توجه اقتصادی برخی کشورهای دیگر به این صنعت بیان داشت: برخی از کشورهایی که نگاه واقع بینانه‌ای به هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور خود دارند به هر دو بخش فرهنگی و اقتصادی آن عنایت ویژه دارند.

به گفته وی از دهه 40 که سازمان میراث فرهنگی در ایران شکل گرفته تا کنون به بخش اقتصادی هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور توجهی نشده و تنها به بحث هویتی و فرهنگی موضوع پرداخته شده است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اصفهان، هنرهای سنتی و صنایع دستی را صنعتی قابل گسترش و توسعه‌ای پایدار در اغلب کشورهای جهان دانست و اذعان داشت: صنایع دستی به دلیل ویژگی‌هایی که در امر هنر دارد باعث شده تا به لحاظ اقتصادی مورد توجه کشورهای جهان قرار داشته باشد.

ادیب در ادامه نقش مهم هنرهای سنتی و صنایع دستی در اعتلای فرهنگی، احیای سنت و وحدت بین اقوام مختلف کشور را انکارناپذیر خواند و گفت: تلاش‌های افرادی که در این عرصه برای شکل‌گیری هویت ملی ما صورت می گیرد بر کسی پوشیده نیست.

وی در ادامه از تخصیص نیافتن اعتبارات لازم به بخش صنایع دستی گلایه کرد و با اشاره به مشکلات اعتباری این حوزه در سال جاری ابراز داشت: در حالی همه از ما انتظار برنامه‌محوری دارند که تأمین اعتبار حوزه صنایع دستی در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان و شهرستان است که در نهایت با اختصاص اعتبار سلیقه‌ای تمامی برنامه‌های حوزه صنایع دستی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. 

وی با اشاره با وجود مشکلات فراوان در بخش خشکسالی، کم‌آبی و سایر معضلات موجود در حوزه مدیریت استان ابراز داشت: با همه این مشکلات زمان تخصیص اعتبارات به صنایع دستی به دلیل نگاه تفننی و ذوقی مسئولان و بی‌اهمیت قلمداد کردن صنایع دستی، اولین حوزه‌ای که روی اعتبارات آن خط کشیده می‌شود حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: در حالی مسئولان به صنایع دستی نگاه تفننی دارند که صنایع دستی، صنعتی عاری از آلایندگی، بدون ارزبری، نداشتن تبعات مشکلات اجتماعی و بدون معضلات زیست محیطی است.

ادیب خاطرنشان کرد: صنایع دستی در حوزه‌هایی نظیر فرش، طلا و جواهر به تنهایی 27 درصد صادرات استان اصفهان را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، صنعتی که به تنهایی 27 درصد کل صادرات استان اصفهان را به خود اختصاص داده است و سهم ما را در تولید ناخالص ملی حدود 3 تا 3.5 درصد کرده است چرا باید به نگاه تفننی برخی افراد دچار شده و مورد کم‌توجهی قرار گیرد.

ادیب متذکر شد: در حالی مسئولان به صنایع دستی نگاه تفننی دارند که این بخش زمینه اشتغال‌زایی زیادی را در سطح استان فراهم کرده و با همه مشکلات پیش روی هنرمندان و صنعتگران، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: هنرهای سنتی و صنایع دستی نشأت گرفته از عشق و احساس بوده و پدیده‌ای است که همزاد همه انسان‌ها بوده، با بشریت متولد شده و پا به پای انسان به حیات خودش ادامه داده است.

به گفته وی، هنرهای سنتی و صنایع دستی در طول تاریخ دستخوش فراز و نشیب‌های بسیاری شده است اما به همت والای هنرمندان و صاحب‌نظران در این عرصه، پویایی‌ خود را همچنان حفظ کرده است.

همایش تجلیل از پیشکسوتان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان با حضور مسئولان شهرستان، کارکنان میراث فرهنگی، هتل‌داران، آژانس‌های مسافرتی، شاعران پیشکسوت کاشان به همراه تجلیل از 32 نفر از پیشکسوتان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان در حوزه‌های مختلف برگزار شد.

انتهای پیام/2406/ع40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول