اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر ستاد تسهیلات نوروزی کردستان:

آمادگی میزبانی شبانه 100 هزار نفر را داریم / برگزاری جشنواره صنایع دستی در کردستان

خبرگزاری فارس: فرهاد میمنت‌آبادی با اشاره به برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده در ستاد تسهیلات نوروزی گفت: آماده میزبانی از 100 هزار نفر مهمان نوروزی به صورت شبانه هستیم.

آمادگی میزبانی شبانه 100 هزار نفر را داریم / برگزاری جشنواره صنایع دستی در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس همه ساله در این ایام مسافرت‌ها به نقاط گردش‌پذیر و توریستی کشور رشد قابل ملاحظه‌ای می‌یابد. به تناسب این سفرها لزوم تدارک تسهیلات مناسب برای گردشگران از سوی نهادهای ذیربط حساسیت خاصی دارد.

استان کردستان هم به دلیل جاذبه‌های طبیعی همواره به عنوان یکی از اولویت‌های سفر مردم از نقاط مختلف کشور و حتی در برخی اوقات از کشورهای جهان قرار دارد.

به همین بهانه با رئیس ستاد تسهیلات نوروزی کردستان پیرامون برنامه‌های این ستاد در ایام پایان سال و همچنین نوروز 92 به گفت‌وگو نشستیم.

فرهاد میمنت‌آبادی در این مصاحبه از آمادگی پذیرش 100 هزار نفر به طور شبانه در محل‌های اقامتی استان خبر می‌دهد. وی همچنین از برگزاری جشنواره صدای بهار با موضوع هنرها و صنایع دستی در کردستان می‌گوید.

فارس: به عنوان سوال نخست در خصوص سابقه گردشگری و سفر در کردستان توضیحاتی ارائه دهید.

میمنت‌آبادی: استان کردستان یکی از زیباترین استان‌های کشور از لحاظ طبیعی و مظاهر میراث فرهنگی چه مادی و چه معنوی است.

کردستان از قدیم‌الایام دروازه ورود به ایران بوده و اقوام مختلف که قصد گذر از ایران را داشتند خواه ناخواه از کردستان عبور می‌کردند. آموزه‌های دینی مردم این استان هم بر نوع‌دوستی و غیرت آنها به شکل همزمان اشاره دارد.

در دین اسلام هم در خصوص تشویق انسان به سفر به واسطه سودی که برای انسان داشته از بهداشت روانی تا تأمین مایحتاج زندگی و صله رحم در قرآن و روایات تأکید شده است.

مردم کردستان هم اهمیت زیادی برای سفر و به موازات آن میزبانی از مسافران قائل بوده‌اند. ضمن اینکه تنوع آب و هوایی کشور ایران هم منحصر به فرد بوده و جزو 5 کشور دنیا در خصوص تنوع فصل‌هاست. از حیث دسترنج و میراث پیشینیان هم جزو 10 کشور برتر جهان هستیم.

فارس: کردستان همیشه پذیرای گردشگران و مسافران بوده است، علت را در چه می‌بینید؟

در یک تقسیم‌بندی کلی جذابیت‌های استان و منطقه غرب کشور به 3 بخش کلی تقسیم می‌شود: مظاهر طبیعی، مظاهر دینی و معنوی، و مظاهر ارزشی دفاع مقدس که موجب می‌شود گردشگران به سمت این منطقه کشیده شوند.

در خصوص مورد نخست با توجه به منطقه کوهستانی و تنوع پوشش گیاهی خاص خود از جمله اورامان، دریاچه زریبار مریوان، و موارد دیگر از جمله پارک آبیدر سنندج، پالنگان کامیاران، جزو مظاهر طبیعی استان است.

اما در زمینه مظاهر غیر طبیعی، غار کرفتو که یکی از جذابترین غارهای دنیاست، گنجینه زیویه با عظمت تاریخی آن، جزو شاهکارهایی است که در ادوار مختلف تاریخ به وجود آمده و برای نسل آینده به عنوان میراث ارزشمندی قرار گرفته است.

در خصوص بحث دوم که مظاهر دینی و معنوی بوده است وجود مساجد زیبا و قرآن‌های نفیس خطی در استان جزو این مظاهر است. ضمن اینکه سازمان میراث فرهنگی در حال ساخت ویترین‌های هوشمند برای حفاظت علمی و امنیتی از آنهاست.

در موضوع سوم که مربوط به جاذبه‌های دفاع مقدس می‌شود وجود حماسه‌های بی‌نظیر در کردستان مانند حماسه شهیده ناهید فاتحی کرجو و امثالهم که هر کدام با اقدامات خود توانستند کار بی‌نظیری انجام دهند موجب شده تا هم‌اکنون کاروان‌های زیارتی محل‌های شهادت این بزرگان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند.

فارس: تسهیلاتی که قرار است در اختیار گردشگران قرار بگیرد را شرح دهید

در ستاد تسهیلات 247 مصوبه در این باره داشته‌ایم. به عنوان نمونه امسال جشنواره صدای بهار در تمام شهرستان‌های استان با محوریت صنایع دستی در معرض نمایش و فروش گذاشته می‌شود.

در کنار آن اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و موسیقی محلی، آماده سازی تمام مراکز مهمان پذیر و ساماندهی تمام امکانات سطح استان به شکل مناسب از دیگر برنامه‌هاست.

در استان ظرفیت میزبانی از 100 هزار نفر به صورت شبانه وجود دارد ضمن آنکه برای اسکان موقت هم می‌توانیم بسیار بیش‌تر از این رقم را میزبانی کنیم.

فارس: شرایط اسکان چگونه است؟ آیا با نهادهایی همچون آموزش و پرورش در این زمینه هماهنگی شده است؟

بله. خوش‌بختانه با توجه به اینکه مسئولین آموزش و پرورش خود در ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی عضو هستند تمام خانه‌های معلم و بخش عظیمی از مدارس به امکانات تجهیز شده و در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت.

ضمن اینکه با شهرداری‌ها، هلال احمر و سایر نهادها نیز در این خصوص همکاری و برنامه‌ریزی مشترک انجام شده است.

همچنین در مبادی ورودی شهرستان‌های استان کیوسک‌های راهنمای مسافران نصب می‌شود، ضمن آنکه یکسری اقلام تبلیغاتی هم در حال چاپ برای ارائه اطلاعات کافی در زمینه مراکز سیاحتی و محل‌های اسکان است. علاوه بر همه این‌ها در سایت‌های اداراتی مانند آموزش و پرورش محل‌های اسکان معرفی شده است.

فارس: به عنوان سوال پایانی از لحاظ امنیتی چه اقداماتی انجام شده و می‌شود؟

حقیقت این است که امنیت یک مقوله اساسی در زندگی انسان است و درایت مردم کردستان نشان داده که اهتمام جدی به امنیت خود دارند.

عوامل نظامی و انتظامی تلاش کردند تا کردستان جزو استان‌های برتر در زمینه امنیت شود.

من در اینجا از خانواده‌ها درخواست می‌کنم با توجه به روحیه مهمان پذیری مردم استان تلاش کنند تا زمینه لازم برای اسایش روانی مهمانان و مسافران نوروزی فراهم شود. به عنوان مثال در خصوص مواد محترقه‌ای که در بازار وجود دارد دقت کافی را داشته باشند تا نه تنها برای مسافران بلکه برای فرزندان خودشان هم مشکلی پیش نیاید.

و مورد آخر اینکه خانواده‌هایی که به سفر می‌روند باید در خصوص نگهداری اموال خود و سپردن خانه‌ها به دست افراد مطمئن مسائل امنیتی را به دقت رعایت کنند.

===============

مصاحبه از: کیوان قاسمی

===============

انتهای پیام/79012/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول