اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی زنجان خبر داد

رفع تصرف 713 هکتار از اراضی ملی استان زنجان

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از رفع تصرف 713 هکتار اراضی ملی استان زنجان خبر داد.

رفع تصرف 713 هکتار از اراضی ملی استان زنجان

 بهمن اسکندری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار کرد: کاداس اراضی ملی برای نخستین بار در استان زنجان آغاز شده و روتین‌ کردن نقشه‌ها از برنامه‌های این طرح ملی است.

وی از رسیدگی به 2 هزار و 118 مورد پرونده از سوی منابع طبیعی استان زنجان خبر داد و افزود: 108 مورد در سال‌جاری مورد رسیدگی قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اجرای کمربند سبز حفاظتی در زنجان افزود: این کمربند در 51 کیلومتر از اراضی استان زنجان اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه مبارزه با آفات و بیماری‌ها از برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی است، خاطرنشان کرد: در 43 هکتار از اراضی استان زنجان این طرح اجرایی شده است.

* استعدادیابی 808 هکتار اراضی آموزش و خدماتی در زنجان

اسکندری مشارکت در زمینه توسعه استان را در قالب استعدادیابی برای کاربری‌های مختلف را از برنامه‌های این اداره کل عنوان کرد و گفت: 808 هکتار اراضی آموزش و خدماتی از سوی این اداره کل شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه 80 هکتار در زمینه صنعت شناسایی شده است، یادآور شد: 20 هکتار نیز در بخش کشاورزی استعدادیابی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از ارائه 74 مورد مجوز بهره‌برداری به مساحت 140 هکتار خبر داد و افزود: این مجوزها برای فعالیت‌های معدنی صادر شده است.

وی با بیان اینکه به ازای هر 72 هزار هکتار یک نفر نیروی یگان حفاظت در این اداره کل به کارگیری شده بود، یادآور شد: در حال حاضر این رقم به ازای هر 54 هزار هکتار یک نفر است.

اسکندری تصرف اراضی ملی را به دلیل توسعه بخش کشاورزی دارای افزایش عنوان کرد و افزود: 713 هکتار مورد تصرف در اراضی ملی استان صورت گرفته بود که 597 مورد بدون دستور و 116 مورد با دستور قضایی رفع تصرف شد.

وی میزان جنگل‌های طبیعی استان زنجان را 97 هزار و 753 هکتار عنوان کرد و گفت: 17 هزار هکتار نیز به جنگل‌های دست‌کاشت اختصاص داده شده است.

* وجود 12 ذخیره‌گاه جنگلی در استان زنجان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه زنجان دارای 12 ذخیره‌گاه جنگلی است، یادآور شد: 2 هزار و 954 هکتار از استان به این ذخیره‌گاه‌ها اختصاص دارد.

وی توسعه زراعت چوب را از برنامه‌های استان زنجان برشمرد و گفت: 400 هزار اصله صنوبر در استان زنجان توزیع شده است.

اسکندری با بیان اینکه استان زنجان به عنوان یکی از قطب‌های زارعت چوب محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: نیاز کشور به چوب 14 میلیون مترمکعب است که 2 میلیون و 500 مترمکعب از طریق صنوبرکاری تامین می‌شود.

وی ظرفیت مراتع استان زنجان را یک میلیون و 313 هزار واحد دامی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر یک میلیون و 700 هزار واحد دامی از مراتع استان استفاده می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از تولید 183 هزار تن علوفه از طریق مراتع استان زنجان خبر داد و گفت: 328 فقره طرح مرتع‌داری در استان زنجان تهیه شده است که از این میزان 171 فقره واگذار شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری 10 مورد طرح مرتع‌داری واگذار شده است، تصریح کرد: در قالب این طرح‌ها 15 هزار هکتار واگذاری صورت گرفته است.

* 38 درصد مطالعات آبخیزداری زنجان انجام شده است

اسکندری از اجرای طرح‌های مختلف آبخیزداری در استان زنجان خبر داد و افزود: 38 درصد مطالعات آبخیزداری استان زنجان انجام شده است.

وی با بیان اینکه در 10 درصد از مساحت استان زنجان عملیات آبخیزداری انجام شده است، تصریح کرد: آبخیزداری قیدار، سلمانلو و گاوازنگ زنجان انجام شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان بر ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده درست از منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: باید فرهنگسازی لازم در خصوص استفاده از منابع ملی در جامعه انجام شود.

انتهای پیام/73003/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول