اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی خبر داد

ضعف قانون در رسیدگی به تخلفات منابع طبیعی / افزایش آمار تخلفات جرائم زیست محیطی

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در زمینه رسیدگی حقوقی به تخلفات منابع طبیعی با ضعف قانونی مواجه هستیم، گفت: به واسطه ضعف قانون امکان سوءاستفاده در برخی موارد وجود دارد.

ضعف قانون در رسیدگی به تخلفات منابع طبیعی / افزایش آمار تخلفات جرائم زیست محیطی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی، حجت الاسلام و المسلمین مالک اژدر شریفی در نشست حقوقی «پیشگیری از جرم در حوزه منابع طبیعی » بر پیشگیری از تصرفات در استان تأکید کرد و آن را یکی از اولویت‌ها دانست و اظهار داشت: متاسفانه نقش مردم در حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی مورد غفلت واقع شده است.

وی با بیان اینکه تشکیلات قضایی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها در زمینه اراضی ملی و دولتی آماده همکاری با تمام نهادها و ارگان‌های ذیربط برای حفاظت از اراضی تحت تملکشان است و  در این خصوص دادستانی‌ها هر لحظه آماده مقابله با متخلفان هستند، تأکید کرد: با هر فرد زمین‌خواری که نسبت به تصرف و ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ملی و منابع طبیعی اقدام کند، به شدت برخورد می‌شود.

شریفی با بیان اینکه در زمینه رسیدگی حقوقی به تخلفات در زمینه منابع طبیعی با ضعف قانونی مواجه هستیم، افزود: به واسطه ضعف قانون امکان سوءاستفاده در برخی موارد وجود دارد از این رو برای حل مشکلات تصاحب زمین‌های کشاورزی نیازمند قوانین کاراتری در این زمینه هستیم.

وی بر تقویت یگان حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: اقدامات پیشگیرانه در مراحل اولیه تصرف اراضی کشاورزی از تشکیل پرونده جلوگیری می‌کند.

حجت الاسلام شریفی نقش مشاوران حقوقی در پیگیری پرونده‌های تشکیل شده را مهم دانست و اظهار کرد: کارشناسانی باید تعیین شوند که توان ارزیابی و اظهارنظر صحیح را داشته باشند.

وی از اختصاص شعبه 9 دادگاه حقوقی تبریز برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با تخلفات در حوزه منابع طبیعی خبر داد و گفت: این اقدام به منظور تمرکز و شتاب در رسیدگی به این پرونده‌ها صورت گرفته و سبب افزایش انگیزه در میان کسانی که در این راستا حقوق خود را در معرض خطر می‌بینند، می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر قانون مناسبی برای ممانعت از تبدیل اراضی کشاورزی به طرح‌های صنعتی و کشاورزی تصویب نشده است.

شریفی با بیان اینکه حدود 70 تا 80 درصد از شکایت‌هایی که در خصوص تصاحب زمین‌های کشاورزی می‌شود به نفع دولت پایان می‌پذیرد، افزود: متاسفانه هرساله به آمار جرایم محیط زیستی افزوده می‌شود و  این امر به عنوان یک معضل در جامعه مطرح شده است که برای جلوگیری از آن باید اقدامات مناسبی توسط سازما‌‌های مربوطه صورت گیرد. 

انتهای پیام/60002/و/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول