اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تعاون روستایی کرمان خبر داد

توزیع 30 هزار تن نهاده‌های کشاورزی و دامی در کرمان

خبرگزاری فارس: مدیرکل تعاون روستایی استان کرمان گفت: بیش از 30 هزار تن نهاده‌های کشاورزی و دامی را در استان کرمان توزیع کردیم.

توزیع 30 هزار تن نهاده‌های کشاورزی و دامی در کرمان

داوود بیگلری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به فعالیت‌های تعاون روستایی اظهار داشت: در بخش خدمات فنی بیش از 4 هزار و 500 تن تولید و فرآوری گندم بذری داشتیم که با احتساب سال قبل 5 هزار و 500 تن گندم بذری در استان کرمان توزیع شده است.

وی با اشاره به تأکید بزرگان نظام همچون امام راحل و مقام معظم رهبری بر اهمیت کشاورزی و دامپروری افزود: در حوزه بین‌الملل اقتدار و حفظ تمامیت ارضی یک مملکت در تامین غذای جامعه است و هیچ مملکتی نمی‌تواند ادعای استقلال کند، اما مواد غذایی مردم را از خارج وارد کند.

بیگلری خاطر نشان کرد: نامگذاری سال جاری و سنوات گذشته توسط مقام معظم رهبری حکایت از اهمیت ارتقای معیشت و اقتصاد مردم دارد که همه آحاد جامعه به ویژه مسئولان در این راستا در سایه همدلی و همراهی خالی از هر گونه شعار باید تلاش کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به وظایف اصلی بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی، حفظ توسعه پایدار محیط زیست، خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک، صادرات و... با وجود تهدیدها دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌ایم، لذا ما در بخش کشاورزی نسبت به آینده باید هم از نظر کیفی و هم کمی دید بلندی داشته باشیم.

بیگلری عنوان کرد: با توجه به ارزش‌های دینی باید محصولات سالم تهیه و در استفاده از منابع حداکثر استفاده را ببریم و با حداقل منابع حداکثر تولید با کیفیت را داشته باشیم در مصرف نیز باید نهایت اهتمام را در خوب مصرف کردن به کار بگیریم.

وی گفت: استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور کم‌باران و رتبه اول تولید و سطح زیر کشت پسته، گردو، خرما و رتبه دوم مرکبات را دارد، سطح زیرکشت استان حدود 820 هزار هکتار که حدود 480 هزار هکتار باغی و 24 هزار هکتار زراعی است و میزان تولیدات زراعی و باغی و دامی استان 6 میلیون و 200 هزار تن است.

وی ادامه داد: با وجود کویری بودن استان کرمان یک چهارم باغات کل کشور در این استان است و در حوزه بخش کشاورزی دارای ظرفیت‌های مطلق و منحصر به‌فردی از جمله پسته، خرمای مضافتی، گلخانه طبیعی بز کرکی راینی، گاو جرسی بم و ... است و با توجه به وسعت استان انجام ماموریت‌های محوله در بخش کشاورزی شمال استان با 16 شهرستان و جنوب استان با هفت شهرستان اداره می‌شود.

بیگلری بیان داشت: هشت شهرستان شمال استان دارای ادارات تعاون روستایی و پنج شهرستان تازه تاسیس سرپرستی نمایندگی و سه شهرستان تازه تاسیس فاقد ساختار اداری است.

وی افزود: همچنین این نهاد دارای تعداد 126 شرکت تعاونی روستایی، 19 شرکت تعاونی کشاورزی، 12 شرکت تعاون روستایی زنان و 127 شرکت تعاونی تولید فعال و دارای 12 اتحادیه تعاون روستایی، 9 اتحادیه تعاونی تولید، یک اتحادیه تعاون روستایی استان، یک اتحادیه تعاونی تولید، یک اتحادیه مرغداران و یک اتحادیه گاوداران است.

بیگلری خاطر نشان کرد: به اعتقاد صاحب‌نظران بخش کشاورزی، ایجاد تشکل‌های قوی از کشاورزان بهترین، سریعترین و عملی‌ترین راه برای توانمندسازی کشاورزی و دستیابی به اهداف توسعه کشور است.

وی تصریح کرد: از بعد اقتصادی تشکل‌ها می‌توانند، منابع و حَرَف پراکنده را به شکل هدفمند تجمیع و در راستای اهداف بخش به کار گیرند، از بعد اجتماعی نیز گردهم آمدن و همکاری مردم پیوندهای اجتماعی را میسر می‌کند.

مدیرکل تعاون روستایی استان کرمان گفت: تشکل‌ها بستر مناسبی برای واگذاری بسیاری از امور تصدی‌گری در راستای اصل 44 قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری هستند و سهم مهمی در تحقق توسعه بخش عدالت اجتماعی و اقتصادی دارند.

بیگلری ابراز داشت: بهره‌وری امکانات کوچک و پراکنده بر اثر تجمیع سرمایه‌های مادی و انسانی، افزایش مهارت زندگی جمعی و پذیرش آرای دیگران نیز از دستاوردهای توسعه مشارکت مردمی است که باید در جامعه نهادینه شود تا به بار نشیند.

وی اذعان داشت: شبکه تعاون روستایی و کشاورزی به عنوان یک نهاد اقتصادی و اجتماعی جامع و کامل شکل گرفته تا بستر جامعه روستایی و موتور محرکه توسعه روستایی باشد، سه وظیفه و رسالت اصلی سازمان تعاون روستایی هدایت، حمایت و نظارت بر شبکه تعاون روستایی است.

بیگلری خاطر نشان کرد: از جمله برنامه‌های هدایتی سازمان تعاون روستایی تربیت انسان‌های با تفکر تعاون‌گر در سطح روستاها، آموزش و تربیت مدیران برای اداره شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاون روستایی و کشاورزی در جامعه روستایی، توسعه کمی و کیفی شبکه تعاونی‌ها و تهیه استانداردها و شاخص‌های توسعه، تدوین و بازنگری اساسنامه دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها برای ارتقای سطح آگاهی شبکه تعاونی به منظور توسعه کمی و کیفی تعاونی‌ها است.

وی در تشریح برنامه‌های حمایتی سازمان تعاون روستایی عنوان کرد: این برنامه‌ها شامل تامین و تدارک عوامل پیشرفت، تقویت و توسعه عملیات جمع‌آوری، نگهداری خرید محصولات و فرآوری، تبدیل و تکمیل این روند برای جلوگیری از ضایعات محصولات، تهیه، تولید و فروش نهاده‌های کشاورزی، ارائه خدمات در زمینه‌های فنی و مشاوره‌ای، رفاهی، مالی، اعتباری و بازاریابی و ارائه طرح‌های کشت‌های مشارکتی برای تهیه بذر اصلاح شده است.

وی افزود: برنامه‌های نظارتی تعاون روستایی شامل مراقبت و نظارت مستمر و حسابرسی شرکت‌ها و اتحادیه‌ها، ارزیابی مستمر شرکت‌های تعاون روستایی، کشاورزی و اتحادیه‌های مربوطه، تهیه و تنظیم مستمر گزارش فعالیت‌های انجام شده، تهیه و تنظیم ترازنامه مالی و حساب سود و زیان و ارائه خدمات حقوقی به شرکت‌ها و اتحادیه‌ها و دفاع از منافع مادی و معنوی آنها است.

بیگلری ابراز داشت: طرح مبارزه تلفیقی با آفات درختان خرما در سطح 4 هزار و 500 هکتار از باغات خرما انجام شده و در حوزه بازرگانی چیزی حدود 24 هزار تن محصولات کشاورزی به صورت توافقی خرید و فروش و توزیع آرد روستایی 11 هزار تن و توزیع مواد سوختی 2 هزار میلیون لیتر صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: خریداری 5 هزار تن ذرت دانه‌ای از کشاورزان، شرکت در نمایشگاه‌های داخل و خارج استان به صورت فعال و عرضه 4 هزار و 400 تن محصولات کشاورزی، صادرات پسته به کشورهای چین و حاشیه خلیج فارس با ارزش ریالی 455 هزار میلیون ریال و  پرداخت بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال تسهیلات در حوزه شبکه انجام شده است.

مدیرکل تعاون روستایی استان کرمان گفت: بیش از 30 هزار تن نهاده‌های کشاورزی و دامی در استان توزیع کردیم.

انتهای پیام/2446/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول