اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل خطرناک بودن

5 سم از چرخه‌ کشاورزی ‌حذف شد‌

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول سموم کشاورزی جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: 5 سم خطرناک از سال 89 تا ابتدای سال 91 از چرخه مصرف کشاورزی ‌حذف شده است.

5 سم از چرخه‌ کشاورزی ‌حذف شد‌

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، پروین پرنده‌افشار بعد از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: مصرف ‌سم‌هایی مانند آمیتراز، آندوسولفان‌، سوین‌، گوزاتیون و آلاپلو‌‌ به شدت خطرناک بوده و هیچ کشاورز‌ و فروشنده‌ای حق استفاده از آنان را ندارد.

وی افزود: این سموم از سال 89 تا ابتدای سال 91 از چرخه مصرف کشاورزی کشور و استان کرمان‌ حذف شده و مصرف سموم خطرناک تنها برای محصولاتی مانند پسته و خرما و دیگر اقلام این چنینی که فاصله بین سمپاشی و دوره برداشت‌ چند‌ ماه است، انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اخیرا برخی رسانه‌ها و مسئولان مواردی اعلام کردند که سم خطرناک ددت در کشاورزی استفاده شده است، گفت:‌ هیچ فروشگاه، نهاده‌های کشاورزی و کشاورزی حق استفاده از این سم را ندارند.

پرنده‌افشار با اشاره به اینکه از 25 سال قبل سم ددت از چرخه مصرف کشور خارج شده است، عنوان کرد: اگر موارد ناچیزی هم وجود داشته باشد، توسط مجاری غیر قانونی به کشور وارد شده‌ و به صراحت می‌گویم هیچ کشاورزی در شمال استان از ددت استفاده نمی‌کند و‌ با توجه به انجام مانیتورینگ سم هیچ ردی از این نوع سم در شمال استان کرمان مشخص نشده است.

پرنده‌افشار‌ با اشاره به اینکه مواد اولیه تولید سموم‌ در تولیدات داخلی زیر نظر سازمان حفظ نباتات است، گفت: ‌مواد اولیه بعد از تایید در کارخانه تبدیل به سموم مختلف شده و وارد بازار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در گلخانه‌ها معمولا از سمومی که دوره ماندگاری آنها کمتر است، استفاده می‌شود، افزود: برای سموم‌ وارداتی همه مسائل تحت نظارت گمرک، جهاد کشاورزی و دیگر مبادی نظیر استاندارد است.

کارشناس مسئول سموم کشاورزی جهاد کشاورزی استان کرمان‌ تصریح کرد: قبلا سازمان حفظ نباتات‌ تولید سموم را منوط به انجام تست کرده بود، اما اکنون وضعیت به این شکل نیست، بلکه بعد از برخی نمونه‌برداری از سموم اگر سمی مشکل خاص داشته باشد، باید توسط کارخانه از سطح بازار جمع‌آوری شود و این در حالی است که کارخانه‌ها نیز باید آزمایش کنترل کیفی و استاندارد را برای تولید سم انجام دهند.

انتهای پیام/80018/ش30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول