اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اجرای سیستم‌های نوین آبیاری اولویت کشاورزی ریگان

خبرگزاری فارس: با توجه به اینکه همه ساله توفان‌های فصلی شدید در ریگان خسارات زیادی به کشاورزی وارد می‌کند و سبب شن‌گرفتگی مزارع و کانال‌های انتقال آب می‌شود، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری اولویت کشاورزی است.

اجرای سیستم‌های نوین آبیاری اولویت کشاورزی ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، ریگان یک شهرستان توفان‌خیز است و سالانه خسارات زیادی را به کشاورزان تحمیل می‌کند این در حالی است که ریگان دارای بافت شنی بوده و به دلیل بافت شنی و تبخیر زیاد آب، بین 50 تا 70 درصد هدررفت آب دارد.

تعدادی از کشاورزان شهرستان ریگان با استفاده از روش سنتی آبیاری که به صورت غرقابی استفاده می‌کنند، آب زیادی در مزارع آنها از محل تامین آب تا مزارع هدر می‌رود و تعدادی از مزارع آنها خشک می‌ماند، اما اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در ریگان یکی از اقدامات جهاد کشاورزی است که خوشحالی کشاورزان را در پی داشته است.

موسی جلالی مدیر جهاد کشاورزی ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان گفت: ریگان یک شهرستان کشاورزی است که در شرق استان کرمان دارای بهترین ظرفیت در زمینه تولید محصولات کشاورزی است.

وی افزود: حدود 250 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت محصولات زراعی و باغی شامل خرما، یونجه و مرکبات است و یونجه ریگانی از جمله محصولات با کیفیت و در شرق استان نمونه است.

گرمای 54 درجه در ریگان و تبخیر زیاد آب

جلالی گفت: با توجه به اینکه همه ساله توفان‌های فصلی شدید در ریگان خسارات زیادی به کشاورزی وارد می‌کند و سبب شن‌گرفتگی مزارع و کانال‌های انتقال آب می‌شود در کشاورزی اولویت ما جلوگیری از هدررفت آب است.

وی تنها راه جلوگیری از هدررفت آب را اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در این مزارع برشمرد و بیان داشت: با اجرای لوله‌گذاری در این کانال‌های آبرسانی سنتی از هدررفت آب جلوگیری می‌شود.

جلالی عنوان کرد: گرمای بالای 54 درجه در شهرستان ریگان و تبخیر زیاد آب و بافت شنی منطقه سبب شده که آب زیادی از محل منبع آب تا مزارع بین 50 تا 70 درصد هدر رود و در زمینه جلوگیری از هدررفت آب تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: در زمینه سیستم‌های نوین تاکنون 2 هزار هکتار از اراضی شهرستان مجهز به انواع سیستم‌های آبیاری بارانی سنتر کلاسیک ثابت بابلر و قطره‌ای اجرا شده که تاکنون 10 درصد اراضی شهرستان به این سیستم‌ها مجهز شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان گفت: با اجرای این سیستم‌های نوین سطح زیر کشت مزارع برای کشاورزان سه تا چهار برابر افزایش یافته و تمام محصولات به خوبی آبیاری می‌شود و این در حالی است که در روش سنتی آب به تمام مزارع نمی‌رسد و قسمتی از مزارع خشک می‌ماند.

 400 کیلومتر لوله‌گذاری در مزارع ریگان

جلالی یکی دیگر از اقدامات جهاد کشاورزی را در زمینه جلوگیری از هدررفت آب اجرای لوله‌گذاری در مزارع برشمرد و ابراز داشت: تاکنون 400 کیلومتر لوله‌گذاری در مزارع انجام که این امر سبب جلوگیری از هدررفت 40 درصد آب شده است.

وی با بیان اینکه اکنون در شهرستان ریگان با توجه به آبیاری سنتی دو سوم آب هدر می‌رود از کشاورزان خواست به سیستم‌های نوین آبیاری روی آورند.

سالار بهزادی یکی از کشاورزانی که از این سیستم‌ها استفاده کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه قبلا از آبیاری سنتی استفاده می‌کردم بین 50 تا 60 درصد آب هدر می‌رفت، اما برای نخستین‌بار در شرق استان کرمان از سیستم سنترپیوت استفاده کردم که این سیستم آبیاری در مزارع ذرت از هر هکتار 9 تن محصول به دست آوردم و مزرعه‌ام در استان به عنوان مزرعه نمونه شناخته شد.

علی کدخدامنش یکی دیگر از کشاورزان ریگانی افزود: با توجه به اینکه منطقه ما دارای بافت شنی زیادی بود، آب زیادی هدر می‌رفت و آب تا مزارع نمی‌رسید که با اقدامات جهاد کشاورزی و لوله‌گذاری توسط جهاد کشاورزی مشکل حل شد.

وی تصریح کرد: با توجه به توفان‌خیز بودن منطقهٰ، مزارع ما دچار شن‌گرفتگی می‌شد و این امر جلوی انتقال آب به مزارع را می‌گرفت و مزارع خشک می‌شد، اما با لوله‌گذاری مزارع اکنون تمام باغات ما آبیاری می‌شوند.

انتهای پیام/80014/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول