اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان خبر داد

آبیاری 34 درصد مزارع سبزی‌کاری همدان با آب‌های آلوده

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان گفت: بیش از 34 درصد مزارع سبزی‌کاری همدان با آب‌های آلوده آبیاری می‌شوند.

آبیاری 34 درصد مزارع سبزی‌کاری همدان با آب‌های آلوده

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدرضا ابراهیمی ظهر امروز در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان همدان با بیان اینکه از مجموع 57 هزار تن سبزی مصرفی استان فقط 9 هزار تن در همدان تولید می‌شود، اظهار داشت: میزان تولید سبزی در استان 15 درصد است و بقیه از خارج از استان وارد می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فصل سبزی‌کاری در استان از ابتدای بهار آغاز می‌شود از اول آغاز فصل کشت سبزی دوباره شناسایی افراد و کنترل آبیاری مزارع انجام می‌شود. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: هر اقدامی که علیه بهداشت عمومی از طریق توزیع آب و آلوده شدن آب در مزارع کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی باشد، جهاد کشاورزی، علوم پزشکی و محیط زیست با متخلفان برخورد می‌کنند.  

وی اضافه کرد: از 431 هکتار اراضی زیرکشت سبزی استان بیش از 69 درصد سبزی تولید استان با آب‌های سالم آبیاری می‌شود و فقط 34 درصد با آب‌های آلوده آبیاری می‌شوند.  

ابراهیمی افزود: مزارع سبزی‌کاری حاشیه شهر همدان بیشترین مصرف آب‌های آلوده را به خود اختصاص داده و در شهرهای کبودراهنگ، اسدآباد، رزن و بهار آبیاری آب‌های آلوده ندارند.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان میادین و تره‌بار تهران یکی از مشتریان محصولات کشاورزی و سبزی استان همدان است، تصریح کرد: سازمان میادین و تره‌بار تهران با دانشگاه تهران همکاری می‌کنند و با تجزیه و تحلیل محصولات، نتایج را به صورت محرمانه برای ما ارسال می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان بیان داشت: دانشگاه تهران طبق بررسی‌های انجام داده اعلام کرد که در 13 محصول همدان میزان بالای نیترات وجود داشته و در دیگر محصولات هیچ گونه آلودگی یافت نشده است.

وی اذعان داشت: عمده سبزی‌های تولیدی آلوده در محدوده شهری تولید می‌شود و با توجه به اینکه از سال گذشته شهرداری اقدام به تملک اراضی حاشیه شهر کرده، این زمین‌ها از کاربری کشاورزی خارج می‌شوند.

ابراهیمی گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از آبیاری اراضی با آب‌های آلوده جداسازی فاضلاب و تصفیه آب‌های آلوده برای مصارف مختلف است. 

وی در پایان بیان داشت: جهاد کشاورزی آمادگی دارد تا در صورت تأمین آب، زمین‌های جایگزینی را در روستای امزاجرد به سبزی‌کاران همدان از محل زمین‌های منابع طبیعی اختصاص دهد. 

انتهای پیام/89019/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول