اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همایش رسانه و استعمار نو/1

اصحاب رسانه سنگین‌ترین وظیفه انبیا را به دوش می‌کشند

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی گفت: اصحاب رسانه و کسانی که در خبررسانی به مردم فعالیت می‌کنند در واقع سنگین‌ترین وظیفه انبیا را به دوش می‌کشند.

اصحاب رسانه سنگین‌ترین وظیفه انبیا را به دوش می‌کشند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید عباس نبوی بعد از ظهر امروز در همایش رسانه و استعمار نو که در تالار رجایی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شد اظهار کرد: رسول با رسانه ریشه‌ای یکسان دارد که تفاهم شغل انبیا و اصحاب رسانه را  مشخص می‌کند.

وی با اشاره به صفات انبیاء الهی تصریح کرد: بیشترین صفتی که برای نقش پیام‌رسانی انبیا مورد توجه قرار گرفته است قابل اعتماد بودن آنها در رساندن پیام الهی به افراد و صدق بودن گفتار آنها برای مردم در زمانی است که پیام‌های الهی را ارسال می‌کنند.

رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی در ارتباط با عواملی که ممکن است سبب شود تا اصحاب رسانه از انتقال درست واقعیات انحراف پیدا کنند خاطر نشان کرد: در واقع دسته عواملی هستند که سبب صدق نبودن گفتار و رفتار اصحاب رسانه می‌شوند و مهم‌ترین آنها داشتن تمایلات و جهت‌گیری‌های شخصی افراد است.

نبوی ادامه داد: دسته دیگر عوامل روانشناختی است که در قرآن کریم به برخی از آنها مانند تعصبات بازمانده از اجداد اشاره می‌شود که برخی از این عوامل روانشناختی از ادراک درست مسائل توسط افراد جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود تا اصحاب رسانه در انتقال پیام منحرف شوند.

وی افزود: همچنین زنگار داشتن آئینه قلب انسان و آلوده به احساسات انسانی مانند حسد، بخل و یا رقابت‌های ناسالم سبب می‌شود که انتقال پیام به مردم توسط اصحاب رسانه و به تصویر کشیدن واقعیت انحراف ایجاد شود.

رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی اضافه کرد: همچنین منافع دنیایی در برخی از موارد سبب می‌شود که اصحاب رسانه در ابلاغ پیام و شکل‌دهی افکار عمومی انحراف ایجاد کنند و حقایق را آنگونه که باید باشد به مردم نشان ندهند.

نبوی خاطر نشان کرد: علاوه بر اینها مؤلفه‌های جامعه شناختی که هر کدام آثار مختلفی روی شخصیت انسان در مسیر رشد وی می‌گذارد سبب می‌شود که انسان در پذیرفتن صدق و انتقال پیام صدق و حق دچار انحراف شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در ملل شرقی که خانواده محوریت دارد ممکن است که سختی نوع زندگی خانوادگی به نوعی روی آنها تاثیراتی بگذارد که در بلند مدت خلق و خوی افراد و نحوه نگرش آنها به حق و صدق را مورد تاثیر قرار دهد.

رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی با اشاره به رفتار اصحاب رسانه در کشورهای غربی تصریح کرد: غربی‌ها هیچ احترامی برای حقیقت و حقیقت‌گرایی ندارند و هر چیز را بر اساس امیال خود طبقه‌بندی می‌کنند و آنها را انتقال می‌دهند.

نبوی ادامه داد: در واقع حرکت‌هایی که رسانه در کشور ایجاد می‌کند باید حرکت‌هایی بنیان‌دار و بنیان‌ساز باشد نه آنکه تنها حرکاتی باشد که سبب شور و اشتیاق میان جوانان شود و هیچ پایه‌ای نداشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر حرکت‌هایی که در رسانه‌ها انجام می‌شود بنیان و پایه نداشته باشد در واقع ارزش‌ها در جامعه نهادینه نمی‌شود و نسل سوم و چهارم که در بطن جریان‌های انقلاب اسلامی نبوده‌اند از این جریان اصیل و ارزش‌های آن فاصله می‌گیرند.

رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی با اشاره به اهمیت محور قرار دادن حرکت‌های ارزشی و بنیان‌دار خاطر نشان کرد: اگر این حرکت‌ها انجام نشوند؛ نمی‌توان ادامه حرکت انقلاب را در نسل‌های بعدی تضمین کنیم.

نبوی با بیان اینکه امام خمینی (ره) با روش ایجاد گفتمان حرکت می‌کردند بیان کرد: ایشان برای نگرش‌ها و ایده‌های افراد سرخط‌ها را تعیین می‌کردند و افرادی وجود داشتند که راهبردها و سرخط‌های امام را در جامعه نهادینه می‌کردند.

وی ادامه داد: در این راستا بعد از دوران امام خلأ افرادی مانند مطهری و بهشتی در جامعه کاملا محسوس است زیرا بخش دانشگاهی ما در حال حاضر نیازمند شدید به بنیادی کردن مسیرسازی‌های رهبر انقلاب است.

انتهای پیام/70010/ت30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول