اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مدرس مدیریت بحران گلستان:

رسانه‌ها در زمان بحران تهدید نیستند

خبرگزاری فارس: یک مدرس مدیریت بحران استان گلستان گفت: رسانه‌های جمعی در عرصه مدیریت بحران نه تنها تهدید محسوب نمی‌شوند بلکه یک فرصت تلقی می‌شوند.

رسانه‌ها در زمان بحران تهدید نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سید علیرضا حسینی صبح امروز در کارگاه آموزشی مدیریت ستادی بحران شهرستان گرگان در محل اداره آموزش فنی و حرفه‌ای این شهر اظهار داشت: میل به عدم اطلاع‌رسانی در برخی مدیران و فقدان شناخت کافی از کارکرد رسانه‌ها موجب شده تا نگاه بدبینانه‌ای نسبت به حضور فعال این بخش در بحران‌ها داشته باشند.

رسانه‌ها می‌توانند ابزاری در خدمت بحران‌زدایی باشند

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها با توجه به نوع کارکردی که دارند هم می‌توانند ابزاری در خدمت بحران‌زدایی و کاهش آثار آن و هم وسیله‌ای در خدمت بحران‌سازی و تشدید بحران باشند، اما تعیین نوع کارکرد مثبت آنها به نوع برخورد و افزایش آگاهی آنان بستگی دارد.

به گفته وی بهترین نوع برخورد مدیران با رسانه‌ها نگاه تعاملی است که در این رویکرد حضور رسانه‌ها در حوادث حضوری توأم با برنامه‌ریزی، نگرش حرفه‌ای و تخصصی در امر اطلاع‌رسانی است.

حسینی تصریح کرد: رسانه‌ها در این فرآیند همزمان با اطلاع‌رسانی به بیان تلاش‌های انجام گرفته می‌پردازند و با درک شرایط حساس به وی‍ژه در زمان‌های اولیه حادثه در پی آرامش و پرهیز از هرگونه التهاب‌آفرینی هستند.

مسئول روابط عمومی و آموزش مدیریت بحران استان گلستان مهم‌ترین مشکل در این عرصه را فقدان شناخت وظایف مدیران و رسانه‌ها نسبت به وظایف یکدیگر عنوان کرد و یادآور شد:‌ برگزاری جلسات هم‌اندیشی و آموزشی می‌تواند دریچه تفاهم تازه‌ای را در درک وظایف این دو به یکدیگر بگشاید.

یک دستورالعمل مشخص به ایجاد تفاهم بیشتر در حوادث کمک می‌کند

حسینی اضافه کرد: یک دستورالعمل مشخص و مورد توافق می‌تواند به ایجاد تفاهم بیشتر و تقویت زبان مشترک اطلاع‌رسانی در حوادث کمک کند.

به گفته وی تدوین سناریوی رسانه در مدیریت بحران نیز از جمله موضوعاتی که می‌تواند شناخت متقابل وظایف و موقعیت‌های رسانه و مدیریت بحران را فراهم سازد.

حسینی برگزاری کارگاه‌های آموزشی با شرکت مدیران و رسانه‌ها را از جمله راهکارهای مناسبی برای شناخت آنان نسبت به وظایف و کارکرد یکدیگر قلمداد کرد.

این مدرس مدیریت بحران گلستان خاطرنشان کرد: با پذیرفتن این موضوع که بحران‌ها جدایی‌ناپذیر جوامع امروزی هستند، مدیریت بحران باید فضا را برای تعامل و درک شناخت بین رسانه، مدیریت بحران و جامعه بیش از پیش فراهم سازد.

حسینی یادآور شد: وظایف رسانه‌ها تنها مختص به زمان حادثه نیست؛ بلکه این وظایف در چهار مرحله مدیریت بحران پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی تداوم دارد.

راه‌اندازی نخستین کمیته روابط عمومی مدیریت بحران گامی بزرگ است

وی راه‌اندازی نخستین کمیته روابط عمومی مدیریت بحران را گامی بزرگ در نیل به این مقصود برشمرد و افزود: ‌این کمیته می‌تواند با همراهی کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی مدیریت بحران استان، دستورالعمل مناسبی را در این عرصه مهیا سازد.

این مدرس مدیریت بحران گلستان بهره‌گیری از تجارب دیگر کشورهای صاحب‌نظر در این عرصه را مفید دانست و اذعان داشت: در اکثر ممالک پیشرفته و توسعه‌یافته ضمن توجه به نقش رسانه‌ها، برای این بخش دستورالعمل‌های مدون و تخصصی مهیا کرده‌اند و تعامل مناسبی بین مدیران و رسانه‌ها در چارچوب قانون برقرار است.

حسینی وجود رسانه‌های فعال و آگاه در حوادث را موجب اطلاع‌رسانی شفاف و بدون اغراق از سوی رسانه‌ها و جلوگیری از شایعات و مداخله رسانه‌های بیگانه در عرصه اطلاع‌رسانی حوادث برشمرد.

دوره آموزشی مدیریت ستادی بلایای طبیعی شهرستان گرگان در محل اداره فنی و حرفه‌ای گرگان آغاز و پس از چهار روز امروز پایان یافت.

انتهای پیام/2307/ن30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول