اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد

ضرورت توزیع عادلانه درآمدها در شرایط تحریم

خبرگزاری فارس: نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مواردی که در کمیته مشترک دو قوه مورد تاکید قرار گرفت، ضرورت توزیع عادلانه‌تر درآمدهای کشور بود.

ضرورت توزیع عادلانه درآمدها در شرایط تحریم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جعفر قادری در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شیراز اظهار داشت: حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن نشان‌ دهنده موقع‌شناسی و تبعیت از مقام معظم رهبری است که با وجود بحث‌های بین مسئولان و مشکلات موجود به اصل نظام به طور کامل اعتقاد دارند.

وی افزود: مردم به دشمن گفتند که هر چه فشار را بیشتر کنید ما به عکس خواسته شما رفتار کرده و حضور پر شورتری خواهیم داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با بیان اینکه بیان مشکلات به معنای لاینحل بودن آن ها نیست، اضافه کرد: باید دست در دست یکدیگر دهیم و با تدبیر مشکلات کشور را حل کنیم.

کاهش رقم بودجه و لزوم صرفه‌جویی

وی تصریح کرد: سال گذشته بودجه عمومی 144 هزار میلیارد تومان بود که 118 هزار میلیارد تومان آن محقق شد، اما امسال با توجه به کاهش درآمدهای نفتی بودجه مصوب همان 144 هزار میلیارد تومان است که تنها احتمال محقق شدن 90 هزار میلیارد تومان آن وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با این بودجه اداره کشور کمی سخت شده و باید محدودیت‌هایی اعمال شود که ممکن است بر زندگی مردم تاثیر بگذارد.

وی در ادامه بیان کرد: سال گذشته 42 میلیارد دلار درآمد صادرات غیرنفتی کشور و 70 میلیارد دلار درآمد صادرات نفتی بوده که امسال درآمدهای ارزی نفتی به نصف رسیده و درآمد غیرنفتی ثابت مانده است.

قادری ابراز داشت: 42 میلیارد دلار درآمد صادرات نفتی باید به اقتصاد کشور بازگردد که اگر به هر دلیلی در جایی خارج از اقتصاد داخل هزینه یا سرمایه‌گذاری شود، اگر چه اشتغال ایجاد می‌کند اما منفعت کلان ندارد.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شیراز در ادامه گفت: تقاضای ارز به دلیل مشکلات مدیریتی کاذب شد و به جای ارز لازم برای خرید مواد اولیه و ماشین‌آلات به سمت خرید ارز برای حفظ قدرت خرید رفت.

کاهش بودجه عمرانی کشور

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ابراز داشت: سال گذشته 35 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی مصوب کشور بود که 28 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شد.

به گفته وی، امسال بودجه عمرانی مصوب 40 هزار میلیارد تومان است که 20 درصد آن امکان تحقق دارد.

قادری افزود: تحقق 20 درصدی بودجه عمرانی به معنای آن است که بخشی از کارهای عمرانی باید متوقف شود به این دلیل که مطالبات پیمانکاران معوق شده و ممکن است نیروهای کار این بخش دچار مشکل شوند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شرکت گاز برای گازرسانی به روستاها 10 هزار میلیارد تومان هزینه کرده که این هزینه به صورت دیون در بانک‌ها باقی مانده و شرکت برق و آب‌های منطقه‌ای نیز به همین شکل دیونی را به بانک‌ها دارند.

وی ادامه داد: از نظر رتبه فضای کسب و کار وضعیت کشور به هیچ وجه خوب نیست که به دلیل پیچیدگی سیستم‌های اداری و مسائل دیگر است.

سخنگوی کمیسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: رشد نقدینگی اکنون به 420 هزار میلیارد تومان رسیده و تورم را به وجود آورده و با توجه به کاهش صادرات نفتی از دو  میلیون و 800 هزار بشکه سال قبل به بیش از یک‌ میلیون بشکه فعلی درآمد گمرکات و شرکت‌های دولتی نفتی کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: تحریم بیمه‌ها و شرکت‌های حمل و نقل نیز باعث کاهش درآمد کشور و افزایش هزینه‌ها شده است.

تحریم ریشه تمام مشکلات نیست

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اگر مشکلات مدیریتی حل شود، اثر تحریم‌ها کاهش می‌یابد.

وی افزود: کسانی که فکر می‌کنند اگر در حوزه سیاسی از مباحث عقب‌نشینی کنیم تحریم‌ها حذف می‌شود در اشتباه هستند چرا که اگر ما کوتاه بیاییم آن ها بهانه دیگری طرح می‌کنند.

قادری اضافه کرد: استکبار پیش از انقلاب به دنبال هسته‌ای کردن ایران بود و این امر نشان می‌دهد که آن ها با اصل نظام مشکل دارند.

وی خاطرنشان کرد: دولت اعتقاد داشت که ریشه تمام مسائل به هدفمند کردن یارانه‌ها باز می‌گردد و اگر این طرح به درستی اجرا شود کسری بودجه کاهش یافته، نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری در حوزه حامل‌های انرژی خواهیم داشت و تسریع تراز پرداخت و توزیع عادلانه درآمدها از آن حاصل می‌شود.

قادری تصریح کرد: در امتداد همین بحث بود که جذب نقدینگی از طریق واگذاری زمین و معادن و ایجاد فرصت‌های شغلی دولتی طرح می‌شد.

نگاه تک‌ بعدی به اقتصاد صحیح نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: ما معتقدیم که اقتصاد را نمی‌توان تک ‌بعدی مدیریت کرد و تنها از دریچه هدفمندی دید چرا که اقتصاد مجموعه بازارها است و اگر یک متغیر تغییر کند بلافاصله بر بازارهای دیگر اثر می‌گذارد.

به گفته وی، با این نگاه‌های سطحی امکان حل مشکلات وجود نداشت.

قادری خاطرنشان کرد: فاصله بین قیمت حامل‌های انرژی در داخل و خارج از کشور بیشتر شده و با تعریف فرصت‌های شغلی در بخش دولتی مخارج و تعهدات بیشتر و اقتصاد دولتی‌تر می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای مرحله دوم یارانه‌ها به معنای هشت برابر شدن قیمت حامل‌های انرژی بود.

قادری افزود: در صورت اجرای مرحله دوم هدفمندی تورم 30 درصدی فعلی به 60 درصد می‌رسید و تولید کنندگان را با مشکلات عدیده مواجه کرده و اشتغال را به شدت کاهش می‌داد که این فاکتورها نیز باعث منفی شدن تراز پرداخت‌ها و از بین رفتن قدرت رقابت واحدهای تولیدی در بازارهای ارزی می‌شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: با مداخله رهبری مقرر شد بودجه بدون اینکه اعداد و ارقام مرحله دوم هدفمندی لحاظ شود بسته شده و برای افزایش قدرت خرید مردم تدابیری اندیشیده شود.

تمرکز بر تولید راه حل اصلی است

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شیراز همچنین گفت: باید تاکید بر روی حل مسائل تولید و صادرات گذاشته شود تا با ارزآوری بیشتر کشور نرخ ارز تثبیت شده و مردم احساس نکنند، قدرت خرید آن ها کاهش یافته است.

وی ادامه داد: دو روز قبل در این زمینه مذاکراتی در کمیته مشترک دولت و مجلس انجام شد و فردا و پس فردا مباحثات ادامه می‌یابد.

قادری اضافه کرد: جمع‌آوری نقدینگی موجود در کشور از طریق پیش‌فروش سکه و سوق دادن آن به سمت تولید، ارتقای فضای کسب و کار و جذب سرمایه خارجی و پیش‌فروش اوراق سلف نفت به صورت ریالی و ارزی از جمله راه کارهایی است که در کمیته مشترک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تسریع در اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و تعیین تکلیف 45 هزار میلیارد تومان سهام عدالت داده شده به مردم که با پرداخت اقساط قابل خرید و فروش سرمایه‌گذاری می شود، دیگر مواردی بود که به گفته قادری در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

به گفته وی، اگر همگی پایبند به قانون باشند و تعامل درست قوا رعایت شود کشور را به راحتی می‌توان مدیریت کرد، چرا که منابع طبیعی، معادن و نیروی انسانی کارآمد امکان ورود به حوزه‌های مختلف و جدید را برای ارزآوری فراهم کرده است.

وضعیت زیرساخت‌های فارس قابل قبول است

قادری در بخش دیگری از سخنان خود به بیان شرایط فارس پرداخت و گفت: در این استان از نظر زیرساخت‌های ریلی کارهای خوبی انجام شده و ادامه دارد.

نماینده مردم شیراز افزود: چهار پتروشیمی با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی و واحدهای بزرگ فولاد که مسدودی ارزی گرفته‌اند، صنعت این استان را متحول می‌کنند.

فارس با جایگاه ایده‌آل فاصله دارد

قادری در ادامه اظهار داشت: فارس از نظر سرانه تولید ناخالص ملی در سال 88 رتبه هفدهم را بین استان‌های کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمار بیکاری تابستان امسال نسبت به تابستان گذشته نشان می‌دهد که بالاترین رشد بیکاری در کشور متعلق به فارس است.

این نماینده مجلس بیان کرد: اعلام کردند در سرمایه‌گذاری خارجی رتبه نخست را کسب کرده‌ایم، در حالی که بیشتر سرمایه‌گذاری‌های سال‌های گذشته که اسناد آن به وزارت اقتصاد و دارایی ارسال نشده بود، امسال ارسال شده و این رتبه واقعی نیست.

قادری ابراز داشت: اعلام رتبه نخست فارس در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز به دلیل این بود که از 1.5 میلیارد دلار جذب شده 1.3 میلیارد دلار مربوط به چهار واحد پتروشیمی فسا، داراب، فیروزآباد و جهرم بود.

وی ادامه داد: با حذف این رقم متوجه می‌شویم که رقم واقعی استفاده فارس از منابع صندوق 200 میلیون دلار است که با نبود طرح‌های بزرگ مصوب دولت در سال آینده خود را نشان می‌دهد.

رتبه بالای فارس در سرانه بودجه عمرانی، نسبت به تسهیلات سپرده ها، فضای کسب و کار، سهم ارزش افزوده بخش صنعت و کشاورزی و ... موارد دیگری بود که قادری بر ضرورت رفع آن تاکید کرد.

انتهای پیام/2448/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول